صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نگاهی به ششمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات مبلمان و صنایع وابسته در مشهد | بازار سرد صنعت مبلمان

  • کد خبر: ۲۹۲۴۴۲
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
هدف اصلی برگزارکننده و فلسفه برپایی نمایشگاه تخصصی ماشین آلات مبلمان و صنایع وابسته، گردآوری ده‌ها نام تجاری و شرکت تولیدی در این حوزه است تا بتوانند بدون واسطه دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از در اصلی سالن فردوسی که وارد شوید، بوی چوب فضا را پر کرده و سروصدای حرکت بازو‌های مکانیکی و ماشین‌های تراشکاری اولین چیزی است که به گوشتان می‌رسد. اگرچه ششمین نمایشگاه تخصصی یراق آلات، ماشین آلات مبلمان و صنایع وابسته که از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه برپا شده از اساس یک رویداد تخصصی است و احتمالا نکته جالب توجهی برای خانواده‌ها و عموم مردم نداشته باشد، اما هدف اصلی برگزارکننده و فلسفه برپایی آن، گردآوری ده‌ها نام تجاری و شرکت تولیدی در این حوزه است تا بتوانند بدون واسطه دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند و از جمع مدیران واحد‌های تولید مبلمان و صنایع چوب، مشتری جذب کنند. با همه این تفاسیر، در این گزارش سری به این رویداد نمایشگاهی زده ایم تا از نقاط ضعف و قوت آن بیشتر بگوییم.

غرفه داران، سرخورده و ناامید

بیش از دوهزار مترمربع فضای نمایشگاهی در سالن فردوسی و حضور ۳۰ شرکت کننده از سراسر کشور، دو شاخصه اصلی این دوره از نمایشگاه صنایع چوب و ماشین آلات مبلمان است که البته فقط روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسد و در عمل، رویداد ششم در مقیاس بسیار محدودتری نسبت به دوره قبل برپا شده و البته با استقبال بسیار ضعیف تری نسبت به آن نیز روبه رو شده است.

اگر تصور ذهنی شما از رویداد‌های نمایشگاه بین المللی مشهد مقارن با همان تصویر همیشگی ازدحام جمعیت و بازدیدکنندگان مشتاق و هیجان زده است، باید بگوییم ششمین نمایشگاه تخصصی یراق آلات، ماشین آلات مبلمان و صنایع وابسته می‌تواند تا حد زیادی ناامیدتان کند. نه فقط در روز چهارشنبه و افتتاحیه بلکه در روز دوم برگزاری نیز هیچ خبری از بازدیدکنندگان نیست و این موضوع حتی داد غرفه داران را هم درآورده است.

علی اصغر دهقانپور، مدیر یک واحد تولید دستگاه‌های برش، حکاکی و تراشکاری چوب که از تهران به نمایشگاه بین المللی مشهد آمده می‌گوید: ما محصولاتی را تولید می‌کنیم که صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید مبلمان مشتری آن هستند، بنابراین انتظاری نداریم که مثل نمایشگاه فروش پاییزه یا نمایشگاه نوشت افزار، اینجا مملو از بازدیدکننده باشد.

با این حال، شما ببینید ما در روز نخست فقط یک بازدیدکننده داشتیم که آمد، قیمت گرفت و رفت. من نمی‌دانم امسال هم به خاطر ضعف تبلیغات بوده یا چیز دیگر، اما این شرایط دیگر از حداقل‌ها هم پایین‌تر است. حدود ۹۰ میلیون تومان برای این غرفه هزینه نشده که ما بدون هیچ خروجی از مشهد به شهرمان برگردیم. این‌ها حداقل‌هایی است که امسال هم مثل دوره قبل متأسفانه رعایت نشد.

فرصت طلایی برای صادرات

«مشهد، دروازه صادرات به بازار‌های بکر شرقی است.» این جمله را صارم نوروزی، مدیر یک شرکت دانش بنیان تولید پارچه مبلمان، در گفتگو با ما مطرح کرد. وی که در نمایشگاه امسال مشهد از استان اصفهان صاحب غرفه است، هدف از حضور خود را یافتن فرصت‌های صادراتی به بازار افغانستان و ترکمنستان عنوان کرده و بیان می‌کند: موضوع استقبال سرد صاحبان صنایع از نمایشگاه، موضوعی است که سال گذشته نیز برای ما اتفاق افتاد؛ فقط با این تفاوت که سال گذشته ضعف آشکار در تبلیغات شهری وجود داشت و امسال به دلایل دیگر این موضوع پیش آمده است. 

به همین دلیل، تجربه پارسال برای ما باعث شد تا پیش از حضور در نمایشگاه ششم، خودمان به طور اختصاصی با چندین تاجر از کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس جلسات مذاکره اقتصادی برگزار کنیم و در نهایت، بازدید از محصولات را به رویداد مشهد حواله دادیم. روز نخست نیز چهار نفر از طرف‌های مذاکرات تجاری حاضر شدند، قرارداد امضا کردیم و ازاین حیث، تابه حال برای ما نمایشگاه خوبی بوده است.

این فعال حوزه صنایع مبلمان می‌افزاید: من حرف همکارانم را قبول دارم. بدون تعارف بگویم آن‌هایی که برای معرفی محصولات به صنایع خراسان رضوی آمده اند، همگی متضرر شده اند و این یک واقعیت است. بااین حال، هرچه باشد مشهد دروازه صادرات به بازار‌های بکر شرقی است و من می‌گویم حتی اگر یک نفر هم از رویداد‌های مشهد بازدید نکند، غرفه داران باید خودشان پیش‌تر مذاکرات لازم را انجام دهند و این فضا فقط فرصتی برای معرفی محصولات و انعقاد قرارداد‌ها باشد.

پذیرای گلایه غرفه داران هستیم

از گلایه‌های همیشگی با محوریت چینش غرفه‌ها که بگذریم، مسئله چینش رویداد‌ها در تقویم نمایشگاهی مشهد همیشه از جمله مسائلی بوده که بدون استثنا از سوی چند اتحادیه و صنف با اعتراض روبه رو شده است. سال گذشته به طور متوسط از هر چهار رویداد نمایشگاهی در مشهد، یکی با محوریت عرضه مبلمان بود و این تکرار باعث می‌شد تا استقبال بازدیدکنندگان هربار سردتر از قبل باشد. بااین حال، خوشبختانه امسال شاهد اصلاح رویه قبل هستیم و از ۳۵ رویداد نمایشگاهی در مشهدالرضا (ع)، فقط هفت نمایشگاه به نحوی با صنعت مبلمان ارتباط دارد. 

فرزین سلطانی، سرپرست نمایشگاه بین المللی مشهد، در این باره تأکید دارد که جایگاه اکسپوی مشهد باتوجه به فرصت‌های صادراتی و البته زیرساخت‌های نمایشگاهی باعث شده تا هرساله انبوهی از درخواست‌ها از طرف اصناف مختلف برای برگزاری رویداد‌های تخصصی و عمومی به مشهد ارسال شود و بر همین اساس، باید شرایطی را در نظر گرفت که هیچ درخواستی مورد بی توجهی قرار نگیرد.

وی می‌افزاید: اینکه چرا غرفه‌های یک صنف در سالن خاصی جانمایی شده، اینکه چرا زمان برگزاری رویداد‌ها از چهار روز بیشتر نمی‌شود یا اینکه چرا یک رویداد در فصل گرم سال برگزار می‌شود دیگری در فصل سرد سال، این‌ها همه گلایه‌هایی است که ما به طور مستمر با آن روبه رو هستیم. 

به هرحال هیچ گاه نمی‌شود همه را راضی نگه داشت و هرکس ترجیح می‌دهد غرفه بهتری در موقعیت بهتر و زمان مناسب تری داشته باشد، اما در حالت کلی، راهبرد ما این است که همه اصناف و اتحادیه‌های متقاضی بتوانند از فرصت ارائه و معرفی محصولاتشان در فضای فوق العاده‌ای همچون نمایشگاه بین المللی مشهد برخوردار شوند. ما گوش شنوا برای همه دغدغه‌ها و مطالبات داریم و همواره تلاش می‌کنیم رویداد‌های نمایشگاهی در جهان شهر برکت و کرامت در بالاترین کیفیت ممکن برگزار شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.