صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پرداخت حقوق بازنشستگان پشت دیوار تأخیر!

  • کد خبر: ۲۹۰۶۷۵
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
حساب از دستمان دررفته است. نمی‌دانیم این چندمین ماهی است که مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی از این روز به آن روز می‌شود. فقط می‌دانیم دیگر نباید به جدول‌های اعلامی اعتماد کرد.

حساب از دستمان دررفته است. نمی‌دانیم این چندمین ماهی است که مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی از این روز به آن روز می‌شود. فقط می‌دانیم دیگر نباید به جدول‌های اعلامی اعتماد کرد. این را از زبان بازنشستگان مکرر شنیده‌ام. کلماتشان طعم دل‌خوری دارد، به‌ویژه که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری هم در کوچه، اما و اگر گیر کرده است انگار.

خبرگزاری ایلنا هم به این موضوع پرداخته و از زبان عضو هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران نوشته بود: این تأخیر طولانی نشان از ناتوانی مدیرعامل تأمین اجتماعی و درک‌نکردن معاونان مالی این سازمان از بحث مستمری و وضعیت مستمری‌بگیران دارد. علی‌اکبر عیوضی گفت: «در ۴۰سال گذشته این تأخیر سابقه نداشته است؛ عجیب است که خودشان جدول اعلام می‌کنند ولی در اجرا آن را به دست فراموشی می‌سپارند.» از قضا یکی از انتقاد‌های کارگران بازنشسته هم همین است. چرا به جدول اعلامی عمل نمی‌شود؟!

مردم حتی اگر خود را به روز‌هایی که ماه‌ها حقوق گرفته باشند تنظیم نکنند حتما به جدول‌هایی که ماه به ماه اعلام می‌شود نظم می‌دهند. فکر می‌کنند مسئولان بدان التزام خواهند داشت، اما تجربه دو-سه سال اخیر می‌گوید که جدول‌های اعلامی مثل وعده خوبان است که از هزار هم یکی وفا نمی‌کند. 

عیوضی با بیان اینکه بازنشستگان زندگی خود را با روال پرداخت مستمری‌ها تنظیم کرده‌اند، به این مهم تصریح می‌کند که «حتی یک روز تأخیر همه مناسبات زندگی آنها را به هم می‌ریزد.» دلیلش هم مشخص است همان‌طور که این مقام کارگری می‌گوید؛ «بازنشسته منبع درآمد دیگری ندارد و وقتی مستمری ماهانه با چهار روز تأخیر پرداخت می‌شود، مشکلات بسیار به وجود می‌آید؛ حتی ممکن است بازنشسته نان خالی در خانه نداشته باشد.» وضعیتی چنین اقتضا می‌کند مسئولان محترم دولت جدید به این مهم اهتمام کنند. 

این حداقل احترام به پیشکسوتان است که در مسائلی چنین جزئی آنان را گرفتار، اما و اگر نکنیم. جدول‌های اعلامی هم به‌نوعی یک عهد تصریح شده و لازم الوفاست. نادیده‌گرفتن آن پیمان‌شکنی می‌تواند معنا شود که در شأن هیچ مؤمنی نیست، چه کارگر باشد و چه مسئول. امیدواریم پس از این، شاهد ماجرا‌هایی ازاین‌دست نباشیم. 

عملیاتی‌کردن متناسب‌سازی هم می‌تواند این خاطرات ناخوش را به خوشی و با نظم در پرداخت از یاد‌ها ببرد. قطعا بازنشستگان کارگری با عیوضی هم‌کلام‌اند که می‌گوید: ما از وزیر کار جدید درخواست داریم به این موضوع ورود کرده و جلو بدترشدن اوضاع را بگیرند. ان‌شاء‌ا... روز‌های خوش و توأم با تکریم پیش روی موی‌سفیدکرده‌های سازندگی ایران باشد که سربلندی وطن رهین تکریمی چنین است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.