صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پیش از این، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرده بود که اجباری به تهیه لباس فرم نو برای مدرسه نیست؛ اما مدارس به صورت خودمختار، والدین را اجبار کردند تا به جهت نظم و یکنواختی مدرسه، برای دانش‌آموزشان لباس فرم تهیه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، «استفاده از لباس فرم سال گذشته دانش‌آموزان، بلامانع است»؛ این جمله را مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان می‌کند و صراحتاً می‌گوید: «اگر مدرسه‌ای اجبار به تهیه لباس فرم مدارس کرد، قطعاً تخلف است و باید پیگیری شود.»

هرچند بنابر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش استان، انتظار می‌رفت تمامی مدارس از این قانون تمکین کنند، اما گزارش‌های میدانی خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد برخی مدارس به صورت خودمختار، والدین را اجبار کردند تا به جهت نظم و یکنواختی مدرسه، برای دانش‌آموزشان لباس فرم تهیه کنند.

چرا نظارتی نیست؟

یکی از اولیا ضمن گلایه از نبود نظارت مناسب در این زمینه، می‌گوید: لباس فرم دانش‌آموزان لباسی نیست که بتوان آن را در جای دیگر پوشید؛ پس چه الزامی به خرید فرم جدید است؟

یکی دیگر از والدین می‌گوید: چرا تمرکز مدارس به جای آنکه بر علم‌آموزی باشد، بر یکنواختی ظاهری دانش‌آموزان است؟ اگر قرار است خرید لباس فرم در مدارس اجباری نباشد، باید همه مدارس تمکین کنند. چرا برخی مدارس هیچ الزامی برای رعایت قوانین آموزش و پرورش ندارند؟ آیا نظارتی هست؟

وی ادامه می‌دهد: قیمت لباس فرم دخترم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شده است؛ آن هم با بدترین کیفیت پارچه به‌طوری‌که بیش از سه،چهار ماه کارایی ندارد؛ یعنی در واقع پول خرید فرم مدرسه را بیرون انداختیم.

جای خالی طراح لباس

لباس فرم زرشکی با مقنعه بنفش و آرم بزرگ آبی مدرسه روی مقنعه به جهت تبلیغ مدرسه شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما واقعی است. کدام طراح یا تولیدکننده‌ای بدون درنظرگرفتن هارمونی رنگ، تصمیم‌گیرنده است؟

یکی دیگر از موارد نامطلوب در بعضی از لباس‌های فرم دانش‌آموزان، جدا از رنگ و بدسلیقگی که در طراحی آن اعمال شده، کیفیت پایین پارچه است.

این درحالی است که لباس فرم مدرسه به جهت اینکه هر روز پوشیده می‌شود و ممکن است نیاز به شست‌وشوی روزانه داشته باشد، لزوماً باید کیفیت بالایی داشته باشد که بعد از چند بار شستن، نخ‌نما نشود؛ این موضوعی بود که امسال هم از سوی تولیدکنندگان مورد غفلت واقع شده بود.

حالا با این اوضاع، دقیقاً مشخص نیست کیفیت و کارایی فرم مدارس ملاک است یا صرفاً لباس فرم مدارس، راهی است برای درآمدزایی!

اماواگر‌های تولیدکننده‌های فرم مدارس

اگر خواسته باشیم یک‌طرفه به قاضی نرویم باید پای صحبت تولیدکنندگان هم بنشینیم. یکی از تولیدکنندگان لباس فرم در مشهد در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: تأخیر آموزش و پرورش در برگزاری جلسات مربوط به فرم مدارس و در نهایت به‌تعویق‌افتادن بستن قرارداد و شروع کار، اقدام بسیاری از خانواده‌ها برای دوخت لباس فرم در روز‌های پایانی تابستان، رفتن هرروزه برق و کم‌بودن قیمت نرخ‌نامه از جمله عواملی است که باعث تأخیر در تحویل بموقع لباس فرم شده است.

او می‌گوید: به طور مثال روز اول صد سفارش گرفته بودیم و الان شده دویست سفارش. خیلی از خانواده‌ها به خاطر رفتن به مسافرت و دلایل دیگر دیر اقدام کردند. از آن طرف ده‌پانزده روز طول می‌کشد تا پارچه انتخاب شود و سفارش‌‌داده‌شده به دست ما برسد. همین دلایل باعث می‌شوند باوجود کار فشرده و شبانه‌روزی یک‌ماهه ما، باز هم به‌سختی بتوانیم جوابگوی مردم باشیم.

این تولیدکننده لباس فرم مدارس بیان می‌کند: اولیا و مربیان به علت بالابودن هزینه‌های مدرسه و عدم تحمیل هزینه مازاد بر خانواده‌ها، ترجیح می‌دهند لباس ارزان‌تری تهیه کنند و لزوماً مدل و کیفیت مطلوب اولویت‌های بعدی هستند.

قیمت مصوب لباس فرم مدارس

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با بیان اینکه نحوه تخصیص سهمیه به هر یک از تولیدکنندگان براساس بازاریابی شرکت تولیدکننده است، می‌گوید: تأیید واحد تولیدی و بازرسی و نظارت از فعالیت و مجوز آن‌ها برعهده اتحادیه تولیدکنندگان است و پس از اینکه نرخ‌نامه مصوب شد و به تمامی شرکت‌های تولیدی ابلاغ شد، موظف‌اند لباس فرم مدارس را با قیمت یکسان به فروش برسانند.

سمیه ظریفیان با بیان اینکه نرخ فرم مدارس از ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان متغیر است، تصریح می‌کند: پارچه‌ها نرخ‌های متفاوتی دارند، قیمت‌گذاری پارچه‌ها توسط سازمان صمت و کارخانجات تولید پارچه صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان پارچه‌ها را از نمایندگان فروش پارچه خریداری می‌کنند؛ لذا قیمت‌گذاری پارچه را تولیدکنندگان و کارخانجات پارچه انجام می‌دهند.

وی اضافه می‌کند: اتحادیه خیاطان و بازرسی صمت، به صورت روزانه از تمامی شرکت‌های تولیدی لباس فرم مدارس بازدید می‌کنند. انجمن اولیا و مربیان رنگ و مدل لباس را انتخاب می‌کنند و به تولیدکنندگان سفارش دوخت می‌دهند.

انتخاب لباس فرم مدارس برعهده شورای مدرسه است

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فرایند نحوه درخواست لباس فرم و انتخاب نوع و رنگ لباس فرم دانش‌آموزی به‌عهده شورای مدرسه است، می‌گوید: برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری برای انتخاب تولیدی و اقدام برای تهیه و انعقاد قرارداد و نظارت بر انتخاب طرح و توزیع لباس به‌عهده انجمن اولیا و مربیان است.

محمد شفاعی بیان می‌کند: مدارسی که در انتخاب لباس فرم دانش‌آموزی موفق عمل کرده و لباس فرم باکیفیت مناسب و طرح مناسب انتخاب می‌کنند، فرایند قانونی مشارکت انجمن اولیا و مربیان را لحاظ کرده‌اند و باعث رضایتمندی والدین از لباس فرم می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: به هیچ عنوان لباس فرم مدارس اجباری نیست و حتی والدین می‌توانند خودشان نوع پارچه را در یک تولیدکننده دیگر انتخاب کنند یا حتی خود اقدام به دوخت لباس کنند.


رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌گوید: نرخ لباس فرم مدارس را آموزش و پرورش اعلام نمی‌کند؛ بلکه توسط اتحادیه خیاطان و سازمان صمت به رقم متعادلی می‌رسد و در معاونت بازرسی و کارگروه حمایت از مصرف‌کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از اینکه نرخ به تصویب کارگروه حمایت از مصرف‌کننده می‌رسد، به آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود و آموزش و پرورش نرخ مصوب را به مدارس ارائه می‌دهد و مدارس هم نباید مبلغی را به عنوان لباس فرم از اولیا بگیرند و باید هزینه فرم لباس، صرفاً در شرکت تولیدکننده پرداخت شود.

شفاعی با بیان اینکه امسال در مشهد، ۱۸۷ شرکت تولیدی در فرم مدارس مشارکت داشتند، تصریح می‌کند: هرساله اسفند ماه، شرکت‌های تولیدی را اتحادیه به صمت معرفی می‌کند و در کارگروه برنامه‌ریزی، سامان‌دهی و نظارت بر تهیه و توزیع پوشاک دانش‌آموزی که نمایندگانی را از آموزش و پرورش و اولیا و مربیان و تولیدکنندگان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، تولیدکنندگان تأیید می‌شوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.