صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ایجاد شرایط بورسیه برای کودکان‌ و‌ نوجوانان مستعد بازیگری تئاتر در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۳۰۹۶
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: قصد داریم از کودکان و نوجوانان بااستعداد در زمینه تئاتر در مناطق حاشیه شهر مشهد که امکان پرداخت شهریه را ندارند، در قالب بورسیه، حمایت کنیم.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ هفته ملی کودک تا جمعه، ۲۰ مهر ماه، ادامه دارد و کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان خراسان رضوی برنامه‌های مختلفی را برای این هفته برنامه‌ریزی کرده است. اما جدای از این مناسبت، این کانون در حوزه‌های مختلف هنری و ادبی در قالب تولید نمایش، فیلم و انیمیشن کوتاه در کنار چاپ کتاب اقدامات مختلفی در طول سال برای کودکان‌ونوجوانان انجام می‌دهد.

از تولید تئاتر تا درخشش در جشنواره‌های استانی و کشوری

محمدمهدی حسین‌پور در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به فعالیت معاونت تولید در کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان کشور در راستای تولید آثار نمایشی، فرهنگی و ادبی، اظهار کرد: آثاری همچون انیمیشن «بچه زرنگ» و فیلم سینمایی «در آغوش درخت» از جمله اقدامات و سفارشات این کانون در کشور است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان خراسان رضوی با اشاره به تولید تئاتر توسط گروه‌های تئاتری فعال در عرصه کودکان‌و‌نوجوانان در این استان و زیر نظر این کانون، ادامه داد: در نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی کودکان‌و‌نوجوانان که اواخر شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، نمایش «خواستگاری» تولید منطقه ۴ مشهد و درسا نکویی، دختر نقال و پرده‌خوان، از خراسان‌رضوی به مرحله نهایی راه پیدا کرده بودند که موفق به کسب عنوان برگزیده این دوره از جشنواره شدند.

او با اشاره به برگزاری مرحله استانی این جشنواره در خراسان‌رضوی، از حضور حدود ۲۰۰ گروه نمایشی و اجرای آن‌ها در این مرحله خبر داد.

حسین‌پور هزینه‌های بالای تولید انیمیشن و فیلم بلند را عامل مهمی برای تولیدنشدن این نوع از آثار در کانون‌های استان‌های کشور عنوان کرد و متذکر شد: در کانون‌های پرورش فکری کودکان‌و‌نوجوانان استان‌های کشور، معاونت تولید وجود ندارد؛، لذا هنرمندان و فعالان عرصه هنر کودک و نوجوان در استان‌ها بیشتر به تولید تئاتر و انیمیشن کوتاه می‌پردازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان خراسان‌رضوی با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی تئاتر در این کانون، یادآور شد: این مرکز تنها مکان تخصصی تئاتر برای کودکان‌ونوجوانان در استان است که برنامه‌های مختلفی دارد. علاوه بر این، یا گروه‌هایی که بیشتر عواملشان کودکان‌ونوجوانان هستند در این مرکز نمایش خود را اجرا می‌کنند یا موضوع نمایش‌ها برای این گروه از جامعه در نظر گرفته شده است.

او فعالیت این مرکز تخصصی را با هدف حمایت از گروه‌های تئاتری که در حوزه کودکان‌ونوجوانان فعالیت دارند، توصیف کرد و گفت: در ماه صفر، نمایشی با عنوان «سرگذشت» در این مرکز اجرا شد که تولید کانون فارابی آموزش‌و‌پرورش بود، اما چون موضوع آن درباره کودکان‌ونوجوانان بود، در این مرکز اجرا شد که اتفاقاً علاقه‌مندان بسیاری به تماشای این اثر نشستند.

حسین‌پور در خصوص حمایت‌های کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان خراسان رضوی از گروه‌های تئاتری که در این عرصه فعالیت دارند، ادامه داد: ما در این کانون تلاش می‌کنیم با حمایت مالی اندک و ارائه فضای پشتیبانی از جمله اتاق گریم و... از گروه‌های تئاتری که در عرصه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم.

 ایجاد شرایط بورسیه برای کودکان‌ونوجوانان بااستعداد در زمینه تئاتر در مناطق کم‌برخوردار

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان‌و‌نوجوانان خراسان‌رضوی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های در حال انجام در حوزه حمایت نخبگانی از کودکان‌ونوجوانان بااستعداد در زمینه بازیگری تئاتر، بیان کرد: قصد داریم با اجرای این طرح از کودکان‌و‌نوجوانان مناطق حاشیه شهر مشهد که در این زمینه استعداد دارند اما امکان پرداخت شهریه را ندارند، در قالب بورسیه، حمایت کنیم.

برگزاری دوره‌های آموزشی از دیگر برنامه‌هایی است که حسین‌پور به عنوان برنامه‌های آینده نزدیک کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان عنوان می‌کند که براساس آن، علاقه‎مندان می‌توانند با پرداخت هزینه کمتر به عنوان شهریه در این دوره‌ها شرکت کنند.

او با اشاره به فعالیت تماشاخانه سیار، برخورداری از این امکانات را فقط در تهران و خراسان رضوی ممکن دانست و اضافه کرد: چندی قبل که در کاشمر زلزله رخ داد، این تماشاخانه ویژه کودکان زلزله‌زده این شهرستان همراه با گروه‌های نمایشی و فرهنگی به اجرای برنامه پرداخت.

حسین‌پور با تأکید بر اینکه محور اجرای همه برنامه‌های ما در کانون، توجه به عدالت فرهنگی است، تصریح کرد: نمایش‌نامه‌ای با موضوع «شهید سردار سلیمانی» در مرکز تخصصی تئاتر این کانون در حال نگارش است و اجرای این نمایش در دی ماه هم‌زمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان خراسان رضوی از افتتاح اولین کافه‌ بازی در کشور در پایان هفته ملی کودک خبر داد و افزود: این کافه در مشهد فعالیت می‌کند و برنامه‌های مختلفی از جمله انجام بازی‌های فکری میزی و مطالعه کتاب را در کنار فضای کافه‌ای دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.