صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۱۵ تا ۴۹ سالگی، سنین مناسب برای بارداری | داشتن فرزند بیشتر نشانه بودن در طبقه اجتماعی پایین‌تر نیست

  • کد خبر: ۲۹۳۳۰۶
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه محدودیت سنی برای بارداری برداشته شده است و سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود، خواستار توجه ویژه به قشر تحصیل‌کرده متأهل جامعه در برنامه‌های جوانی جمعیت در جهت الگوسازی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا رئیسی گفت: جوانی جمعیت یک مساله ملی و بسیار جدی است و علاوه بر مردم، نیاز به اقناع سازی تمام مسئولان دارد، زیرا جوانی جمعیت فقط مساله دولت نیست و به کل کشور و تمام دستگاه‌ها مربوط می‌شود.

وی با بیان این که تصویب بودجه برای پیشبرد این برنامه ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و باید با کمک مجلس که تاکنون در زمینه برنامه‌های جوانی جمعیت خوب پیش آمده، اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه لحاظ شود، اظهار کرد: از جمله مباحث مهم در این زمینه ساخت مسکن و خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان شاغل به تحصیل است که باید حتما در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.

رئیسی افزود: سن ازدواج در افراد تحصیلکرده افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و تعداد فرزندان در افراد متاهل تحصیلکرده هم کاهش داشته است؛ بنابراین باید با سرمایه گذاری روی این افراد برای سایر افراد جامعه در بحث جوان سازی جمعیت، الگوسازی کنیم.

وی با اشاره به این که ارائه تسهیلات و مشوق‌ها به افراد متاهل تحصیلکرده برای فرزندآوری در آینده جمعیتی کشور تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها باید ارائه ایده‌های نو بر مبنای فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای در کشور باشد. البته این ایده‌ها لزوما اعطای تسهیلات مالی نیست. همچنین الگوسازی برای جامعه و جوانان با کمک گرفتن از چهره‌های شاخص علمی، فرهنگی و هنری نیز موثر است.

رئیسی با بیان این که در دنیا روی این مساله که افراد از داشتن فرزند زیاد خجالت زده نباشند، کار شده است، افزود: کسی که چهار فرزند دارد باید بتواند در جامعه سرش را بالا بگیرد و به آن افتخار کند. نباید این دیدگاه وجود داشته باشد که خانواده‌هایی که فرزند زیادی دارند از طبقات پایین جامعه هستند. باید روی مناطقی مانند شمال تهران که سن ازدواج بالاست و تعداد فرزندان زوج‌ها کم است، سرمایه گذاری کنیم تا این روند تغییر یابد.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت متولی سلامت کل جمعیت کشور است؛ بنابراین باید به برنامه‌های نظیر کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان هنگام زایمان و تولد نیز برای کمک به جلوگیری از کاهش جمعیت، بها داده شود.

وی اضافه کرد: آمار‌هایی مانند کاهش مرگ مادران و نوزادان یا سن امید به زندگی در کشور نسبت به ۳۰ سال قبل روند افزایشی چشمگیری داشته است. امید به زندگی از ۵۵ سال به ۸۰ سال رسیده و اجرای این برنامه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار است.

رئیسی با بیان این که در ادبیات برنامه‌های حوزه بهداشت اصطلاح «مادران باردار پرخطر» حذف و تبدیل به «مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه» شده است، گفت: اکنون محدودیت سنی برداشته شده و سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود. همچنین تعداد مراقبت‌ها برای مادران باردار در سیستم شبکه بهداشتی کشور از چهار به دوازده برنامه ارتقا یافته است.

سهم ۶۰ درصدی حوزه سلامت در اجرای قانون جوانی جمعیت

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز وزارت بهداشت را وزارتخانه برتر در موضوع جوانی جمعیت عنوان کرد و گفت: نمایندگان مجلس از عملکرد وزارت بهداشت در موضوع جوانی جمعیت خرسند و راضی هستند.

فاطمه محمدبیگی با قدردانی از وزیر بهداشت که از روز‌های مسئولیت خود پای کار جوانی جمعیت ثابت قدم ایستاده است، افزود: اهتمام وزیر بهداشت در تداوم سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های کلی نظام، موجب خرسندی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، وزارت بهداشت، وزارتخانه برتر کشور در اجرای قانون جوانی جمعیت بوده است؛ ۳۴ ماده مستقیما و ۴۳ ماده مستقیم و غیرمستقیم جزو تکالیف وزارت بهداشت و به طورکلی، ۶۰ درصد چهره قانون جوانی جمعیت، چهره سلامت (ارتقای سلامت خانواده، مادر و کودک) است.

وی با یادآوری اینکه اصل قانون جوانی جمعیت، محتوایی سلامت محور، خانواده گرا، با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی افراد و اصلاح سبک زندگی، دارد، با بیان اینکه برخی از عوامل مرتبط با فاکتور‌های جمعیتی در قانون لحاظ نشده است، درخواست کرد تا وزیر بهداشت با دید وسیع خود، مواردی همچون سوانح و حوادث، مرگ و میر ناشی از دخانیات، آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و مرگ و میر ناشی از آن، بار بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و موارد دیگر که از قانون جوانی جمعیت جا مانده اند را در کنار این قانون، مطالبه نماید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه، ضمن تاکید بر تسریع جذب ماما در سیستم بهداشت و درمان و اهمیت ورود به موضوع سقط‌های غیرقانونی، یاد آور شد: حفظ حیات جنین موضوع مهمی است که با توجه به آمارها، باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش موثر استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجرای قانون جوانی جمعیت، افزود: می‌توانیم هرماه از یک استاندار و رئیس دانشگاه برای حضور در جلسات ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت دعوت کنیم تا گزارش‌های میدانی خود در موضوع جوانی جمعیت را ارائه دهند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.