صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شرکت‌های دانش‌بنیان آستین بالا بزنند

  • کد خبر: ۲۷۸۲
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
فرسودگی برخی از وسایل بازی پارک‌ها خطرساز شده است

کاملان - پارک‌ها در تابستان محل جولان و تخلیه انرژی بچه‌های عشق سرسره و تاب‌بازی است. آن هم بچه‌هایی که از همان بدو تولد در آپارتمان چشم باز کرده‌اند و به خاطر شاکی نشدن همسایه طبقه پایینی، اجازه بازی‌ کردن آن هم از نوع پرسروصدای همراه با دویدن را نداشتند.
و حال سوال اینجاست که آیا این محیط بازی برای بچه‌ها امن هست یا نه؟

تقریباً شش، هفت سالی می‌شود تاب و سرسره‌های آهنی که دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها کلی با آن‌ها خاطره دارند، از پارک‌های مشهد خداحافظی کرده‌اند. تاب و سرسره‌هایی که در گرمای هوا به هیچ عنوان نمی‌شد از آن‌ها استفاده کنی و بعید بود به خاطر تیزی‌ آهن‌ها، دست و پای بچه‌ای زخمی یا لباسی پاره نشود. چند سالی هست که شهرداری با صرف هزینه‌ زیاد تاب و سرسره‌های پلیمری در پارک‌ها و بوستان‌ها نصب کرده است که هم از نمونه‌های قبلی‌شان زیباتر و متنوع‌تر هستند و هم اینکه دست‌کم روی کاغذ امنیتشان از آهنی‌ها بیشتر است. اما همان‌طور که گفتیم نمونه جدید ابزار و ادوات بازی بچه‌ها در پارک‌ها روی کاغذ امنیت بیشتری از اسلافش دارد. چون بعد از گذشت 7،8 سال و مدام زیر تیغ آفتاب بودن، بعضی از قطعات مهم این تجهیزات پارکی کاملاً ازبین رفته است و می‌تواند خطرساز باشد. بوستان ایمان در بولوار فلاحی و خیابان هاشمی مهنه اولین جایی است که برای بررسی می‌رویم و با مادرانی روبه‌رو می‌شویم که دل پُری از سرسره‌های این پارک دارند.
غلام‌زاده به ما می‌گوید: قبل از تابستان الاکلنگ شکسته و درب و داغان این پارک این‌قدر از بچه‌های مردم تلفات گرفت که بالاخره شهرداری آمد و آن را جمع کرد و به جایش یکی دو وسیله نو نصب کرد. این وسیله بازی‌های جدید همه‌شان پلاستیکی هستند و زیر تیغِ آفتاب تند مشهد قطعاً همه‌شان خراب می‌شوند.
مسرورزاده دیگر شهروند گلایه‌مند از وضعیت وسایل بازی‌ بوستان‌های منطقه نیز می‌گوید: پله یکی از این سرسره‌ها چند وقت پیش شکسته بود و بچه‌های 6-5 ساله یا مدام زمین می‌خوردند، یا پایشان داخل شکستگی گیر می‌کرد و زخمی می‌شد. این‌قدر سر مسئولان پارک غُر زدیم که عیب و ایرادش را برطرف کردند. به نظرم تاب و سرسره‌هایی که نصب می‌کنند از نظر کیفیت جزو نازل‌ترین کالاهای موجود در بازار است.
در بوستان کاکتوسِ بولوار امامیه هم پدری دست و پای تازه خراشیده شده پسرش را نشانمان می‌دهد و بیان می‌کند: این اتفاق همین چند ساعت پیش و زمانی که پسرم داشت سرسره بازی می‌کرد افتاد. ما بچه‌هایمان را می‌آوریم پارک که از فضای خسته‌کننده آپارتمان دور شوند، اما متأسفانه اینجا هم امنیت ندارند. اصلاً از ظاهر برخی از تاب وسرسره‌ها معلوم است که فرسوده شده‌اند و به تعمیر و تعویض نیاز دارند.
دیگر پارک‌های قدیمی و به قول معروف پُرمشتری منطقه10 هم کم و بیش با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و رنگ و روی از بین رفته و خشک شدن پلاستیک‌ها به وضوح نشان می‌دهد که عمر برخی از وسایل بازی این پارک‌ها رو به ‌پایان است و باید به حال و روزشان رسیدگی کرد. و گرنه بعید نیست که در این روزهای شلوغ تابستان که استفاده از این وسایل بازی به بالاترین میزان خودش رسیده است، شاهد شکسته شدن تاب و سرسره‌ها و اتفاقات ناخوشایند دیگری باشیم.
علی خان‌محمدی، معاون شهردار منطقه، با بیان اینکه وسایل بازی موجود در پارک‌ها تمام وارداتی هستند و تولید داخل نداریم، بیان کرد: اکنون به دلیل تحریم‌های موجود در بحث تأمین وسایل بازی پارک‌ها با مشکل مواجه هستیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر تنوع تولید این وسایل در بازار خارجی بسیار زیاد است و وقتی قطعه‌ای از یک وسیله قدیمی خراب می‌شود یافتن قطعه جدید از آن خیلی مشکل است و این محدودیت باعث شده در نگهداری این وسایل به مشکل بخوریم.
خان‌محمدی خاطرنشان کرد: اکنون مشغول مذاکره برای اختصاص اعتبار برای نوسازی این وسایل هستیم تا خرابی و نقص آن‌ها هر چه زودتر برطرف شود، اما مسئله در خورتوجه این است که هیچ شرکت دانش‌بنیانی تا کنون در حوزه تولید این وسایل وارد عمل نشده است و با اینکه بازار خوبی برای این وسایل هست استقبالی برای تولید وجود ندارد، حداقل در بحث تعمیرات اگر این شرکت‌ها وارد شوند می‌توان کار بسیار خوبی انجام داد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.