به گزارش شهرآرانیوز؛ حمله موشکی ایران به سرزمینهای اشغالی درقالب عملیات «وعده صادق۲» درکنار اتکا به توانمندی نظامی و موشکی و نمایش قدرت جمهوری اسلامی، تبلور آیات و آموزههای دینی هم بود؛ دلگرمی و تکیه بر نصرت و یاری خدا که در مواضع سخت تاریخی همیشه ما را سربلند کرده است. درباره تجلی نصرت الهی در این عملیات و فریاد برائت از دشمنان خدا و اولیای او، با حجتالاسلاموالمسلمین سیدجواد بهشتی، کارشناس معارفی رسانه ملی و سخنران مذهبی، گفتگو کردهایم.
رابطه انسان و خدا در قرآن، شاید به یکصد شکل ترسیم شده است و میتوان از این آیات (در برخی قرآنها واژه خدا یا دیگر اسامی پروردگار به رنگ قرمز یا سبز مشخص شده است)، چیستی و کیفیت این رابطه را دریافت. ازجمله پیامدهای روابط انسان با خدا، نصرت است. بارها در قرآن کریم توصیه شده است «خدا را یاری کنید».
حال این سؤال مطرح میشود که خدا به یاری ما نیاز ندارد، او بر هر چیز قادر و قاهر است. خدایی که ما میشناسیم و به او اعتقاد داریم، ضعف و نیاز و نقصی ندارد و ما همیشه او را تسبیح میکنیم، پس نصرت خدا یعنی چه؟ حضرت عیسی (ع) بهعنوان پیامبری اولوالعزم به مردم خود میگوید: «کیست مرا در راه خدا یاری کند؟» یا آنکه قرآن کریم میفرماید: «اگر خدا را یاری کنید.».
بنا بر آموزههای دینیمذهبی ما، همه زمانها عاشورا و همه زمینها کربلاست. اینکه نیمی از آیات قرآن به بیان قصه و داستان گذشتگان اختصاص دارد، برای آن است که درس بگیریم و بیدار شویم. قصههای قرآن برای بیداری است. «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ» اعلام این موضع است که «ای همه حسینیهای تاریخ! ما کنار و دوشادوش شما هستیم، با دوستانتان در صلح و با دشمنان شما در جنگ و مبارزهایم».
با استفاده از آیات قرآن و رهنمودها و روایات پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) درمییابیم که این نصرت خدا سه معنا دارد:
نخست یاری خدا؛ یعنی یاری دین خدا با روشهای تبلیغ، تبیین، ترویج و ارشاد دین که احادیث متعددی درباره این معنا و مفهوم نصرت خدا آمده است.
دوم؛ یعنی یاری حجت خدا؛ مثل طلب کمک عیسیبنمریم (ع) از مردم در راه خدا، لذا حواریون هم که از ایشان حمایت میکردند، خود را انصارا... نامیدند، پس یاری خدا در معنای دوم، یاری حجت خدا یعنی پیامبر (ص)، سپس وصی ایشان و بعد از آن عالمان ربانی است؛ مثل لبیک به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» امامحسین (ع) در کربلا صدای مظلوم را بشنویم.
سومین معنای نصرت خدا عبارت است از یاری خلق خدا، دست مظلوم را گرفتن و مانع ظلم بر او شدن. در یک سال گذشته و با حملات بیامان اسرائیل به غزه، هزاران زن و کودک و غیرنظامی بیگناه کشتهاند، صدها مسجد و مدرسه و خانه ویران شدهاند، اما رهبران کشورهای اسلامی چه کردند؟ یاری خدا یعنی فریاد مظلوم را شنیدن و دست او را گرفتن.
توصیه بزرگان به خواندن روزانه زیارت عاشورا یا تکرار صدباره برخی فرازهایش، برای آن است که هر روز این موضع را هم به خود و هم به دیگران اعلام کنیم. امروز لبنان و غزه، کربلا و عاشورای زمان است و ما از خدا نصرت و صبر طلب میکنیم؛ چون طلب صبر بعد از حضور در میدان است و قرآن کریم در اینباره میفرماید: «بعد از آنکه به دشمن رسیدند، گفتند: «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»». این طلب صبر و نصرت الهی، مربوط به آنهاست که به خط مقدم جبهه میآیند و با دشمن رودررو میجنگند و خدا به آنها نصرت عطا میکند و قدمهایشان را ثابت نگاه میدارد.
یاری خلق خدا، بابی گسترده در روایات ما دارد و بسیار داریم احادیثی که ما را به این یاری، توصیه و سفارش میکنند؛ برای مثال در روایت است که روز قیامت خدا از بندهاش میپرسد: «چرا مرا یاری نکردی؟» و بنده پاسخ میدهد: خدایا! تو به کمک من نیازی نداشتی! و خدا میفرماید: «بندهام نیاز داشت، چرا به کمک او نشتافتی؟»
امروز اگر این صدای مظلومیت برخاسته از مردم غزه و فلسطین و لبنان را نشنویم و پاسخ ندهیم، روز قیامت باید پاسخگو باشیم. اگر به این سه نصرت الهی متعهد و عامل باشیم، نصرت خدا نصیب ما میشود و این وعده قرآن است که: «إِن تَنصُرُواْ ا... یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدَامَکُم».
باید توجه کرد که نصرت خدا به عمل است، نه به حرف و شعار. در صدر اسلام نیز، چون پیامبر (ص) و مسلمانان به جبهه میآمدند و جانفشانی میکردند، امداد خدا شامل حالشان میشد، اما برای قاعدین چنین نبود. امروز هم با نشستن در خانه و دست روی دست گذاشتن، امداد الهی نصیب ما نمیشود؛ چون سنت خدا مشروط است.
امروز به لطف خدا، ملتهای مسلمان در کشورهای مختلف، با وجود کوتاهی دولتهای اسلامی به میدان آمدهاند و ملت ایران هم به بیانات رهبر معظم انقلاب چشم دارند. این وعده صادق۲ هم تحققی از وعده نصرتهای خداست؛ همانطور که به فرموده امامخمینی (ره) «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، امید است با امداد این موشکها، دشمن سر جایش بنشیند.