صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دامداران خراسان رضوی از واکسن تب مالت استقبال نمی‌کنند

  • کد خبر: ۲۶۰۹۱
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مدیرکل دام‌پزشکی خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه واکسن تب مالت چندان مورد استقبال دامداران قرار نگرفته است، تاکنون توانسته‌ایم با امکاناتی که داریم به خوبی عمل کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، در نخستین همایش بیماری‌های مشترک انسان و دام با موضوع تب مالت در شهرستان فیروزه افزود: باید این فرهنگ در بین دامداران گسترش یابد که واکسن به‌تنهایی کافی نیست و همراه آن باید دام‌های آلوده شناسایی و معدوم شوند.

وی ادامه داد: برای ریشه‌کنی تب مالت دولت باید اعتبارات لازم را اختصاص دهد تا با خرید دام‌های بیمار و ناقل بتوانیم از انتقال و شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

مدیرکل دام‌پزشکی خراسان رضوی گفت: برای فرهنگ‌سازی واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی به دامداران نیازمند هماهنگی بین بخشی و کلی هستیم و شناسایی حلقه‌های مفقوده در مدیریت بیماری تب مالت در ارتباطی هماهنگ ممکن می‌شود.
شریعتی افزود: با کنترل بروسلوز و جلوگیری از تلف‌شدن حتی یک دام، اقتصاد روستائیان و دامداران تقویت می‌شود و برای جوامع هدف این بیماری شامل دامداران و روستاییان، شهرنشینان و دام‌پزشکان باید پروتکل‌های بهداشتی ویژه طراحی و در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵۰ سال از اولین گزارش تب مالت می‌گذرد و طی این مدت مشخص شده که این بیماری می‌تواند اثرات مخربی در حوزه بهداشت و اقتصاد داشته باشد و سالیانه حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون به جمعیت دام‌های مبتلا به این بیماری اضافه می‌شود و یکی از جامعه‌های هدف بیماری بروسلوز که به بیماری هزارچهره معروف است، کارمندان دام‌پزشکی هستند.

مدیرکل دام‌پزشکی خراسان رضوی با تأکید بر اطلاع‌رسانی شفاف گفت: دام‌پزشکی یک سازمان اقتصادی‌پزشکی است و در انعکاس اخبار، به مسائل اقتصادی باید توجه شود تا صنعت دام‌پروری آسیب نبیند.

شریعتی افزود: در سال ۹۷ دو کانون آنفلوانزا در استان خراسان رضوی شناسایی و موجب ایجاد مشکل در صادرات شد و حدود سه ماه قبل کشور‌های منطقه اوراسیا حجم درخور توجهی از واردات خود را از خراسان رضوی و اصفهان به علت یک مشکل جزئی لغو کردند که این امر باید  در انعکاس اخبار این حوزه مورد توجه خبرنگاران قرار گیرد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.