صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دخالت خودروسازان در صادرات خشکبار | کاهش آمار صادرات در ۳ سال اخیر

  • کد خبر: ۲۹۳۱۰۰
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: چه دلیلی دارد صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت پایین‌تر به واردکننده تحویل دهند؟

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا فرشچیان درابن باره تصریح کرد: صادرات بیش از ۳۵ قلم کالای کشاورزی با سیاست‌های خاص و غیرمسئولانه هر سال کاهش یافته و محدود به ۳ تا ۴ محصول شده است. زمانی از بادام تا زیره از کشور صادر شده اما امروز به پسته، خرما، کشمش و تا حدودی انجیر محدود شده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: زمانی نام ایران در کنار فرش، خاویار، زعفران و پسته می‌درخشید. متأسفانه صادرات خاویار و فرش حذف و زعفران به افغان‌ها واگذار شد. صادرات پسته هم نفس‌های آخرش را می‌کشد.

این مسئول صنفی اضافه کرد: یک زمان ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان بود اما در حال حاضر آمریکا ۳ برابر ایران تولید دارد و بازار جهانی ایران را تهدید می‌کند؛ ضمن اینکه اسپانیا هم به صادرات این محصول ورود کرده است. همچنین زمانی کشمش ایران در بازار خارجی حرف برای گفتن داشت اما امروز آمریکا، ترکیه، استرالیا، چین، افغانستان و ازبکستان در این بازار فعال هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با بیان اینکه تعریف سیاست‌ها در داخل منجر به محدود شدن فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده و این محدودیت هر سال بیشتر می‌شود، عنوان کرد: چه دلیلی دارد صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت پایین‌تر به واردکننده تحویل دهند. ما انتظار رسیدگی داریم و نباید نوشدارو بعد از مرگ سهراب شود. امروز صادرات کالاهای کشاورزی نیاز به رسیدگی فوری دارد و نباید فرصت را از دست داد.

کاهش آمار صادرات در ۳ سال اخیر

فرشچیان در ادامه به آمار صادرات کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی صادرات ایران طی ۳ سال گذشته منفی ۲۰ درصد شده است.

وی با گلایه از تعریف پایه ارزی تصریح کرد: این امر منجر به این شده که بسته صادراتی با مبلغ ۷ دلار فروخته و با تعریف تعهد ارزی فعلی ۹.۸ دلار باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران اظهار کرد: در اتاق‌های در بسته برای صادرکنندگان تصمیم‌گیری می‌کنند بدون اینکه با تشکل‌ها مشورتی داشته باشند.

وی با ضرورت بازنگری در قوانین پیمان سپاری ارزی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه نیما صادرکننده موظف شد ارز حاصل از صادرات را در این سامانه اعلام کنند. در این سامانه صادرکننده، واردکننده را نمی‌بیند و نیازهای آن‌ها مشخص نیست.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با تاکید بر اینکه باید تعریف درستی از نرخ ارز وجود داشته باشد، عنوان کرد: در دنیا نرخ ارز و ارزش پول ملی بر اساس طلای جهانی مشخص می‌شود. در ایران همیشه قیمت دلار و یورو ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی است که فشار آن به صادرکننده تحمیل می‌شود؛ اینکه دولت به دنبال مدیریت و کنترل جریان ارزی است پذیرفته شده بوده اما باید درست قیمت‌گذاری شود.

وی یادآور شد: به خودروساز اجازه صادرات خشکبار داده می‌شود تا از محل صادرات خودرو چینی وارد کند. با ورود آن‌ها به این بازار کیفیت محصولات و اعتبار ایران کاهش یافته است.

فرشچیان در پایان گفت: این نوع سیاست گذاری ارزی سبب شده تا بازار صادراتی ایران محدود شده و اعتبار خود را از دست بدهد و اگر زمانی قیمت جهانی و روز زیره در بازار ایران تعیین می‌شد امروز نه تنها صادرکننده نیستیم که بازار از زیره‌های وارداتی پر شده است.
منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.