پاسکاری مشتریان خودروسازان، بین سامانهها و سایتهای مختلف، صدای مردم را درآورده است
به گزارش شهرآرانیوز، در آخرین روز از هفته گذشته سامانه «امتا» به منظور احراز هویت متقاضایان خرید خودرو معرفی شد؛ سامانهای که مسئولان میخواهند با استفاده از آن دست دلالها را از بازار خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر قطع کنند و محصول خودروسازان داخلی را بدون واسطه به دست مشتری اصلی برسانند.
با وجود گذشت ۴ روز از فعالیت رسمی سایت امتا (سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیک)، هنوز این سامانه کارآیی لازم را ندارد و پُر از ایرادهای فنی است و این موضوع اعتراض مراجعان به این سایت را در پی داشته است.
برخی از کاربران سایت امتا درباره ناکارآمدی این سایت اعتراض کردهاند و در بخش اظهار نظر گزارشی که به همین مناسبت در شهرآرانیوز منتشر شده بود، گلههای خود را نوشتهاند. یکی از کاربران نوشته است: «سلام من هرچه سعی کردم نتوانستم ثبتنام کنم. هیچ کدی برایم ارسال نکرد.» یا کاربر دیگری نوشت: «من که هنوز موفق به ثبتنام نشدهام. راهنمایی کنید لطفا!»
عمده کاربران از اختلال سامانه امتا در ارسال کد احراز هویت گله داشتند. دراینباره یکی از کاربران نوشت: «من هرچه وارد سایت امتا میشوم، کد احراز هویت برایم ارسال نمیشود. سیمکارت هم به نام خودم است، اما باز هم این مشکل وجود دارد.» ناکارآمدی این سایت آنقدر اعصاب مخاطبانش را بههم ریخته است که برخی آن را راهی برای اتلاف وقت مردم بیان کردند. دراینباره یکی از کاربران نوشت: «سلام همهاش دروغ است، احراز هویتی اتفاق نمیافتد و سایت وصل نمیشود.» همچنین یکی از مخاطبان سایت امتا برای ما نوشت: «شما را به خدا اگر این سایت سرکاری است، به ما بگویید.» کاربر دیگری گفت: «من ۳ خط دارم (همراه اول و ایرانسل). با هر کدوم امتحان کردم کد احراز ارسال نمیشه. دلیلش چیه؟ لطفا راهنمایی کنید.»
پنج مشکل اساسی امتا
مشکل۱: سیم کارتهای اعتباری شناسایی نمیشوند اولین مشکلی که در برخورد با سامانه امتا مواجه میشویم این است که اگر برای ورود به سامانه، شماره اعتباری خود را وارد نمائید، سامانه آن را قبول نخواهد کرد و صرفاً قادر به پذیرش شمارههای موبایل با سیم کارت دائمی و ثابت به نام شخص است که همین مورد، باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای افرادی که سیم کارت دائمی ندارند شده است.
مشکل ۲: فرم عجیب برای ثبت نام پس از عبور از خوان اول سامانه امتا، به چیدمان عجیب و اصطلاحات پیچیدهای میرسیم که بسیاری از کاربران را با سردرگمی مواجه کرده است چرا که هنوز کسی نمیداند چه لزومی داشته که تنظیم کنندگان این فرم، ثبت نام با نام کاربری یا بدون نام کاربری را در آن قرار دهند که موجب سردرگمی کاربران برای انتخاب شود؛ پس از انتخاب هر یک از این موارد نیز به انتخاب رمز میرسیم که رمز ایستا، یکبار مصرف، پیامکی موجب ایجاد سوالات بسیاری برای کاربران شده است.
مشکل ۳: کد احراز هویت ارسال نمیشود در نهایت نیز با پر کردن موارد بالا، به غول آخر سامانه امتا میرسیم و در جائی که میبایست کد احراز هویت برای دارنده سیم کارت و متقاضی ثبت نام پیش فروش خودروهای سایپا و ایران خودرو ارسال شود، این اتفاق رخ نمیدهد و حتی با وجود فشردن دکمه ارسال مجدد کد نیز پیامکی برای کاربر متقاضی ارسال نمیشود.
مشکل ۴: عدم تائید کدپستی با وارد کردن کدپستی محل سکونت، سامانه امتا با اعلام خطا در استعلام از ثبت آن جلوگیری میکند و هنوز بسیاری از هموطنان نتوانسته اند به طور کامل در این سامانه ثبت نام کنند.
مشکل ۵: عدم تائید کارت بانکی با واردکردن شماره کارت بانکی، نیز مجدداً با خطای خطا در استعلام مواجه میشویم و امکان ثبت شماهر کارت وجود ندارد.
حال باید منتظر ماند و دید آیا خطاهای رخ داده به واسطه هجوم مردم به سامانه و پاسخگو نبودن سرور بوده و یا این پیچیدگیها به واسطه منصرف کردن افراد عادی و یا سوزاندن فرصت ثبت نام در سامانه امتا در فرمها مربوطه ایجاد شده است.
این موضوعات باعث شد برای پیگیری مشکلات سایت امتا با پشتیبانی آن تماس بگیریم. خبرنگار شهرآرا در این گفتگو خود را به عنوان کاربر سایت معرفی کرد و مشکلات پیشآمده طی ثبتنام را بازگو کرد.
کارشناس پشتیبان سایت امتا نیز با اشاره به اینکه سایت به تازگی راه افتاده است و کاربران دیگری هم این مشکلات را دارند، گفت: تکمیل اطلاعات هویتی در روند ثبتنام کافی است. اغلب کاربران در ثبت کد پستی محل سکونت خود مشکل دارند و این در حالی است که این بخش از فرایند ثبتنام برای شرکت در پیشفروش خودرو ضروری نیست.
تلاش خبرنگار شهرآرا برای گفتگو با مسئولان سامانه یکپارچه احراز مشتریان تجارت الکترونیک نیز به نتیجه نرسید.