صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دومین دانشگاه جامع کشور انتخاب شده، در حالی که چندین سال در رتبه‌بندی‌ها با دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی، تبریز، شیراز و اصفهان رقابت داشته است.

مسعود میرزایی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص ارتقای رتبه دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دومین دانشگاه جامع کشور انتخاب شده است. دانشگاه فردوسی چندین سال در رتبه‌بندی‌ها با دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی، تبریز، شیراز و اصفهان رقابت داشته، دانشگاه تهران هم که بلامنازع اول است.

وی بیان کرد: زمانی که من رئیس دانشگاه فردوسی مشهد شدم بررسی کردم تا ببینم در چه عرصه‌هایی می‌توانیم کار‌های شاخصی انجام دهیم که در رتبه‌بندی‌ها جایگاه دوم را کسب و حفظ کنیم. ممکن است یک دانشگاه در برخی رتبه‌بندی‌ها دهم و در دیگری دوم یا سوم شود، زیرا آیتم‌هایی که رتبه‌بندی‌ها در نظر می‌گیرند، با هم متفاوت است. در رتبه‌بندی که دانشگاه فردوسی مشهد دوم شده، مواردی را که برای احراز جامع بودن در یک دانشگاه لازم است را بررسی کردند.

میرزایی افزود: در این رتبه‌بندی تعداد دانشجویان بین‌المللی، تعداد دانشجویان، تعداد رشته‌ها و تعداد استاد تمام‌ها را بررسی کردند. ما به تازگی مقدمات تاسیس دانشکده معدن را انجام دادیم، زیرا معدن یک مزیت استانی برای خراسان رضوی است، اما متاسفانه تاکنون دانشگاه فردوسی مشهد رشته معدن نداشته است. ما بیش از ۱۰۰ استاد جدید نیز جذب کردیم. همه این موارد دست به دست هم داد تا دانشگاه فردوسی مشهد رتبه دوم را به دست بیاورد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما وقتی به درخت میوه نگاه می‌کنیم، میوه، برگ سبز و تنه درخت را می‌بینیم، اما هیچ وقت ریشه را نمی‌بینیم، در حالی که اگر ریشه نباشد میوه به وجود نمی‌آید. در یک دانشگاه ریشه رشته‌های علوم پایه است، اما گاهی در فضای مجازی برخی در مورد رشته علوم پایه صحبت‌هایی می‌کنند که حرفه‌ای نیست.

وی ادامه داد: بعد از ۲۲ سال در بدو ورود خوابگاه متاهلی را در دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس کردیم که از ماه دیگر کلید اولین واحد خوابگاه متاهلی را تحویل می‌دهیم. تا زمانی که سرمایه انسانی نسبت به ما اعتماد نداشته باشد، نمی‌توانیم پروژه‌های خود را پیش ببریم.

میرزایی با بیان اینکه ما به اعضای هیات علمی و دانشجویان رفاهیات و تسهیلات دادیم، عنوان کرد: وقتی من رئیس دانشگاه فردوسی شدم اعضای هیات علمی بیان می‌کردند که همکار ما در دانشگاه‌های دیگر حق مسکن و حق بدی آب‌وهوا می‌گیرند، اما ما نداریم که اکنون تمام این موارد در فیش حقوقی اعضای هیات علمی و کارمندان در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما باید دانشگاه نسل چهار را محقق کنیم، این دانشگاه کسب و کار می‌کند و به دنبال اشتغال و اقتصاد دانش‌بنیان است. ما با فولاد سنگان، گروه صنعتی مپنا، شهرداری و سایر دستگاه‌ها ارتباط گرفتیم. متاسفانه دانشگاه فردوسی قبلا ارتباط خوبی با دستگاه‌ها نداشته است.

وی اضافه کرد: ما باید دانشگاه‌های خود را بومی کنیم، یعنی با فرهنگ ایرانی تطبیق دهیم، به همین دلیل قرارداد‌های ریز و درشتی را منعقد کردیم، زیرا معتقد هستیم بیش از ۹۰ درصد بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد صرف حقوق اعضای هیات علمی می‌شود.

میرزایی با اشاره به اینکه ما پژوهشکده‌ای تحت عنوان پژوهکشده علم و قرآن ایجاد کردیم، تصریح کرد: برخی دشمنان ما در مقابل این اقدام ما بیان می‌کردند که علم و قران یعنی چه؟ دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس اسبق انرژی اتمی نیز در افتتاحیه این پژوهشکده حضور داشتند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: هرچه پیچیدگی مقالات ما بیشتر باشد، ارزش افزوده بیشتر می‌شود و زودتر نسبت به نفت استقلال پیدا می‌کنیم. ما باید پیچیدگی محصولات خود را افزایش دهیم. من چند سالی رئیس پارک علم و فناوری بودم، ۹۰ درصد شرکت‌های ما به دلیل اینکه محصولاتشان پیچیدگی ندارد، حذف می‌شوند. پیچیدگی مقالات ما باید بالا باشد، مقاله با پیچیدگی پایین به درد ما نمی‌‎خورد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۴ نفر از دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشمندان پر استناد دنیا شدند، اما لیاقت دانشگاه این است تعداد این اساتید به ۵۰ نفر برسد که من این کار را انجام خواهم داد.

میرزایی در خصوص تاثیر این ارتقا رتبه بر دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: وقتی رتبه ما افزایش پیدا می‌کند، اعتبار جهانی ما بالا می‌رود، در نتیجه ارتباطات داخلی و بین‌المللی ما افزایش پیدا می‌کند. ما چند وقت دیگر در بغداد عراق شعبه دانشگاه فردوسی را تاسیس می‌کنیم که فقط دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق شعبه دارد. این رتبه‌بندی‌ها و افتخارات بر این موضوع تاثیر داشته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.