صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بی‌توجهی شهروندان به جایگاه‌های استقرار کارگران ساختمانی موجب تداوم حضور آن‌ها در حاشیه خیابان‌ها شده است. شماره ۳۱۷۵ پل ارتباطی مردم با مراکز اعزام کارگر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «همه‌روزه در بولوار آموزگار و قبل از بولوار دانش‌آموز صبح و قبل ظهر حجم زیادی از کارگران با فاصله‌های چندمتری از هم در دو طرف بولوار منتظر نشسته‌اند، از مسئولان ذی‌ربط درخواست داریم به وضعیت کارگران رسیدگی شود.»
«درسطح شهر ایست‌کار‌های متعددی برای سامان‌دهی کارگران ایجاد شده است، مسئولان پاسخ بدهند چرا باید با وجود این همه ایست‌کار هنوز هم تعدادی از کارگران برای کسب روزی در میدان‌ها و بولوار‌های سطح شهر پراکنده باشند؟»

«کاش شهرداری تعداد ایست‌کار‌های مستقر در سطح شهر را بیشتر کند تا همه شهروندان به ویژه کارگران دسترسی راحت‌تری به ایستگاه نزدیک محل سکونت خود داشته باشند؟ برخی معابر و میدان‌های سطح شهر مانند میدان ۱۵‌خرداد، میدان امام علی (ع) ورودی بولوار سیدرضی محل استقرار این افراد شده است.»

بود و نبود «ایست‌کار»

این گزیده‌ای از پیام‌های مردمی برای وضعیت ایست‌کار‌ها و سامان‌دهی کارگران ساختمانی است. برخی از مردم نیز از وضعیت استقرار کارگران و کارآمدی این ایست‌کار‌ها می‌گویند. به اعتقاد آنها این مراکز هنوز نتوانسته مشکلات ناشی از استقرار کارگران در حاشیه برخی از خیابان‌ها را بکاهد. نمونه این انتقاد‌ها در پیام یکی از شهروندان وجود دارد: اطراف بوستان وفا در بولوار پیروزی هر روز تعداد زیادی از کارگران ساختمانی در حاشیه خیابان و در محدوده پیاده‌رو می‌نشینند. 

بیشتر این افراد تا ظهر هستند، اما تعدادی از آنها تا غروب آفتاب در همان حاشیه خیابان حضور دارند. گاهی حضور این افراد برای مردم و افرادی که می‌خواهند از این پارک استفاده کنند با مشکلاتی همراه است و حتی در مواردی آزاردهنده است. این در حالی است که ایست‌کار در همان محدوده برپا شده است. اگر قرار نیست کارگران داخل ایست‌کار منتظر کار باشند چرا این مراکز با این همه هزینه برپا شده‌اند؟

بی‌اطلاعی تعداد از شهروندان از کم‌و‌کیف استفاده از این ایست‌کار‌ها نیز می‌تواند بر کارایی این مراکز مؤثر باشد. شهروندی با ارسال پیام خواستار آن است که این مراکز و کم‌و‌کیف دسترسی شهروندان به خدمات آن اطلاع‌رسانی شود: بهتر است سامانه یا راه ارتباطی با ایست‌کار‌ها را اطلاع‌رسانی کنید تا شهروندان راحت‌تر بتوانند به کارگران سامان‌دهی شده و مورد تأیید شهرداری دسترسی داشته باشند. 

۱۲ ایست‌کار در مناطق مختلف مشهد فعال است

به دنبال پیگیری این درخواست شهروندان، مدیرعامل سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر بالغ بر دوازده‌ایست‌کار در سطح مناطق مشهد ایجاد شده است.
حسن کلیدری در ادامه اشاره‌ای به فلسفه وجود این مراکز دارد. او می‌گوید: در حقیقت یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری، حفظ شأن و جایگاه کارگران و تعریف مکانی مشخص برای استقرار آنان است.

ایستگاهی برای حفظ جایگاه

مدیرعامل سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با بیان اینکه بالغ بر ۱۴‌هزار کارگر در این مراکز سامان‌دهی شده‌اند، تأکید می‌کند: یکی از اهداف تأسیس ایست‌کارها، فرهنگ‌سازی درباره حفظ و شأن جایگاه کارگران است. قطعا اگر کارگران از این ایست‌کار‌ها استفاده کامل و جامع داشته باشند و مردم نیز تنها از این مراکز نیروی کار و خدمات دریافت کنند دیگر شاهد حضور کارگران در حاشیه خیابان‌ها نخواهیم بود.

کلیدری درباره کم‌و‌کیف خدمات ارائه شده در مراکز ایست‌کار و پل ارتباطی مردم با مراکز نیز می‌گوید: یکی از ویژگی‌های خوب ایست‌کارها، دسته‌بندی کارگران بر اساس تخصص است، در این مراکز افراد طبق اولویت نوبت‌بندی می‌شوند. شهروندان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۳۱۷۵ کارگر مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدیرعامل سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: در حقیقت ایست‌کار‌ها با هدف سامان‌دهی، هویت‌بخشی، بالا بردن شأن و منزلت کارگر در سطح شهر ایجاد شده و نیاز‌های اولیه مورد نیاز برای این کارگران مانند سرویس بهداشتی و سیستم سرمایش و گرمایش در این ایستگاه‌ها تعبیه شده است.

حذف کارگرنما‌ها

کلیدری بیان می‌کند: ایجاد فضای ایست‌کار، سبب شد که کارگران از فضای خیابانی به درون این جایگاه سامان‌دهی شوند و از ازدحام این گروه از شهروندان جلوگیری شود.

او از شهروندان می‌خواهد تا به منظور بهره‌مندی از خدمات، از ظرفیت کارگران حاضر در ایست‌کار استفاده کنند. مدیرعامل سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد این تأکید را نیز دارد که هدف از انجام این طرح جمع‌آوری کارگران سر گذر و کارگرنما‌ها از سطح شهر، جلوگیری از ازدحام و رفع نازیبایی‌های ایجاد شده در سیمای شهر و همچنین اطمینان و امنیت خاطر شهروندان است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.