صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انتظار بازار خودرو برای اعلام رسمی قیمت‌ها

  • کد خبر: ۲۷۷۵۱
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
  • ۴
بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا نیز متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.
بررسی امروز (شنبه) بازار خودروی پایتخت حاکی از تداوم بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان و همچنین انتظار بازار برای تعیین تکلیف ۱۰ درصد افزایش قیمت عنوان شده بر قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در معاملات است.

کارشناسان می‌گویند: با سقف قانونی در نظر گرفته شده به میزان ۱۰ درصد به منظور معامله خودرو‌ها در بازار و نمایشگاه‌های خودرو موافقیم و در این صورت می‌توان بازار را کنترل کرد.

به گفته آنان، اگر این مهم اجرایی نشود دوباره مواردی همچون فاصله قیمتی بین خودرو‌های کارخانه‌ای و بازاری، اعلام قیمت‌های سلیقه‌ای از سوی صاحبان خودرو‌ها و بازگشت به اوضاع ماه‌های قبل را شاهد خواهیم بود.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در این زمینه گفت: در آستانه عید سعید فطر بازار حالت نیمه تعطیل دارد، بازار همچنان منتظر ثبت‌نام‌های خودروسازان و اعلام رسمی قیمت‌هاست که تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: اگر صحبت‌های مسئولان وزارت صنعت که اعلام کردند تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی جدید از یک روز تا سه ماه اتفاق خواهد افتاد درست باشد، بر کنترل بازار تأثیرگذار خواهد بود.

مؤتمنی یادآور شد: اعلام افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در نمایشگاه‌های اتومبیل و معاملات تاکنون به‌صورت رسمی بخش‌نامه و اعلام نشده است.

پیش از این رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد.

مؤتمنی در پاسخ به اینکه آیا در نظر گرفته شدن سقف ۱۰ درصد برای قیمت‌های بازاری به مثابه نوعی قیمت‌گذاری دستوری در بازار نیست، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که خودروسازی ایران انحصاری است و وقتی انحصار وجود دارد باید نظارتی نیز بر آن باشد.

این مقام صنفی بیان داشت: وقتی شورای رقابت به آنالیز قیمت‌ها پرداخته و قیمت تمام شده خودرو‌ها را استحصال کرده، دیگر به معنای قیمت‌گذاری دستوری نیست.

وی ادامه داد: باید از آن‌هایی که به شورای رقابت و قیمت‌گذاری آن اعتراض دارند پرسید، وقتی سال ۹۷ این شورا کنار رفته بود و قیمت گذاری‌ها دستوری وجود نداشت آیا بازار مدیریت شد؟ یا فاصله‌های قیمتی کاهش یافت؟ یا توانستند نیاز بازار را تأمین کنند؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت عرصه مداوم خودروسازان را در کنترل شرایط بازار حائز اهمیت برشمرد و گفت: از شهریورماه پارسال شاهد بودیم عرضه خوبی از سوی خودروسازان به بازار انجام نمی‌شود که منجر به فاصله‌های قیمتی و آماده‌شدن فضا برای سودجویی عده‌ای شد تا با قیمت‌سازی، خودروهایشان را بفروشند.

وی تأکید کرد: هر زمان عرضه خودروساز در بازار کم شد هرج و مرج قیمتی در بازار را شاهد بودیم.

بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودرو‌های گروه صنعتی ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت. اما تاکنون افزایش قیمت به تفکیک هر خودرو اعلام نشده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
ماهایی که کل پس انداز بیست سالمونو دادیم یه خودرویی خریدیم که هفتاد میلیون با کارخونه تفاوت قیمت دارد حالا چطور با ضرر هفتاد میلیون بفروشیمش مثل میخواستیم روش یه دوسه تومنی کاسبی کنیم این قیمتهای اجباری ماها را بیچاره میکنه
ناشناس
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
توروخدا شرایط سخت نکنین بزارین هر کی خواست ثبت نام کنه
Farhad
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
یه وسیله دو میلیونی رو بگفته خودشون ۲۳% گرون میکنن به مردم و ... میگن ۱۰% مگه میشه؟ خودتون گرون نمیکردین خوب مگه با زور میشه گرونی خونه و ارز و ماشین رو کنترل کرد؟ که البته زور فقط مال ماشینه خونه گرفتن که دیگه از رفتن به کره مریخ سخت تر شده
مهدی تبریز
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بخدا ظلم اخروعاقبت نداری به ما میکنید خودتون ضرر میکنید آخرش ملت دیگری کم اورندبااین بی انصافی شماها