واکنش بازار خودرو به قیمت‌ها شورای رقابت

خرید و فروش خودرو زیرزمینی می‌شود!؟

  • کد خبر: ۲۷۴۹۹
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
  • ۱
خرید و فروش خودرو زیرزمینی می‌شود!؟
پس از روزها کش و قوس و التهاب در بازار خودرویی کشور و کشمکش بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بار بر سر اعلام قیمت جدید خودرو‌ها سرانجام قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شد.
سعیده ساجدی‌نیا/شهرآرانیوز - صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی این خبر را اعلام کرد که درباره برنامه‌های کنترل بازار گفته است: در کمیته خودرو تصمیماتی را در راستای تنظیم بازار خودرو از لحاظ نحوه فروش و ثبت‌نام با هدف عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا اتخاذ کرده‌ایم. سیاست وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار واقعی کردن طرف تقاضا است و البته باید اصلاح قیمت‌ها نیز با یک نرخ منطقی و واقعی اتفاق بیفتند تا حاشیه بازاری وجود نداشته باشد و مجموعه سیاست‌ها سبب عدالت در توزیع و کاهش تقاضا ‌شود.

تنها یک روز بعد از این اظهارات، شورای رقابت در ۳۰ اردیبهشت، جدیدترین دستورالعمل نرخ‌گذاری‌‎ محصولات ایران‌خودرو و سایپا را ارایه کرد و بر اساس آن قیمت جدید سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین و جهت اجرا به این بنگاه‌های تولیدی ابلاغ شد و حالا به‌نظر می‌رسد قیمت‌های جدید پس از اعمال نظر ستاد تنظیم بازار نهایی و اعلام شود.

بر اساس این دستورالعمل، محصولات ایران‌خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا به‌طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارند و علت رشد کمتر قیمت محصولات ایران‌خودرو نسبت به سایپا، افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو پیش از این و در بهمن ۹۷ اعلام شده است.

واکنش کاربران سایت شهرآرانیوز به قیمت‌های شورای رقابت
در همین حال اعلام این قیمت‌گذاری‌ از سوی شورای رقابت، واکنش کاربران سایت‌های خبری را در پی داشته است. با قرار گرفتن این خبر بر خروجی شهرآرانیوز، بلافاصله مخاطبان دست به‌کار شدند و با گذاشتن کامنت نقطه‌نظرات خود را در این باره بیان کردند.

«از حرف تا عمل خیلی فاصله هست اگر بتوانند عملی بکنند و ادمه دهند به‌نظر میرسه خوب باشد و دست‌کم اینجوری دست دلال‌ها خیلی کوتاه می‌شه؛ البته اگر عملی بشه و رانتی هم صورت نگیره!»

«اگه در هر زمینه‌ای قانون باشه و مجری قانون نظارت مستمر داشته باشه، ایران میشه گلستان»

کاربری با نام «محمد» نوشته است: «من می‌خوام بخرم، کجا دارن به این قیمت می‌فروشن، آدرس بدید، چون ما که ندیدیم!»

یکی دیگر از مخاطبان شهرآرانیوز هم گفته است: «همش کشکه؛ واردات خودرو را ممنوع کردن، حالا چه‌جوری ماشین میخواد ارزون بشه، همه این حرف‌ها کلاهبرداری بزرگیه»

«از خوشحالی دارم ذوق‌مرگ میشم، اگه من مردم خونم گردن شورای رقابته. به مرگ که بگیری به تب راضی می‌شن! شاید این‌طوری دست دلال‌های از خدا بی‌خبر قطع بشه. ولله اگه روال تولید عادی انجام بشه و دو تا لگن‌ساز خودروهای احتکار شدشون رو بریزن تو بازار، اونوقت می‌شه قیمت بازار رو به قیمت کارخونه نزدیک کرد!»، این اظهارنظر یکی دیگر از شهروندان است که به اشتراک گذاشته است.

«احمد» هم این‌گونه نظر داده است:
«باعقل جور درنمیاد. آخه قیمت شرکتی پراید ۱۳۱ قبلا ۳۷۷۰۰۰۰۰ بود، حالا چطور با ۲۳ درصد افزایش شده ۳۷۴۰۰۰۰۰ میلیون تومان! یا پژو ۴۰۵ tu۵ قبلأ ثبت نامیش حدود ۶۸ میلیون بوده، ولی حالا با ۱۰ درصد افزایش ۵۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده! آخه این قیمتهااز کجا آمده؟ بر چه اساس تعیین شده؟»

در میان نظرات کاربران سایت شهرآرانیوز، مخاطبی گفته است: «من کارتم را می‌دم ۵۰میلیون داره، یکی واسم پراید بخره ۳۰میلیون و بقیه ۲۰میلیون پول کارتم مال خودش...
اگه کسی سراغ داره من 5 تا می‌خوام که ماهی یکی سوار شم و خراب هم شد درست نکنم، بعدی را سوار شم، چون پراید کمتر از ۸۳ میلیون تومن توی بازار نیست و کسی هم نمی‌ده و کسی فروشنده به قیمت پایین‌تر نیست! من تا ۷۰میلیون تومن هم حاضرم نقدی بدم»

بازار خودرو سوت و کور است
گشت و گذاری در محدوده نمایشگاه‌های اتومبیل از فضای سرد بازار خودرو حکایت دارد. رهگذران با بی‌اعتنایی از کنار خودروهای رنگ به رنگ مغازه‌های خیابان خرمشهر عبور می‌کنند. انگار نه انگار همین چند روز پیش داغ‌ترین اخبار مربوط به خودرو و قیمت‌های نجومی بازار بوده است.

بنگاه‌داران می‌گویند بازار اصطلاحا خوابیده و از هیجان کاذبی که روزهای پیش مردم و مسئولان را سر درگم کرده بود، افتاده است.

توجیهشان برای این رکود عجیب این است که هم خریداران و هم فروشندگان از وقتی قرار شد قیمت‌گذاری‌های جدید اعلام شود، عقب کشیدند و برای انجام معامله دست نگه داشته‌اند.

به گفته نمایشگاه‌داران، در چند روز اخیر حتی یک مورد خرید و فروش هم انجام نشده و به ندرت کسی سراغی از قیمت‌ها بگیرد و بازار به‌طور کامل سوت و کور است.

عرضه خودروی صفر تنها راه بازگشت آرامش
موضوعی که رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل و فروشندگان مشهد هم آن را تأیید کرده و از رکورد شدید در بازار خودرو خبر می‌دهد و می‌گوید: حالا دیگر بیشتر از ۵ روز شده که حتی کسی برای پرس و جوی قیمت‌ها هم سئوال نمی‌کند و هیچ رفت و آمدی وجود ندارد.

حمیدرضا حیدری در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با تأکید بر اینکه باید عوامل افزایش قیمت خودرو ریشه‌یابی و برطرف شود، در غیر‌این‌صورت حتی نرخ‌گذاری‌ها هم به تنهایی نمی‌تواند بازار خودرو را به ثبات برساند، اظهار می‌کند: مهم‌ترین عامل در این میان عرضه نکردن خودرو از سوی شرکت‌های تولیدکننده بود، به‌طوری که اگر خودروسازان به تعهداتشان هم عمل می‌کردند و روند واگذاری خودروهای ثبت‌نامی را به‌موقع و به‌درستی انجام می‌دادند، وضعیت بازار این‌گونه آشفته و بهم‌ریخته نمی‌شد و قیمت‌ها از سوی عده‌ای سودجو ناگهان بالا کشید!

ملاک ما قیمت مصوب است
او با اشاره به ورود دستگاه‌های نظارتی و پیگیری مسئله از سوی شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، می‌گوید: بازار اکنون دچار رکود بدی شده و گزارشی مبنی بر خرید و فروش خودرو و انجام معامله در نمایشگاه‌های اتومبیل نداریم اما با توجه به ابلاغ شورای رقابت، موظفیم قیمت خودروها را بر اساس دستورالعمل به مشتریان اعلام کنیم و چیزی غیر از این، تخلف است. حقیقتا چرا باید یک خودرو ۲۰۶، ۶۰ میلیون تومانی، ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش شود، بنابراین به‌دنبال بازگشت آرامش به بازار هستیم و معتقدیم وقتی قیمت بالا می‌رود، همه ضرر می‌کنند؛ هم فروشنده و هم مصرف‌کننده! زیرا قدرت خرید پایین می‌آید و بازار سنگین‌تر می‌شود. 

ثبات قیمت‌ها، بازی برد – برد است
حیدری با ابراز خرسندی از تعیین تکلیف قیمتی خودروها، بر تأثیر عرضه خودروهای صفر از سوی خودروسازان به بازار اشاره کرده و می‌گوید: تنها از این طریق آرامش و تعادل به بازار خودرو بازمی‌گردد و ثبات قیمت‌ها، بازی برد – برد است و همه از آن سود می‌برند. در حال حاضر اگر معامله‌ای به‌ندرت انجام شود، خارج از مسیر نمایشگاه‌داران است و بر اساس توافق طرفین نرخ‌گذاری می‌شود.

هشدار جدی نسبت به رواج معاملات زیرزمینی
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل و فروشندگان مشهد این هشدار را هم می‌دهد اگر قیمت‌گذاری‌های جدید پشتوانه‌ای نداشته باشد، معاملات زیرزمینی و بر اساس توافق طرفین افزایش می‌یابد و فروشگاه‌های مجاز فروش خودرو از دور خارج می‌شوند و تنها راه پیشگیری از این اتفاق، عرضه خودرو در بازار و یا دست‌کم تحویل خودروهای ثبت‌نامی به متقاضیان است.

ابلاغیه جدید برای ثبت‌نام خودرو سد دلال‌ها می‌شود
از سوی دیگر مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ابلاغیه شورای رقابت برای ثبت‌نام خودرو جلوی دلال‌ها را به‌طور جدی می‌گیرد، درباره نحوه نظارت بر قیمت‌های خودرو می‌گوید: تا این لحظه تماسی از سوی شهروندان با سامانه «۱۲۴»- رسیدگی به شکایات – در حوزه قیمت‌ها نداشته‌ایم و بیشتر به‌منظور اطلاع‌رسانی مکان‌های احتکار خودرو صدای زنگ سامانه به صدا درمی‌آید.

فقط یک مورد از ۴۰ گزارش احتکار تأیید شد
مهدی مقدسی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با اعلام اینکه از مجموع 40 گزارشی که در هفته گذشته درباره احتکار داشتیم، فقط یک مورد تایید شد که سه خودرو داخل یک مکان احتکار شده بود و اقدامات لازم انجام شد، اظهار می‌کند: ما همانند آتش‌نشان‌ها هر موقع تماسی در این زمینه گرفته شود، به محل مراجعه و گزارش مربوط را پیگیری می‌کنیم از این رو از مردم درخواست می‌کنیم این موضوعات را به ما گزارش بدهند، اما سعی کنند موثق باشد، زیرا با محدودیت نیرویی که داریم دچار مشکل می‌شویم.

الزام نمایشگاه‌داران برای درج قیمت روی خودروهای صفر
این مسئول بازرسی همچنین از الزام نمایشگاه‌داران برای درج قیمت روی خودروهای صفر خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: مسئله دیگر اینکه قیمت متعارف به معنای قیمت کارخانه به اضافه سود فروش خودرو است که ۱۰ درصد تعیین شده است و بر این اساس قیمت‌های بالاتر از این در نمایشگاههای اتومبیل تخلف است و به آن ورود پیدا می‌کنیم.

۴۰۰ پرونده درباره بی‌تعهدی در تحویل خودروهای ثبت‌نامی
مقدسی درباره ثبت‌نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی نیز می‌گوید: از آنجاکه مبالغ به‌صورت سیستمی پرداخت می‌شود، در این حوزه شکایتی نداشته‌ایم و بیشتر تخلفات به اجرا نکردن تعهدات برمی‌گردد، به این معنی که خودرو در موعد مقرر تحویل نمی‌شد. به طور کلی در سال گذشته، بیش از ۴۰۰ پرونده در مورد عدم اجرای تعهدات داشتیم که به تعزیرات ارسال شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
اگه راست میگن و میخوان خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسه به هر کد ملی سرپرست خانوار که یکسال از گواهینامه اش گذشته باشه یک خودرو بدن .اگه کسی اعتراض داشت من طرفش هستم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->