ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس صوت | دانلود آهنگ جدید بهرام پاییز با نام مادر + متن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کم‌توجهی به تئاتر در سنین پایه، دلیل فاصله‌گرفتن تئاتر کودک‌و‌نوجوان ما با دنیاست

  • کد خبر: ۲۹۳۲۱۵
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
کم‌توجهی به تئاتر در سنین پایه، دلیل فاصله‌گرفتن تئاتر کودک‌و‌نوجوان ما با دنیاست
عضو هیئت انتخاب آثار بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و‌نوجوان گفت: از نظر فنی، تئاتر کودک‌و‌نوجوان ما با دنیا فاصله زیادی دارد. یکی از دلایل عمده این فاصله کم‌توجهی تئاتر در سنین پایه است.

به گزارش شهرآرانیوز، بیست‌‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و‌نوجوان درحالی از ۱۱ لغایت ۱۷ آبان ۱۴۰۳ در همدان برگزار می‌شود که «مهدی سیم‌ریز» از هنرمندان تئاتر مشهد در کنار «نادر برهانی‌مرند» و «علی خودسیانی» به عنوان عضو هیئت انتخاب آثار بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و‌نوجوان معرفی شده است. به همین بهانه درباره جزئیات و اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌هایی با این هنرمند مشهدی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مهدی سیم‌ریز با اشاره به جزئیات بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و‌نوجوان توضیح می‌دهد: ما در این دوره با ۱۴۲ متن در حوزه کودک‌و‌نوجوان روبه‌رو بودیم که از نظر کیفی آثار در سطوح عالی و متوسط قرار داشتند. بیش از نیمی از این آثار قابلیت اجرای صحنه را داشتند که این عدد نوید سال‌های خوبی برای تئاتر کودک‌و‌نوجوان است. اما اگر بخواهیم به صورت خاص با محتوای فاخر فنی اثری را جدا کنیم که مقدمه‌ای برای تولید اثر حرفه‌ای باشد، اننتخابمان با محدودیت همراه است. 

او ادامه می‌دهد: در این بین، ما ۱۵ اثر را انتخاب کردیم که ظرف مدت دو هفته عوامل فرصت دارند تا اصلاحات مربوط به متن را مطابق نظر داوران اعمال کنند که در نهایت ۳ اثر منتخبین بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و‌نوجوان می‌شوند.

این هنرمند مشهدی درباره اهمیت تئاتر کودک‌و‌نوجوان بیان می‌کند: تئاتر کودک‌و‌نوجوان کشور ما به دلیل بهره‌برداری از مضامین خاص، ادبی و فرهنگی ایران تاریخی و همچنین استفاده از موضوعات اخلاقی، تربیتی و اسلامی جزو قابل دفاع‌ترین تئاتر‌های دنیا به حساب می‌آید. غالبا در تئاتر کودک‌و‌نوجوان به مضامینی پرداخته می‌شود که می‌تواند دغدغه‌های اعتقادی و سبک‌زندگی کودک در آینده را به صورت کاملا جدی پوشش دهد.

سیم‌ریز با اشاره به سطح تئاتر کودک‌و‌نوجوان ایران نسبت به سایر کشور‌ها تاکید می‌کند: گفتنی است همچنان از نظر فنی، تئاتر کودک و نوجوان ما با دنیا فاصله زیادی دارد. یکی از دلایل عمده این فاصله کم توجهی تئاتر در سنین پایه است. مخاطب تئاتر کودک‌و‌نوجوان که دانش‌آموزان هستند، کمتر با تئاتر ارتباط دارند. کودکان کشور‌های پیشرو در حوزه فرهنگ نمایش‌های بیشتری می‌بینند ما نیز باید سعی کنیم در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشیم. 

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم نویسندگان به بحث نمایشنامه‌نویسی که پایه تولید آثار فاخر در حوزه هنر‌های نمایشی است، توجه بیشتری داشته باشند و اهتمام بیشتری برای تولید قابل دفاع داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->