صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مریم عرفانیان، بانوی نویسنده مشهدی است که تاکنون، بیش از ۶۰ کتاب در حوزه دفاع مقدس نوشته است.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ هفته دفاع مقدس دارد به انتها می‌رسد، اما نمی‌توان به فعالیت نویسندگان، آن هم بانوانی که در مسیر الگوسازی برای نسل جوان به نگارش کتاب‌هایی با محوریت پرداختن به شخصیت‌های خاص اما تأثیرگذار دفاع مقدس مشغول هستند، نپرداخت.

مریم عرفانیان را علاقه‌مندان به کتاب‌های دفاع مقدس بیشتر می‌شناسند. او بیش از ۶۰ کتاب درباره شخصیت‌های تأثیرگذار در دوران دفاع مقدس نوشته و بعد از سال‌ها نگارش کتاب‌های ماندگار، انجمن ادبی «نورا» را تشکیل داده و هم‌زمان با تحقیق، پژوهش و نگارش کتاب، به آموزش و تربیت نویسندگانی پرداخته که هر کدام از آن‌ها یا کتابشان چاپ شده یا در مراحل چاپ قرار گرفته است.

پاییز آن سال‌ها (مجموعه داستان کوتاه دفاع مقدس)، همسفر با قطره (داستان کودک)، تونلی زیر رودخانه (رمانی بر اساس زندگی سردار شهید محمدرضا سمندری مارشک) و از جنس نور (زندگی به سبک شهدا) (بازنویسی خاطرات عفاف و حجاب شهدا) تنها نمونه کوچکی از مجموعه‌کتاب‌هایی است که مریم عرفانیان نوشته است.

آشنایی با خانواده شهدا و ایثارگران برایم نعمت الهی بود

عرفانیان نحوه انتخاب نگارش رمان‌ها را بسته به دیدگاه و نوع تفکر نویسنده عنوان می‌کند و به خبرنگار سرویس شهربانو در شهرآرانیوز می‌گوید: آشنایی با خانواده شهدا و ایثارگران برایم نعمت الهی بود، ضمن اینکه معتقدم شهدا مرا برای نوشتن کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس انتخاب کردند.

او می‌گوید در کتاب‌هایش هیچ‌گاه به آدم‌های تخیلی فکر نمی‌کند و همه شخصیت‌هایی که درباره‌شان نوشته، واقعی بودند.

این بانوی نویسنده تأکید می‌کند: ممکن است بعضی از داستان‌هایم تخیلی باشد، اما شخصیت اصلی که به آن پرداخته‌ام واقعی و در بطن جامعه بوده است.

به باور عرفانیان، وقتی نویسنده درباره یک شخصیت واقعی که در بطن جامعه بوده، رمان می‌نویسد، آن اثر برای مخاطب باورپذیرتر می‌شود؛ زیرا مخاطب می‌تواند با مطالعه رمان، قهرمان داستان را بیشتر بپذیرد و با درد‌ها و غم‌هایش احساس هم‌زیستی دارد. به این ترتیب رمان خواندنی‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

او اضافه می‌کند: زمانی به شخصیتی در کتاب‌هایم می‌پردازم که مطمئن شوم او قهرمان خاصی است، تا اگر مخاطب نوجوانان و جوانان هستند با مطالعه اثر مورد نظر این قهرمانان را الگوی خود قرار دهند؛ به عنوان مثال کتاب‌هایی را درباره زندگی شهید حسن قاسمی دانا (مدافعان حرم ۱۰ _ سرو‌ها ایستاده می‌مانند) و بتول خورشاهی (راهی برای رفتن _ خاطرات پرستار مبارز) و تا ابد با تو می‌مانم و یا لیلی منم و... نوشته‌ام تا نوجوانان و جوانان با مطالعه آن‌ها با قهرمانان ملی کشورمان بیشتر آشنا می‌شوند.  

این بانوی نویسنده تصریح می‌کند: سعی می‌کنم وقتی می‌خواهم به شخصیت‌هایی در کتابم بپردازم، فراز و نشیب و نقطه عطف‌های زندگی‌شان زیاد باشد؛ زیرا علاوه بر اینکه مخاطب را با ولایت فقیه، شهدا و ائمه آشنا کند، نماد ایثار و مقاومت باشد. اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشد، برای نوشتن به دنبال شخصیت دیگری می‌روم.

آموزش نویسندگی به بانوان در انجمن ادبی نورا

آن طور که این بانوی نویسنده بیان می‌کند، بسیاری از بانوان با مطالعه کتاب‌های او به نویسندگی با موضوع دفاع مقدس علاقه‌مند شده‌اند. بنابراین انجمن ادبی نورا با حمایت دفتر بانوان اداره بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برای تعلیم این گروه از بانوان علاقه‌مند راه‌اندازی شد.

چشم به راه یک رؤیا، شیشه عطر، در حسرت آخرین بوسه، مسیر عاشقی، پنجره‌ای رو به تو و... کتاب‌هایی هستند که توسط بانوان تحت آموزش در این انجمن یا چاپ شده‌اند یا در مسیر چاپ قرار دارند.

عرفانیان حلقه گمشده و مشکل اساسی کتاب‌های بانوان نویسنده در خراسان رضوی را کم بودن تحقیق و تفحص در مناطق عملیاتی و نظامی عنوان می‌کند و می‌افزاید: حتماً لازم است کتاب قبل از چاپ توسط کارشناس نظامی به‌واسطه حضور در منطقه جنگی و سال اشاره‌شده توسط راوی در دوران دفاع مقدس، مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا ممکن است اطلاعات راوی اشتباه باشد و کتاب با اطلاعات نادرست چاپ شود.

این در حالی است که به گفته او، تعداد کتاب‌هایی که بانوان نویسنده با محوریت دفاع مقدس می‌نویسند و چاپ می‌کنند در خراسان رضوی زیاد است، اما آن‌ها نباید فقط به اطلاعات راوی در نگارش و چاپ کتاب خود بسنده کنند. در این راستا آثاری بوده‌اند که به خاطر بررسی کارشناس نظامی بعد ۷ یا ۸ سال چاپ شده‌اند که کیفیت لازم را داشته‌اند.

گویا مدت زمان چاپ یک کتاب بسته به مدت نگارش آن، طرح جلد، ویراستاری و بررسی کارشناس‌های انتشارات متفاوت است؛ البته برای چاپ هر کتابی باید فیپا (شناسنامه حرفه‌ای کتاب) هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شود که معمولاً صدور آن، سه هفته تا یک ماه طول می‌کشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.