صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انهدام باند بزرگ مال خری و قاچاق تلفن همراه توسط پلیس مشهد

  • کد خبر: ۲۹۳۲۰۲
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
مال خر فراری که فکر می‌کرد پلیس فراموشش کرده است، پس از ۱۵ ماه دستگیر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اواخر تیرماه سال گذشته بود که یکی از مأموران کلانتری سناباد هنگام گشت‌زنی در خیابان، دید که سه جوان که راکب یک موتورسیکلت بودند، با خشونت تلفن همراه زنی جوان را سرقت کردند. این مأمور وظیفه‌شناس در واکنش به این سرقت، خود را در مسیر حرکت موتورسیکلت سارقان قرار داد و با زدن یک لگد محکم به موتورسیکلت، هر سه نفر را زمین‌گیر و با کمک سایر مأموران دستگیر کرد، ویدئوی این دستگیری در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

این متهمان که با دستور سردار احمدنگهبان، جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی دستگیر شده بودند، فقط تلفن‌های همراه گران‌قیمت را سرقت می‌کردند و به اتهام دویست فقره موبایل‌قاپی تحت تعقیب پلیس بودند و از شگرد‌های خاصی برای فرار استفاده می‌کردند. شگرد‌هایی مانند تغییر باک موتورسیکلت یا لباس که کار پلیس را برای دستگیری آنها سخت کرده بود. 

برخی از این شگرد‌ها به توصیه یک مال‌خر بود، مال‌خری که این متهمان در بازجویی، او را با لقب «چکمه» معرفی کردند. پلیس به‌سراغ این مال‌خر رفت، اما رد و نشانی از «چکمه» پیدا نکرد. جست‌وجو برای پیداکردن ردپای «چکمه»، مانند پیداکردن سوزنی در انبار کاه بود، چون پلیس اسم و تصویر واضحی از او نداشت. جست‌وجو برای پیداکردن این مال‌خر از یک‌سال که گذشت، او دوباره از سایه بیرون آمد و به عرصه مال‌خری بازگشت. «چکمه» اگرچه یک‌سال پنهان بود، اما مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد شبکه‌ای از سرقت، مال‌خری و قاچاق تلفن همراه بود. 

او با این امید که دیگر مأموران او را فراموش کرده‌اند، دوباره کارش را از سر گرفت، اما این‌بار با شگردی جدید شروع به سرقت کرد که هیچ موبایل‌قاپ و زورگیری نتواند چهره او را ببیند. بررسی‌های این پرونده نشان می‌دهد که «چکمه» در یک‌سالی که مخفی شده بود با سه تبعه افغانستانی آشنا می‌شود. دو نفر از این اتباع در حاشیه شهر یک فروشگاه تلفن همراه داشتند، شغلی که بهترین پوشش برای شگرد مکارانه «چکمه» بود. 

نفر سوم نیز جوانی بود که به‌طور قانونی در کشورمان حضور داشت و هر از چندگاهی به افغانستان می‌رفت و بازمی‌گشت. «چکمه» این سه جوان خام را وارد باند شرارتش کرد، اما به دلیل اینکه آنها او را دور نزنند و بدون اطلاعش با هم شریک نشوند، مانع از آشنایی این افراد با هم شده بود. متهم اصلی پرونده که می‌دانست تمام سارقان دیر یا زود دستگیر می‌شوند و در بازجویی، مال‌خران را لو می‌دهند، بدون اینکه خودش را به این افراد نشان دهد، آدرس گوشی‌قاپان و زورگیرانی که داشت را به دو مال‌خر افغانستانی داد. 

او هر کدام از این افراد را مسئول برقراری ارتباط با برخی از سارقان کرد. با توجه به دستگیری و به زندان افتادن بسیاری از مال‌خران، زورگیران و موبایل‌قاپان بسیاری در سطح شهر با این دو مال‌خر ارتباط برقرار کردند و تلفن‌های همراه سرقتی خود را به‌ویژه اگر گران‌قیمت بود به این دو مال‌خر می‌فروختند. این مال‌خر‌ها به توصیه «چکمه»، خرید‌های خود را خارج از مغازه انجام می‌دادند، هرچند کمی بعد، سارقان به فروشگاه آنها راه پیدا کردند. متهم اصلی نیز هرازگاهی با خودرو ۲۰۷ صفر کیلومتر به‌سراغ آنها می‌رفت. 

«چکمه»، یک پسر پنج‌ساله هم داشت و برای اینکه کسی به او مشکوک نشود، پسرش را هم همیشه کنار خودش می‌نشاند و با خودش برای انجام معاملاتش می‌برد. او بیرون فروشگاه توقف می‌کرد و این دو تبعه، تلفن‌های سرقتی مردم را به دستش می‌رساندند. «چکمه» هم از آنجا مستقیم به مخفیگاه نفر آخر می‌رفت و تمام تلفن‌ها را به او می‌داد تا به خارج از کشور ببرد.

پیداشدن ردپای «چکمه»

مدتی از فعالیت این باند نگذشته بود که پلیس با اعترافات چند گوشی‌قاپ دستگیرشده در مناطق مختلف شهر، اطلاعاتی درباره دو مال‌خر به دست آورد. متهمان توسط پلیس‌آگاهی و کلانتری‌های مختلف دستگیر شده بودند و ارتباطی بین آنها نبود، اما اعترافات برخی از آنها نشان از وجود یک ارتباط بین آنها می‌داد. مأموران اداره جرائم خشن پلیس آگاهی خراسان‌رضوی که پیگیر پرونده گوشی‌قاپی و مال‌خری بودند با توجه به گستردگی و شگرد سارقان و مال‌خران به یاد «چکمه» افتادند. مال‌خری که مدت‌ها بود هیچ رد و نشانی از او پیدا نشده بود.

مأموران دوباره به‌سراغ متهمان تازه دستگیرشده رفتند و بازجویی فنی و کاملی از آنها برای پیداکردن ردپایی از متهم پرونده انجام دادند. بیشتر متهمان در بازجویی‌ها به مأموران می‌گفتند که پس از سرقت، تلفن‌های همراه را به دو تبعه افغانستانی می‌فروخته‌اند. با این اطلاعات ذی‌قیمت، پلیس توانست دو مال‌خر را شناسایی و دستگیر کند و از مخفیگاه آنها ۱۱۱ دستگاه تلفن همراه سرقتی کشف کند.

بازجویی از متهمان ادامه یافت ولی آنها هیچ شناختی درباره فردی که گوشی‌های سرقتی را از آنها می‌خرید، نداشتند. فقط مشخصات ظاهری و همچنین خودرو ۲۰۷ سفید صفرکیلومتر این متهم، تنها سرنخ‌هایی بود که به مأموران در شناسایی این فرد کمک کرد.

دستگیری این دو مال‌خر در حالی بود که مأموران مطمئن شدند در جست‌وجوی متهمی هستند که از سال پیش خودش را مخفی کرده است و حالا نیز برای ردگم‌کنی، زمانی که سرقرار با دو مال‌خر خرده‌پا حاضر می‌شود پسربچه پنج ساله‌اش را نیز با خود همراه می‌کند تا کسی به آنها شک نکند.

دستگیری «چکمه» پس از یک‌سال

پلیس، عملیات دستگیری این متهم فراری را آغاز کرد و با راهنمایی دو مال‌خر، مأموران به محلی رفتند که قرار بود «چکمه» برای گرفتن گوشی‌های جدید آنجا بیاید. دقایقی پس از حضور مأموران، سروکله خودرو ۲۰۷ سفید رنگ که یک پسربچه نیز کنار راننده نشسته بود در محل پیدا شد. تیم رسیدگی‌کننده پرونده وقتی مطمئن شد که با «چکمه» فراری روبه‌رو شده است، بلافاصله عملیات دستگیری را آغاز کردند.

«چکمه» با دیدن پلیس در حرکتی عجیب، پسربچه‌اش را رها کرد و از مهلکه گریخت. با آغاز عملیات تعقیب و گریز، این متهم با شنیدن شلیک چند گلوله هوایی تسلیم مردان قانون شد. پس از دستگیری «چکمه»، مأموران در بازرسی از مخفیگاه و خودرویش ۲۷۶ دستگاه تلفن همراه سرقتی را به همراه اموال دزدی دیگری ازجمله تلویزیون، سیستم ضبط و پخش خودرو، حدود یک کیلوگرم موادمخدر و... کشف کردند. 

«چکمه» که دیگر خودش را در آخر خط می‌دید، در بازجویی فنی پلیس، آخرین عضو این باند را نیز معرفی کرد. با شناسایی آخرین ضلع این باند که فقط «چکمه» او را می‌شناخت، مأموران پلیس آخرین متهم را در حالی که قصد قاچاق ۵۳ دستگاه تلفن همراه را به خارج از کشور داشت، دستگیر کردند. با دستگیری اعضای این باند، پلیس تحقیقات دیگری را برای شناسایی مال‌باختگان و کشف سایر جرائم احتمالی متهمان آغاز کرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.