صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خلاصه ساخت‌وساز در مشهد؛ عرصه محدود، اما ساخت‌وسازها در متراژ بالا | دست کوتاه خانه‌اولی‌ها از خانه‌دارشدن

  • کد خبر: ۲۹۲۹۸۶
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
رئیس کارگروه جمعیت سازندگان مشهد گفت: متوسط متراژ تولیدشده مسکن استان در سال ۱۴۰۲، ۱۷۰ متر بوده، یعنی به‌جای اینکه ما به سمت ساخت واحد‌های ۵۰ تا ۷۰ متری برویم، به سراغ ساخت‌وساز خانه‌ها با متراژ بالا رفته‌ایم که برخلاف جهت خانه‌دارشدن مردم است.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر روند سطح عرصه‌ها و زمین‌هایی که در دست ساخت قرار می‌گیرند از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بررسی کنیم، همینطور که متراژ زمین‌ها کوچک و کوچکتر می‌شوند و مجموع زمین‌هایی که تحت ساخت قرار می‌گیرند کمتر شده است. اما اگر پروانه‌های صادره را نسبت به متراژ زمین که زیر ساخت رفتند مقایسه کنیم متراژ‌هایی که ساخته می‌شوند بزرگ‌تر می‌شود. پس این روند برخلاف روند بازار و رکود حاکم و نیاز جامعه است که قطعا سیاست اشتباه است و وضعیت اسفناکی را برای صنعت ساختمان ایجاد کرده است.

همچنین اگر از سال ۶۸ دقیقا بعد از جنگ دوره‌های صنعت ساختمان را به دوره‌های ۶ ساله تقسیم کنیم، حدودا ۳.۷ درصد هر دوره ۶ ساله مسکن رشد قیمت داشته است. اما ناگهان سیاست‌ها در ۶ سال ۹۳ تا ۹۹ به گونه‌ای می‌شود که قیمت مسکن ۸.۵ تا ۹ برابر افزایش پیدا می‌کند این افزایش ناگهانی سبب می‌شود که چند سال است رکود مسکن را تجربه می‌کنیم.

پس در هر دوره‌ای که شامل رکود بوده ما حداقل سه برابر افزایش در یک دوره ۶ ساله داشتیم، اما دریک دوره‌هایی هم جهش بلندی صورت گرفته است درنتیجه باید در نظر داشته باشیم دوره ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ سه سال آن طی شده و در رکود بوده و سه سال بعد اگر جهشی اتفاق بیافتد به دلیل این رکود جهش بیشتری را شاهد خواهیم بود.



علیرضا قرایی، رییس کارگروه جمعیت سازندگان مشهد در گفت گو با خبرنگار شهرآرانیوز با بیان این مطالب تصریح کرد: با توجه به وضعیت و نوع سیاست‌ها در ساخت و ساز، مدیران باید  پیش بینی ها برای ساختمان سازی در استان و در  سیاست‌های ابلاغ داشته باشند. چرا که احتمال اینکه قیمت مسکن ۵ الی ۶ برابر بشود برای سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶، بسیار محتمل است؛ پس اگر امروز کاری نکنیم و سازندگان را دعوت به ساخت واحد‌های کوچک نکنیم ما دچار مشکلات عدیده‌ای در این صنعت خواهیم شد.

به گفته او، متوسط متراز تولید شده  مسکن در سال گذشته ۱۷۰ متر بوده یعنی به جای اینکه ما به سمت ساخت واحد‌های ۵۰ تا ۷۰ متری برویم  متراژ صد به بالا بدون توجه به نیاز جامعه می‌سازیم و این کاملا سیاست‌های اشتباه را نشان می‌دهد.

رییس کمیته سازندگان و سرمایه گذاران مسکن اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: با اینکه ما رشد سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ در خراسان رضوی داشتیم، اما متاسفانه خروجی از این سرمایه گذاری حاصل نشده است و پروژه‌ها به پایان کار نرسیده است، به این دلیل که متراژ‌ها بزرگ است.

قرایی یادآور شد: اگر ما راهکاری داشته باشیم که ورودی هایمان افزایش پیدا کند وهمزمان خروجی هایمان هم افزایش یابد وحتی خیلی از پروژه‌ها که مغفول مانده و در خواب هستند به توسعه پروانه و فعالیت مجدد و اتمام برسانیم، قطعا می‌توانند بازار مسکن را کنترل کنند یا تاحدود تاثیر بگذارند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.