صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برگزاری پویش غربالگری سلامت سالمندان در مشهد

  • کد خبر: ۲۹۱۰۴۰
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
پویش غربالگری سلامت سالمندان با محوریت شناسایی دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی با مشارکت گروه پزشکی اجتماعی و دانشجویان پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شماره یک برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این پویش که در پارک ملت برگزار شد، بیش از ۲۰۰ نفر از سالمندان زیر پوشش غربالگری‌های سلامت قرار گرفتند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تقدیر از همکاری و‌مشارکت دانشجویان پزشکی با گروه پزشکی اجتماعی و حوزه بهداشت، بهره مندی از ظرفیت دانشجویان در اجرای برنامه‌های سلامت محور در کنار سایر دست اندرکاران سلامت را زمینه ساز تقویت و ترویج بهتر فرهنگ سلامت در همه حیطه‌ها عنوان کرد.

دکتر فاطمه محرری خاطر نشان کرد: در این طرح که بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان پزشکی در کنار اساتید و‌متخصصین پزشکی اجتماعی و کارشناسان حوزه بهداشت حضور داشتند، شرح حال گیری از سالمندان با تمرکز بر خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، خطر استئوپروز و کمبود ویتامین دی، سنجش قد، وزن، توده بدنی و سنجش فشارخون سالمندان از مهمترین اقدامات اجرایی سلامت محور آنان برای مراجعین سالمند بود.

مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: در این طرح یک روزه شاهد استقبال بیش از ۲۰۰ نفر از مردان و زنان بودیم که با میانگین سن مردان ۶۴ سال (دامنه سنی ۴۰ تا ۹۰ سال) و میانگین سن زنان ۵۷ سال (دامنه سنی ۴۰ تا ۸۰ سال) خدمات مشاوره، آموزش و ارجاع را دریافت کردند.

دکتر لیدا جراحی خاطر نشان کرد؛ سابقه پرفشاری خون و مصرف دارو در ۳۶ درصد مراجعین، به همکاران حوزه بهداشت جهت اقدامات بعدی گزارش شد که در تعداد قابل توجهی از افراد تحت غربالگری، فشار خون کنترل نشده بود به دلایل قطع دارو، عدم تنظیم دوز دارو، کنترل نامنظم فشارخون مشهود بود.

وی تاکید کرد: در ۱۴ درصد فشار خون بالا برای اولین بار گزارش شد که جهت بررسی و سنجش مجدد فشار خون به مراکز بهداشت ارجاع شدند. همچنین مشاوره‌های رژیم غذایی، تحرک، سبک زندگی بر اساس نتیجه خطرسنجی و مشاوره پزشکی برای موارد پرخطر توسط اساتید پزشکی اجتماعی و دانشجویان پزشکی و کارشناسان ارائه شد و افراد نیازمند کنترل فشارخون و دیابت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت ارجاع شدند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.