به گزارش شهرآرانیوز؛ مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز - دوشنبه - در اولین جلسه «شورایعالی آموزش و پرورش» در دولت چهاردهم، با بیان اینکه عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندیها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سختافزاری بوده و بخش نرمافزاری، نیروی انسانی، محتوا و روشهای آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.
رئیس جمهور تلاشهایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روشهای سختافزاری صورت میگیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساختهای آموزشی کشور به خصوص در روشهای آموزشی است. مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با همافزایی ظرفیتهای مردمی و اصلاح روابط بینبخشی در بخشهای دولتی و حاکمیتی راحتتر میتوان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روشهای تعلیم و تربیت است.
پزشکیان با تاکید بر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد سختافزاری و نرمافزاری، به تشریح نمونههایی از روشهای بهروز و موثر آموزشی در دنیا پرداخت و اظهار کرد: صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانشآموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بکارگیری روشهایی که دانشآموزان را در فرآیند فراگیری دخیل میکند، علاوه بر آموزش دانش، مهارتهای کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیتهای گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزشها را نیز به دانشآموزان یاد داد.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت و اهمیت بکارگیری دستاوردهای نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روشهای آموزشی تاکید کرد و گفت: اینکه صرفا و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعا رافع مشکل نیست و باید با روشهای ایجابی، بخش تکمیلی آموزش در مدارس را در همین ابزارهای نوین ارتباطی طراحی و اجرا کنیم تا دانشآموز و حتی دانشجو، بخش آموزش در خارج از مدرسه را نیز به این شکل انجام دهد.
پزشکیان با بیان اینکه بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی میتواند به اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور کمک کند، دلیل عدم اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و خاطرنشان کرد: باید روش اجرای بخشهای مختلف این سند با کمک کارشناسان به شکل دقیق تدوین و در میان دستگاههای مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و همافزایی ایجاد شود.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری