صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هرچند ائمه معصوم (ع) در تمام حوائج بندگان خدا وسیله‌اند، ولی هریک از آنها را خصوصیتی برای پاره‌ای از حوائج ویژه است.

حمیده ذاکری | شهرآرانیوز؛ وارد ماه ربیع‌الثانی (ربیع‌الاخر) شده‌ایم. مهم‌ترین واقعه این ماه، ولادت باسعادت امام حسن عسکری (ع)، پدر بزرگوار حضرت بقیه‌ا... (عج) است؛ البته برای ما عاشقان و شیفتگان اهل‌بیت (ع) این ماه، یادآور اندوه و غم فراوان نیز هست. در بعضی روایات آمده است در ماه ربیع‌الثانی، پاره تن رسول‌ا... (س) رخت از دنیا بسته‌اند و این ماه رنگ‌وبوی دیگری از ماتم نیز دارد. با توجه به این مناسبت‌ها و به‌دلیل فرارسیدن ماه ربیع‌الثانی، به‌سراغ آداب و اعمال توصیه‌شده در این ماه رفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اعمال ماه ربیع‌الثانی چگونه است؟

به وقت رؤیت ماه، بر زبان راندن ا... اکبر و تهلیل (لااله‌اله‌ا... گفتن).

غسل و طهارت در اول ماه.

روزه گرفتن در روز پنجشنبه اول، وسط و آخر ماه و همچنین روز دهم این ماه.

نماز اول ماه

از مهم‌ترین اعمال در شب اول ماه «ربیع‌الثانی»، به‌جا آوردن دو رکعت نماز است که در رکعت اول بعد از سوره حمد، سى‌مرتبه «قُلْ‌هُوَ‌ا...» و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، سى‌مرتبه «إِنَّا أَنْزَلْناه» خوانده می‎شود. همچنین بعد از خواندن این نماز، دادن صدقه ثواب بسیاری دارد. در روز اول «ربیع‌الثانی»، دعا و استغفار به درگاه پروردگار نیز فضیلت فراوانی دارد.

دعای بعد از نماز اول ماه با این فراز:
«بِسْمِ‌ا... الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّه فِی الْأَرْضِ إِلا عَلَى ا... رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ».

دعای مخصوص ماه ربیع‌الثانی

مرحوم سیدبن‌طاووس، براى روز اول این ماه، دعایى را ذکر کرده است که مى‌توانید در کتاب اقبال آن را مشاهده کنید. (اقبال، صفحه ۶۱۶) با این فراز:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ إِلَهُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ خَالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ء»

روز ولادت امام حسن عسکری (ع)

هر کدام از ائمه معصوم برای ما بوی و رنگ خاص خود را دارند. همه آن‌ها چراغ‌های روشنی اند برای هدایت ما در تاریکی زمین؛ امام حسن عسکری (ع) در برآمدن حوائج معروف اند. هرچند ائمه معصوم (ع) در تمام حوائج بندگان خدا وسیله‌اند، ولی هریک از آنها را خصوصیتی برای پاره‌ای از حوائج ویژه است؛ چنان‌که دعای توسل گواه این مدعاست. خصوصیت این امام همام، توسل برای رفع حوائج اخروی است (المراقبات، صص ۸۹ و ۹۰). روز میلاد ایشان را خوب است با شادی و برگزاری جشن پاس بداریم. در این روز توصیه شده است و مستحب است به شکرانه این نعمت روزه بگیریم.

مهم‌ترین وقایع ماه ربیع‌الثانی

از شیخ‌طوسی نقل شده است در این ماه نماز واجب شد.

میلاد مسعود امام حسن عسکری (ع) در ۱۰ربیع‌الثانی ۲۳۲هجری‌قمری رقم خورده است و بعضی می‌گویند آن حضرت در ماه رمضان متولد شده‌اند.

درگذشت معاویه‌بن‌یزید بن‌معاویه بن‌ابوسفیان در سال ۶۴هجری‌قمری.

وفات حضرت فاطمه‌معصومه (س) در روز دهم این ماه است ایشان برای دیدن برادر بزرگوارشان حضرت امام‌رضا (ع) به ایران آمده بودند و به‌سمت خراسان حرکت کردند، اما پس از حوادثی در شهر ساوه بیمار شدند و سپس در شهر قم از دنیا رفتند.

ولادت «حضرت عبدالعظیم (ع)»: حضرت عبدالعظیم (ع) در شمار اصحاب امام‌رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام‌هادی (ع) بوده‌اند و مشمول تمجید فراوان قرار گرفته‌اند.

قیام توابین در یکم ربیع‌الثانی سال۶۵ هجری‌قمری رخ داده است.

وفات موسی مبرقع، پسر امام‌جواد (ع)، در ماه ربیع‌الثانی سال ۲۹۲قمری.

هلاکت هشام‌بن‌عبدالملک بن‌مروان و چند تن از خلفای عباسی همچون معتصم عباسی و منتصر عباسی.

روز شانزدهم ربیع‌الثانی بنا بر نقلى، آغاز قیام مختار در کوفه، به خون‌خواهى شهیدان کربلا در سال ۶۶ هجری است (بحارالانوار، جلد ۴۵، صفحه ۳۳۳، حدیث ۲).

شهادت حضرت فاطمه (س): برای شهادت پاره تن رسول خدا (ص) تاریخ‌های متفاوتی نقل شده است یکی از روایت‌های موجود برای این واقع اسفناک دهه فاطمیه در ربیع الثانی است یعنی روایت ۴۰ روز بعد از شهادت رسول خدا (ص) که مصادف با ۸ تا ۱۰ ربیع الثانی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.