صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تا‌زمانی‌که هجوم ثبت‌نام‌ها وجود دارد، خودروسازان زنده‌اند، اما وقتی که قطع شد، ورشکست می‌شوند و صدای ورشکستگی آن‌ها معادل یک‌چهارم پایه پولی کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ حاکی از آن بود که دو شرکت خودروسازی در سال ۹۶ و ۹۷، هرکدام تقریبا یک میلیون دستگاه خودرو بیشتر از سهمیه قانونی خود به فروش رسانده‌اند.

تخلفی که صف خرید در مقابل خودروسازی‌ها ایجاد کرده و نارضایتی مردم را به‌همراه داشته است؛ اما در دوره جدید و با روی‌کارآمدن حسین مدرس‌خیابانی به‌عنوان وزیر صمت، بار دیگر همین دور باطل در حال تکرار است، زیرا خودروسازی‌ها در عید فطر پیش‌فروش خودرو گذاشتند و مردم باید ۵۰ درصد پول خودرو را در زمان ثبت‌نام پرداخت کنند. به گفته مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، سه شیوه «فروش فوق‌العاده»، «پیش‌فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» برای ساماندهی نحوه فروش خودرو در دستور کار است.


بیشتر بخوانید: سرنوشت ثبت نام‌ خودرو بدون واریز وجه


این در حالی است که نه‌تن‌ها این خودروسازان به مردم مطالبات معوق دارند، بلکه رانت ناشی از مشارکت در تولید منجر به صدور حکم اعدام در پرونده متهمان سایپا شده است. پس اگر این شیوه‌ها نادرست بوده چرا بار دیگر در دوره وزیر جدید هم در حال آزمودن راهی هستیم که قبلا حساب خود را پس داده است؟

کارشناسان صنعت خودرو برای این پرسش جوابی ندارند و بر لزوم اصلاح روند قیمت‌گذاری در صنعت خودرو تأکید دارند. آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو را عامل ایجاد این مشکلات و بروز رانت معرفی می‌کنند.

فربد زاوه، کارشناس خودرو، در گفتگو با شرق تأکید می‌کند که در صورت تداوم این روند و ورشکست‌شدن صنعت خودروسازی، معادل یک‌چهارم پایه پولی کشور به خطر می‌افتد و تبعات این ورشکستگی تا مدت‌ها دامن اقتصاد ایران را خواهد گرفت.

او بر این باور است که دستورالعمل ارائه‌شده از سوی شورای رقابت، معادل صد هزار میلیارد تومان برای فروش یک میلیون دستگاه در یک سال رانت ایجاد می‌کند.

امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت هم پیش‌فروش را تنها راه ادامه حیات صنعت خودرو و تأمین نقدینگی معرفی می‌کند.

او می‌گوید: این راه طبق قانون درست است، اما صنعت خودرو را به سمت سقوط هدایت می‌کند. به گفته کاکایی اگرچه سهام‌داران خودروسازی‌های ایران خصولتی هستند، اما نگاهی به وضعیت سهام‌داران نشان می‌دهد سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی جزء سهام‌داران صنعت خودرو هستند و هر زیانی در این صنعت، به سهام‌داران خصولتی منتقل می‌شود و در نهایت از جیب مردم پرداخت خواهد شد. با این اوصاف چه کسی پاسخ‌گوی زیان‌های واردشده به جیب مردم خواهد بود؟

سیاست‌های حاکم بر دو خودروسازی ایران همچنان در حال تکرار است. سیاست پیش‌فروش خودرو که پیش‌تر منجر به ایجاد رانت گسترده شده بود، بار دیگر در حال تکرار است. مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، از جزئیات طرح فروش فوق‌العاده خودرو خبر داده است.

به گفته او چهار مرحله دیگر فروش فوق‌العاده تا پایان سال خواهیم داشت و سه روش «فروش فوق‌العاده»، «پیش‌فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» در دستور کار صنعت خودروسازی است. براساس گفته‌های صادقی‌نیارکی متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام برای پیش‌فروش، ۵۰ درصد بهای خودرو را بپردازند و در ۳۶ ماه گذشته هم از خودروسازان داخلی محصولی خریداری نکرده باشند.

این در حالی است که براساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰، دو خودروساز بزرگ کشور یک میلیون دستگاه خودرو بیش از ظرفیت‌های قانونی خود پیش‌فروش کرده‌اند و مطالبات معوق به مردم دارند. از سوی دیگر این روز‌ها پرونده متهمان سایپا در دادگاه در دست بررسی است و دو نفر از متهمان این پرونده به‌دلیل استفاده از رانت ناشی از شیوه مشارکت در تولید به اعدام محکوم شده‌اند. اگر این روش‌ها فسادزا و شکست‌خورده است، چرا بار دیگر وزارت صمت به این شیوه‌ها تن می‌دهد؟ تکلیف مردمی که در صف خرید منتظر می‌مانند چه خواهد شد؟ آیا کسی به تبعات این تصمیم‌ها فکر می‌کند؟

‌طرح پیش‌فروشی سرشار از اشکال
فربد زاوه، کارشناس خودرو، طرح پیش‌فروش وزارت صمت را سرشار از ایراد معرفی می‌کند. او می‌گوید: یکی از این ایراد‌ها این است که تکلیف یک میلیون نفر موجود در صف چیست و دوم اینکه یک عده با قیمت بالاتر و تاریخ تحویل دیرتر ثبت‌نام کرده‌اند و حالا گروهی با قیمت پایین‌تر در حال ثبت‌نام خودرو هستند.

به گفته زاوه مشکلات صنعت خودرو به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری و افزایش سرمایه از محل زیان در صنایع خودروسازی ایجاد شده است. این اتفاق دو بار در دولت آقای روحانی رخ داده و شرکت‌های خودروسازی در حساب‌های دفتری زیان‌ده نیستند، اما اگر اصول اصلی حسابداری لحاظ شود، این شرکت‌ها قبلا ورشکست شده‌اند. افزایش سرمایه این شرکت‌ها، چون با افزایش سرمایه نقدی رخ نداده است، یعنی وارد بازی پانزی شده‌اند. این کارشناس خودرو اضافه می‌کند: درحال‌حاضر عملیات پانزی به‌شدت در کشور‌های غربی کنترل می‌شود.

سال‌هاست در ایران گرفتار بازی پانزی چه در شبکه بانکی و چه شبکه‌های مالی و اعتباری -که به بحران در کشور تبدیل شده‌اند- هستیم و چند سالی است که خودروسازی‌ها هم وارد این بازی شده‌اند. او می‌گوید: خودروسازان تا اینجا هم ۷۰ هزار میلیارد تومان منفی هستند و بدهی آن‌ها برقرار است. این بدهی به شبکه بانکی، قطعه‌ساز و مردم منتقل می‌شود و به‌تدریج با چنین طرح‌هایی بدهی افزایش می‌یابد.

روزی می‌رسد که این شبکه قفل می‌شود. تا‌زمانی‌که هجوم ثبت‌نام‌ها وجود دارد، خودروسازان زنده‌اند، اما وقتی که قطع شد، ورشکست می‌شوند و صدای ورشکستگی آن‌ها معادل یک‌چهارم پایه پولی کشور است. زاوه عنوان می‌کند ثامن‌الحجج اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی را ترکاند، خودروسازی‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی کشور را دچار اختلال می‌کنند. این عدد وحشتناک است و صدایش در اقتصاد ایران تا سال‌های سال می‌ماند؛ چرا رئیس شورای رقابت را صدا نمی‌کنند که مگر روشی که در پیش گرفته‌اید منجر به تعادل بازار شده است که آن را تکرار می‌کنید. در کجای کشور ۱۰ درصد تورم داشته‌ایم که شما این میزان افزایش قیمت برای خودرو را پذیرفتید.

براساس پیشنهاد وزارت صمت، شیوه مشارکت در ساخت هم برای ساماندهی بازار خودرو پیگیری می‌شود و این در حالی است که چندی پیش دو نفر از مشارکت‌کنندگان در ساخت خودرو به‌دلیل آنچه رانت ناشی از این شیوه اعلام شد، به اعدام محکوم شدند.

اگر این روش رانت‌زا است، چرا باز هم در حال تکرار آن هستیم. زاوه دراین‌باره می‌گوید: در دستورالعمل آقای شیوا، رئیس شورای رقابت، بزرگ‌ترین رانتی که در تاریخ ایران دیدیم، قرار است اتفاق بیفتد. این دستورالعمل بیش از صد هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می‌کند.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد: اگر تعداد خودرو‌های عرضه‌شده در این شیوه در یک سال را یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، صد هزار میلیارد تومان رانت در این مدت ایجاد می‌شود. سال گذشته که خودروسازان افزایش سرمایه دادند، دو شرکت نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دادند و این رانتی بود که از شرکت‌ها خارج شده بود، بعد در قالب سرمایه این رانت را ثبت کردند؛ چند تخلف پشت سر هم اتفاق افتاد.

او می‌گوید: اصل پرونده مدیرعامل سایپا این است که چطور زیان را به سود تبدیل کرده و در بازار بورس اختلال ایجاد می‌کند. درحال‌حاضر بازار بورس ایران به خاطر طرح آقای نعمت‌زاده در سایپا، ایران‌خودرو، پلی‌اکریل و صد شرکت دیگر از سال ۹۲ تاکنون دچار مشکل شده و ضرر را در سرمایه آورده‌اند. گران‌شدن ملک ربطی به سرمایه ندارد. این یک رانت است و رانت بسیار وحشتناکی است.

‌پیش‌فروش تنها راه ادامه حیات خودروسازان
امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در گفتگو با شرق با اشاره به قوانین موجود در زمینه پیش‌فروش خودرو، مطالبات معوق مردم را طبق قانون مشمول دریافت جریمه و ضرر و زیان می‌داند.

او می‌گوید: با اصل پیش‌فروش نمی‌توانم مخالفت کنم، چون راه دیگری برای ادامه حیات صنعت خودروسازی وجود ندارد، اما این هم راه نیست، چون خودروسازی را به سمت سقوط پیش می‌برد.

به گفته کاکایی شب عید قرار بود پنج هزار میلیارد تومان استقراض بانکی توسط دولت به خودروسازان اختصاص یابد تا مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود، اما این کار انجام نشد. تا زمانی که سیستم خودروسازی غیراقتصادی جلو می‌رود، دولت مجبور است یک جا‌هایی را باز کند تا صنعت متوقف نشود. کاکایی بر این باور است که پیش‌فروش خودرو یا طرح مشارکت ذاتا اشکالی ندارد، زیرا دو طرف یک معامله در سود و زیان شریک می‌شوند، اما اشکال از آنجایی ناشی می‌شود که عده‌ای به‌دنبال تقلب می‌روند، زیرا تفاوت قیمت بازار و کارخانه به قدری زیاد است و رقم سودی که افراد از خرید خودرو می‎برند به‌قدری وحشتناک است که کافی است یک درصد آن را رشوه دهند.

او یادآور می‌شود: حاصل قیمت‌گذاری نادرست، زیان دو سال گذشته خودروساز و مردم، به‌هم‌ریختگی بازار و کاهش تولید است، با این شیوه انواع رانت و زمینه کلاهبرداری به وجود آمده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: تکرار پیش‌فروش برای ادامه تولید خوب است، اما بازار را آرام نمی‌کند. با عرضه ۲۵ هزار خودرو، بازار فقط جهش نمی‌یابد و قیمت پراید به صد میلیون تومان نخواهد رسید، اما یک هفته بعد بازار به‌دلیل اشکالات اساسی سر جایش باز خواهد گشت.

کاکایی یادآور می‌شود: این تصور وجود دارد که خودروسازان ما دولتی هستند و با پایین‌نگه‌داشتن قیمت‌ها دولت این فشار را تحمل می‌کند، اما سهام خودروسازان ما خصوصی است و متأسفانه صنعت تحت نفوذ دولت است. ۴۰ هزار میلیارد تومان زیانی که خودروسازان متحمل شدند، در واقع از جیب سهام‌داران بوده است. حتی اگر سهام‌داران خصولتی باشند، نگاهی به وضعیت آن‌ها نشان می‌دهد که سازمان تأمین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی که پول بازنشستگی مردم را می‌دهند، جزء سهام‌داران خودروسازی‌ها هستند؛ بنابراین در نهایت با سیاست‌گذاری غلط زیان از جیب همین مردم می‌رود.

منبع: شرق


بیشتر بخوانید:
 
 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
مردم چرا متوجه نیستید.اخه چرا ثبت نام میکنید.خواهش میکنم اگه همه مردم ثبت نام نکنند.قیمتها صددرصد میاد پایین.ما خودمون باعث میشیم که قیمت پراید 8 میلیونی الان بشه قیمت زانتیا.حرف اخر.ثبت نام نکنید.کاری کنید ورشکست بشن.با این ماشینهایی که تمام لوازمش چینی هستش.
ثریا
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
من هم با همتون موافقم.خودم یه روزی حاضر نبودم به پراید ارابه ۴۰ تومن هم بدم چه برسه به ۱۰۰ تومن
ناشناس
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
ان شالله بعد از چند صباحی این تو شرکت ازبین میرن و حکومت تغیرات کلی میبینه و ما هم مثل تمام دنیا حق انتخاب پیدا میکنیم
محمدرضا
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
بادرود
جهت اجرای عدالت بیشتر وحذف دلال بازی،علاوه بر شرایط موجود باید شرط چک وپیش پرداخت هم اجرا بشه.وهمچنین اولویت فروش خودرو به خانواده‌هایی باشد که اصلا خودرو ندارند و فقط حق یک ثبت نام داشته باشند.باسپاس
ناشناس
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
فکری هم به حال خودروهای ۱۵تا ۲۰ سال لطفا بکنید ممنون مو فق باشید
حسین کارگران
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
پراید ۱۴۱
سعید
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
هرگسی ک از این گرانی خودرو سود میبرد میاد ی نظری میده..اگ قیمت خودروازادباشه ک پراید ب صد میلیون میره..اتفاقا خوبه قیمت دستوری..خودروسازان برشکست میشن چون رانت بازی توشون زیاده...اگ ورشکست میشن.ما راضی ضرر اینا نیستیم...ببندن درشو و تمام..کجای دنیا مردمش برا خودرو ابنجوری پول میدن..ورشکست میشن چون مدیران زیاد میخورند
سیاوش
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
طرف مردمی بودن بهترازمسولین وخودروسازهاست
بچه شیعه
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
اگر میخوای قیمت خودرو گران بشه باید واردات ازاد بشه تا فرقون رو رنگ نکنی جای بنز بفروشی...
خودرو ساز خودش سفارش قطعه میده به شرکت داخلی
پیگیری کنی شرکت قطعه ساز هم مال خودشه
خودش به خودش سفارش میده و خودش هم به خودش نظارت میکنه، معلومه چی از آب در میاد
ناظر اهمیت نمیده کیفیت قطعات پایین باشه. تحویل گیرنده هم کاری نداره و نمیگه پول دادم قطعه خوب و طرح خوب به من بده..
قاسمی
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
چراقیمت خودروهاهمیشه ثابت نمیمانه ایادولت به فکرمردم ضعیف نیست
قاسمی
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
چراقیمت خودروهاهمیشه ثابت نمیمانه ایادولت به فکرمردم ضعیف نیست
قاسمی
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
چراقیمت خودروهاهمیشه ثابت نمیمانه ایادولت به فکرمردم ضعیف نیست
ناشناس
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
ای ملت از خواب بیدار شوید ماشین بخرید یا نخریدواجب نیست برید به چیزهای دیگه ای اعتراض کنید شکمتون حالیش نیست پول دارین یانه همه گیر دادن به ماشین گوشت وبرنج وحبوبات و نون همه اقلام مواد غذایی گرون شدند تا چندی دیگه نون هم نمی تونین بخورین .
محمد
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
این کارشناس نیست این ی دلاله که احتمالا پارکینگشو پر از خودرو همین روزا بگیرن
مهدی
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
با سلام
بنده چهل و دوسال سن دارم و از زمانی که دولت به اصطلاح اعتدال و امید سر کار آمده میخواستم یک خودرو خریداری کنم ولی متأسفانه تابحال موفق نشده ام این دفعه نیز ثبت نام کرده ام ولی مثل قبل امید ندارم که بتوانم خودرو خریداری کنم.اگر باز هم این دفعه اسم من از این قرعه درنیامد که مطمئنأ با بودن نور چشمی ها در نخواهد آمد میخواهم از مسوولان دیگر کشورها درخواست کمک و یاری کنم .شاید لااقل کشورهایی که ما آنها را بیگانه و دشمن مینامیم به کمک من بیایند و یک خودرو حتئ با کیفیت تر و ارزان تر از پژو به من بفروشند تا من هم دراین باقیمانده عمرم بتوانم با خانواده ام یک خودرو داشته باشیم.واقعأ دیگر خسته شدم ازبس که به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کردم تا اینکه بتوانم یک خودرو در حد توانم ثبت نام کنم.لطفأ این غم نوشته و انتقاد را به دست مسوولان مربوطه برسانید. حکایت خریدن خودرو برای من مثل این ضرب المثل شده است(دست من کوتاه است و خرما بر نخیل)محسن ماهر از زرین دشت فارس
س
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
تا زمانی که خر هست خرسوار نیز هست
مسلم ساردویی
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
الکیه داداش ماتارفتیم سایت بسته شد یعنی میشه ماهم روزی به قول مردم پریروی ثبت نام کنم
حسن
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
من واسه ۲ نفر ثبت نام کردم خیلی هم راحت....
مسعود زواره
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام
ابتدا اینکه نباید شرط واریز اول را بر میداشتند چون خودم شخصا شاهد بودم که جوان تازه گواهینامه گرفته داشت ثبت نام میکرد و میگفت اصلا پولی ندارم و فقط برای شانس امتحان میکنم شایدم درومد اونوقت بشه معامله با کسی کرد اگرم نگرفتم مهم نیست حالا فوقش میخوام دو سال از ثبت نام محروم باشم تا اونموقع هم من بازم پولشو ندارم
دوم اینکه وقتی تو یه خانواده ۴ نفره دو نفر ماشین دارند برای چه باید بازم ثبت نام انجام بدن چرا چون که تا حالا کد ملی استفاده نشده خوب اینم که همون دلالی خودمون میشه
سوم اینکه نفر ثبت نام کننده در صورت بردن قرعه و انصراف از خرید چه جایگزینی برایش تعیین کرده اند
چهارم اینکه خیلی از هموطن های عزیزم که واقعا متقاضی واقعی هستند در این چند وقت که شما اطلاعیه داده اید خود را به آب و آتش زدند و چه بسا که طلا فروخته یا وامی گرفته یا قرض گرفته اند و تمام این تلاشها با این تصمیم بی موقع پوچ میشود
و آخر اینکه شما کار درستی را انجام دادید که قبل قرعه پول را نگرفته اید ولی حداقل میتوانستید همان نصف مبلغ را در حساب فرد متقاضی که شماره کارت و شبا را به شما داده از ابتدای ثبت نام الزامی کنید شما که برای یارانه معیشت خیلی راحت خرج مردم را حساب کردید الان که شماره کارت و شبا هم که دادیم نمیتوانید حساب کشی کنید
و از خداوند متعال برای هموطنانم آرزوی موفقیت در زندگی از راه درست را دارم و طللب رحم به یکدیگر را میکنم که هر چه چیزی که میتوانند به صف ایستاده خریده و به دوبل به هموطن و هم کیش و هم زبان خودشان بفروشند و این چرخه همچنان ادامه دار خواهد بود تا کی خدا داند
یک کارگر
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
چرا خودرو سازها به اندازه کافی ماشین تولید نمیکنند؟ چرا خودرو سازها به طور مستقیم با قیمت مصوب فروش نمیکنند؟ چرا بعضا خودروها کیفیت و ایمنی لازم را ندارند؟ چرا گاها احتکار میبینیم؟ چرا ماشینها را میدهند به بازار ازاد با قیمتهای غیرمصوب بفروشند؟ به نظر بنده باید ایران خودرو وسایپا تعطیل شوند با این اوصاف چون دارن سالها به کشور ضربه میزنن و بارها در نظام ارزی و اقتصادی اخلال ایجاد کردن و وضعیت رو بهم زدن ه و با روح وروان جامعه بازی شده .دولت ماشینهای خارجی وارد کند به اندازه نیاز جامعه و بی واسطه با قیمت مبدا بفروشد بخدا بهتره ماشینها رو هم در ننایندگیهای ایران خودرو وسایپا جای دهد البته اگر دوباره احتکار و واسطه بازی و ...نباشه که بعید میدونم نباشه اینها مثل موریانه به جان کشور و مردم افتادن ه .و این از بی عرضگی نهادهای قانونی و بازرسی و برخورد در کشوره که وضعیت اینطور شده .لطفا نشر دهید اگر به رهبر و کشور و مردم و خون شهیدان و جانبازان اهمیت میدهید
ناشناس
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
پراید ۳۷ چرا ۷۱
اصغر
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
بازم سر مردم شیره ماایدن
رضا
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
بانهایت احترام،،،،تشریف ببرین به درک،که انشاالله ازحلقوم خودتون وزن وبچه هاتون به صورت چرک وعفونت دربیاد
محمد
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
به جای این کارها 100 هزار خودرو خارجی یکدفعه وارد کنند بدون گمرکی یا واردات خودرو خارجی دست دوم رو آزاد کنند بعد همه مشکلات بازار درست میشه. بخدا ملت دقدقشون ثبت نام ماشین و خرید فروش طلا و دلار هست همه دلال شدن اصلا کسی کار خودشو نمیکنه. این چه زندگی هست ما ایرانی ها داریم
ناشناس
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
فرهنگ غلط خرید ما خودروسازهارو پررو کرده که برا طیاره های مرگ دارو ندارمونو بدیم
اونایی که ثبت نام کردند مشمول الضمه ی مردمن اونایی کع تواین وضع خودرو صفرخریدن گوسفندایی هستندکه چوپونشون خودروسازان باعث تاسفه
ناشناس
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
خودرو سازان شکست خورده اند و دست وپا میزنند.بخاطر رانت وفروش خودرو به دلالان ونمایشگاها حالا بدنبال خالی کردن جیب مردم هستند.تا۴ ماه دیگه ورشکست میشن.اگر میخواهید ماشین بفروشید این مسخره بازیها چیه.بخدا اگه الان بگن ۴۰ ورصد دیگه به قیمتها اضافه بشه روزانه ۵۰ هزار خودرو تولید میکنن.اینها همه اش بازی سر مردم دراوردند.چون دولت نمیتواند ساپورتشان کند کارسان تمام است.تا گردن بدهکارند
ناشناس
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
در طرح فروش خودرو به مناسبت عید سعید فطر قرار نیست قیمت خودرو کاهش پیدا کنه یا خودرو ارزون بشه این طرح فقط میخواد بازار رو محک بزنه ببینه خودرو رو تا چه قیمتی میشه فروخت وسایپا وایران خودرو چه اعدادی رو برای فروش انتخاب کنند
ناشناس
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
الان واقعا رقابت وجود داره
ولی نه بین سایپا وایران خودرو
بین مردم و به اصطلاح خودرو سازان
علی
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
تنها راه جمع آوری این دو اشغال سازه و فقط آزادی واردات هر خودرو هر تعداد و هرکه دلش خواست ن فقط کسی ک در دولت دست داره
ایران
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
تو را به هر چه میپرستین ،کسی ماشین نگیره،ثبت نام نکنین ،،،،واله هرکسی ک تو این شرایط گرانی ماشین بگیره شریک ظلمیه ک داره ب مردم بیچاره میشه
ناشناس
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام متعسفم حضرت ادم برات از دست این شیخ ها بی سمر
ناشناس
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
متاسف منظورته؟؟؟
بی ثمر منظورته؟؟؟
فارسی بلد نیستی بنویسی میای نظرم میدی؟؟؟
خودت چ سودی برای مملکت داری و داشتی؟؟؟
یه مصرف کننده هستی و بس...
حسین اهوازی
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
واقعا که اه دیگه چرا طولش می‌دین من منتظرم
ناشناس
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام تا میتوانی دلی بدست آور دل شکستن هنر نمی باشد
ویروسم ...کووید ۹۹ جا داره
ناشناس
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام کووید ۳۴ ..
تا توانی دل بدست یار دل شکستند هنور نیست..
کووید ۱۳
ناشناس
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام کرونا ویروس هنوز ۱۹ ..
تا کووید ۳۴
ناشناس
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام حالا کارخانه یکی یکی شما را بده ..
به دون واسته به دون ۲۲ بهپن
علی
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
تحریم هستیم مشکلات برای خودروساز به وجود آمده ولی همین اونا بی که تو ایران خودرو هستن دلا ل بازی را به وجود اوردن تو ایران خودرو رباط وهکر بعد از چند وقت سروصدا درآمد حال اومدن با قرعه کشی درست کنند ولی چه کسانی میخوان این کار را انجام بدن مسئول حفاظت سایپا و ایران خودرو که خودشون دزد از آب درآمدن باید شرایط ۳۶ماه و پلاک خودرو و ثبت نام اینترنت را دنبال کرد با برنامه ضد رباط هکر مصرف کنند وارد سایت و خودرو خریداری بشه الان چطور این همه اومدن ثبت نام کردن و سایت روان هست و خیلی زود ماشین ثبت نام میکنی ولی اون زمان تا میخواستی له درگاه بانک برسی باید صد تا قلعه را طی میکردی اونم نمیشود خوب این معلوم هست که اونها داشتن مردم بازی میدادن خودشون یک سایت بدون خودرو باز میکردن و مردم سر کار بودن و خودشون خودرو ها با کد ملی اجاره ای مینشستن سر صبر خودروها را ثبت نام میکردن اگر بگیر از این بود پس چه شود که الان خودرو مردم ندارن کجاها رفتن میگن روزی ۲۵۰۰خودرو تولید داریم به نظرت آن خودروها کجا میرن با این تعداد خودرو فکر نمیکنم که خودرو باید کمبود داشته باشه قرعه کشی هم میبینیم چطور میشه ۶ماهه بعد
ناشناس
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ای کاش ماهم میتونستیم یه پراید قسطی بدون بهره بخریم
ناشناس
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اخہ کسی نیست بگہ بایدخودرو سازھاباھم رقابت کنن

نہ اینکہ مردم این ھمہ مشقت بکشن تازہ قرعہ کشتی کنن اونم براۓ ماشین دندہ ای
ناشناس
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
در بازار آزاد و پارتی بازی و بازار ارز و طلا خودروسازان رقابت تنگاتنگی دارند،،فعلآ نتیجه به نفع سایپا است ، نیمه دوم هنوز شروع نشده
ناشناس
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
خدا کنه خودرو ساز ورشکسته بشن ما مردم هم همین را می خواهیم تا شاید از دست این دلال ها آزاد بشیم ،ورود خودرو با کیفیت داخل کشور آزاد بشه مثل افغانستان .
جواد
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
عزیزان. هموطنان . دوستان. شما رو بخدا استقبال نکنین. واسه چی اخه هجوم بیارین برای ثبت نام یه مشت ماشین اشغالی اونم با قیمتی ده برابر ارزش واقعی . کجایی احمدی نژاد که خوب گفتی پراید رو کیلویی دارین چند حساب میکنین که میگین هفت میلیون. حالا بیا ببین پراید رو تا نود میلیون بالا کشیدن حالاچندمیلیون کشیدنش پایین ملت بدبخت ما هم ازخوشحالی ریختن تو سایت و دست وپا میزنن یه ابو طیاره بخرن. تنها راه جمع کردن این دزدی ها و پایین اوردن قیمت ازاد شدن ورود ماشین خارجیه. تا اونوقت معلوم بشه این دو خودروساز میتونن اینجور تو پاچه ملت بزارن این قیمتا رو .
ناشناس
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
من هجوم نمیارم قبول... خب الان با بدبختی تمام 50 تومن جور کردم بعد چندسال .. نمیرم بخرم آیا نباید دو ماه بعد همون ماشین رو برم 8 مدل پایین ترش رو با قیمت 60 تومن بخرم؟؟؟
الان ماشین ندارم... پول زیادم ندارم... چ خاکی تو سر کنیم
ناشناس
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
آقا‌جیب‌نظام‌سوراخ‌است‌هر‌چقدر‌بگذاری‌پر‌نمی‌شودمافیای‌فساد‌بر‌همه‌دستگاه‌ها‌و‌نهاد‌ها‌حاکم‌است‌هیچ‌دستگاه‌و‌نهادی‌نیست‌که‌بتواند‌از‌دستورات‌مافیای‌فساد‌تمردکندتا‌وقتی‌انتقاد‌از‌حکومت‌توهین‌به‌مقدسات‌تلقی‌شود‌فساد‌ادامه‌دارداین‌کشور‌اصلاح‌شدنی‌نیست‌بالاخره‌تبدیل‌به‌یک‌سوریه‌دیگر‌خواهد‌شد
Hgh
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
لعنت بر مافیای خودرو ولعنت بر دلال های خودر هر بار به اسم کارشناس میآیند و سعی در بالا بردن قیمتها را دارند تا از این راه به افزایش منافع کثیف شأن دست پیدا کنند
واقعا اگه این دلال ها نبودن قیمت خودرو اینقدر بالا می‌رفت وهمه اینها را مافیای خودرو وانحصار خودرو به وجود اورده
ناشناس
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
بابا واردات خودرو رو آزاد کنند ببینم کسی حلبی های اینها یا بقول یه عده ارابه های مرگ اینها رو کسی میخره . بعد با التماس و تخفیف و وام بدون بهره ، ۱/۴ قیمت فعلی میگن بیایید بخرید.
ناشناس
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
هر وقت طرحی به خاطر مردم تصویب میشود اماواگرهای ورشکستگی وضرر خودرو سازا ن گل میکند بیچاره مردم!!!
شهی
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام هرچی روحانی هرسری یه نظری داره
حیگر
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ماشاالله همه شدند دلال . میخوان سود کنند بدتر گران میشه. بعد همه چی وسایل ماشین و .....گران میشه . آخه کی میخواهید توبه کنید . بخدا نخرید هم ارزون میشه هم التماس میکنند مثل چند سال قبل با شرایط بدهند.
ناشناس
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
والله من میگم همه چیو تقصیر دولت و نظام نندازین تا میان به سود مملکت کاری کنن همین مردم که داد از گرانی و بی پولی میزنن ته دلشون راضی نیستن نمونش همین کارشناسان که هر روز میان ساز مخالف میزنن یا دلالان بازار .یعنی دولت هر کاری میخواد به سود این ملت بکنم خیلیا سنگ جلو پاش میندازنن یه خورده واقع بین باشیم
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ما همان مردمی هستیم که امروز تضاهرات میکردیم وفردایش خودمون رو محکوم میکردیم ما مایه ننگ این سرزمینیم خودروساز والا دل رحمه
احسان
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
واقعا نمیدونم این کارشناسا چرا انقدر سنگ خودروسازا رو به سینه میزنن. نگران نباید ورشکست نمیشن حالا حالا صف خرید خودرو با این اوضاع مملکت هست .
ناشناس
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اگر دولت میخواست خودرو به مصرف کننده واقعی برسدبه همون خریدارهای طرح های پیش فروش که قبلا ثبت نام کرده اندوبخشی ازپول خودرو راهم پرداخت نمودند وشرایط جدید ده گانه راهم داشتند خودرو واگذار میکردتاعدالت برقرار میشدچراکه این عزیزان از ثبت نام جدید محرومند علاوه برآنکه درصف خرید چشم انتظارند
مازیار
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
مردمی که با هجومی که برای ثبت نام خودرو این چنین میکنند خجالت هم خوب چیزیه برنج هندی ۵۰ تومانی ۱۵۰ تومان شده
ناشناس
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
نوش جان
رحیم
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ناموسا چقدر میگیرید که بنفع خودروسازها حرف بزنید؟؟؟
ارش
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
متاسفم برای ملت همیشه در صحنه تا کی تحقیر مردم
ناشناس
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام واقعن پول داری ثبت نام کنی...
اخر عزیزم چرا گشور گدا کتی همه را رسول کنی ..
چرا چون خائن هستید ..
یک ماشین ۱ تا ۲۰ ملیون قیمت ش بیشتر نیست ..
ولا خائن ین بازار ازادشون ...
ناشناس
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
چرت وپرت بود.
حسین
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام آقای کارشناس محترم
چرا هر وقت قانونی به نفع مردم تصویب میشه شما حرف از سود و ورشکستگی و زیان میزنید چرا توی این دو سال که ماشینها رو احتکار میکردند و به دلالان میدادند شما از این حرفا نمیزدین الان که نوبت مردم شما دیگه خودروسازان ورشکست میشند نخیر هیچ وقت همچی اتفاقی نمیفته،همین نظرات امثال شما هستند که باعث بدبختی مردم میشند
ایرانی
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
فقط یک کد برای پیش ثبت نام من آمد در چهارم خرداد و الان هفتم خرداد خودرو را انتخاب کردم ولی کد رهگیری یا پیامک تایید شرکت در قرعه کشی برایم نیامده ؟؟؟!!!
حامد
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
خدالعنت کنه خودرو سازان رو مسعولین هم با اوناین دوساله همش حرف میزنن هی میگن ارزون میشه گرونتر میشه مملکت بی قانون همینه بعد میگن سلطان خودرو. سلطان طلا اعدام شد چی شد طلا گرون تر شده خودرو هم همینه واقعا متاسفم برا کشورم
محمدرضا
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
شما خیلی دوست داری خودرو گرون بشه انگار اصلا از زمانی که شورای رقابت کنار رفت سال ۹۷ ای اوضاع پیش آمد در ضمن ۱۰ درصد رو قیمت گذاشتن تو این مرحله ای چندمین باره گرون شده شما خواب تشریف داری و خیلی چیزا که اینجا جاش نیست بگم
ناشناس
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
کسی ثبت نام نکرده لاف نبندین