صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اصلی‌ترین دلیل اجرای طرح نیم‌دور، کاهش سرفاصله ناوگان در ساعات اوج حضور مسافر و حذف بخشی از مسیر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سوار شدن به اتوبوس بدون معطلی طولانی و رسیدن به‌موقع سرکار و خانه برایشان آرزو شده است. تا جایی که صدایشان را به صدای مردم شهرآرا می‌رسانند و مصرانه می‌خواهند جواب قاطعی برای بی سر‌و‌سامانی برخی خطوط اتوبوس‌رانی به آنها بدهیم.
محسنی، یکی از این شهروندان و مسافر همیشگی خط ۹۵ است. می‌گوید: معطلی‌های مکرر و انتظار طولانی مدت در ایستگاه، مسافران را خسته می‌کند. کافی است سری به ایستگاه‌هایی که این خط توقف دارد بزنید تا متوجه ماجرا شوید.

این شهروند مشهدی به طرح نیم‌دور اشاره می‌کند که برای این خط اجرا می‌شود: اگر ما از این طرح‌های ابتکاری نخواهیم باید به چه کسی بگوییم؟ همین طرح نیم‌دور اتوبوس‌های این خط که به اصطلاح می‌خواهد مسیر را کوتاه‌تر کند، بلای جان ما شده و بیشتر معطلمان می‌کند تا زودتر ما را به مقصد برساند.

زمانی، نیز از مسافران همیشگی این خط هم می‌گوید: هزینه‌های تاکسی‌های اینترنتی خیلی زیاد است و ما مجبوریم از این خطوط استفاده کنیم. چرا فکری برای این خط‌ها نمی‌کنید؟ چند وقتی روی شیشه برخی از اتوبوس‌ها زده‌اند طرح نیم‌دور. با این طرح اتوبوس از مسیر دیگری می‌رود. اگر طرح نیم‌دور نخواهیم چه کسی را باید ببینیم؟

او در ادامه بیان می‌کند: اگر دست‌اندرکاران سازمان اتوبوس‌رانی سری به ایستگاه‌های این خط بزنند، متوجه می‌شوند که ماندن ۴۵‌دقیقه در ایستگاه و در ادامه روبه‌رو شدن با اتوبوس شلوغ یعنی چه؟ اگر به فکر مردم هستید، بگذارید اتوبوس‌ها به همان روال عادی کارشان را انجام بدهند. از طرف دیگر چنانچه تعداد اتوبوس، کم است از همان‌هایی که قول داده‌اید تا آخر سال به ناوگان اتوبوس‌رانی اضافه می‌شود به این خط اختصاص دهید تا ما هم به‌موقع به کار و زندگی‌مان برسیم.

عباس اتحادی، رئیس اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در پاسخ به سابقه اجرای طرح نیم‌دور اشاره می‌کند: بیش از ۱۰ سال است که بنا به ضرورت در برخی خطوط اتوبوس‌رانی، طرح نیم‌دور را اجرا می‌کنیم.

اتحادی درمورد مزایا و نحوه عملکرد این طرح چنین بیان می‌کند: خطی که بنا به تراکنش‌های من‌کارت شهروندان ساعات اوج و تقاضای سفر درخورتوجهی از سوی شهروندان داشته باشد برای مدیریت موضوع، یکی دو خط را به اسم نیم دور، تعریف می‌کنیم بنابراین این طرح جدیدی نیست.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد تأکید می‌کند: این اتوبوس‌ها در همه ایستگاه‌ها توقف می‌کنند، اما فقط در ساعات پرتقاضا، اتوبوس مسیر کوتاه‌تری را طی می‌کند، آن هم بدون هیچ‌گونه تغییر مسیر از مبدأ مسافر را برمی‌دارد و به مقصد می‌رساند.

او در مورد گلایه‌های شهروندان از خط‌۹۵ می‌افزاید: این خط با یازده‌دستگاه ناوگان فعال با سر فاصله زمانی هجده‌دقیقه به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند که شش دستگاه از ناوگان آن از پایانه سرافرازان به پایانه فردوسی به صورت رفت‌و‌برگشت تردد می‌کنند و همین‌طور پنج دستگاه از پایانه سرافرازان تا میدان فلسطین به صورت نیم‌دور به طور میانگین با فاصله زمانی پانزده‌دقیقه به شهروندان خدمات‌رسانی دارند.

اتحادی با بیان اینکه برای خطوط محوری سطح شهر، طرح نیم‌دور اجرا می‌شود، ابراز می‌کند: نیم‌دور برنامه جدید سازمان اتوبوس‌رانی نیست و در آن هیچ ایستگاهی حذف نمی‌شود. از سوی دیگر اینکه چه خطوطی نیم‌دور باشد، بر اساس حجم تقاضای مسافر به صورت میدانی تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد ادامه می‌دهد: در این طرح، بخشی از مسیر حذف می‌شود و به همین علت نیم‌دور نام‌گذاری شده است و اصلی‌ترین دلیل اجرای آن هم افزایش رضایتمندی شهروندان است تا با مدیریت ناوگان در ساعات اوج کار و در ایستگاه‌های خاص، کاهش سرفاصله ناوگان را رقم بزنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسعود
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
این مینی بوس هایی که سازمان اتوبوسرانی در بعضی خطوط مثل خط 1031 مشکینی به کار گرفته اصلا خوب نیست. اصلا بحث جداسازی آقایان از خانمها در اون رعایت نشده. البته که از مینی بوس های کوچک قبلی بهتره ولی باز هم مشکل داره. حداقل از اون مینی بوس هایی که دو تا در داره ، یکی ابتدا ویکی انتهای مینی بوس ، از اونا بکار بگیرین تا بشه فضای آقایون و خانمها رو جدا کرد.