دستگیری تامین‌کننده مشروبات الکلی مرگبار شمال کشور (۱۵ مهر ۱۴۰۳) واریز وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری (۱۵ مهر ۱۴۰۳) مهلت دادستانی تهران برای ترخیص خودروهای وارداتی پیگیری‌های مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی (۱۵ مهر ۱۴۰۳) راه اندازی سامانه مکان‌یابی تماس‌گیرندگان در اورژانس ۱۱۵ اعترافات مردی که همسرش را با نخ بادکنک به قتل رساند پیگیری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نشست سران قوا توسط رئیس مجلس + فیلم افزایش آمار ازدواج در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۳ نسبت به فصل قبل از آن | بهار وصلت  در بهار وزیر آموزش و پرورش: صندوقی جهت کمک به دانش‌آموزان غزه و لبنان راه‌اندازی خواهد شد گفتگو با مصدوم جنایت روستای «زاک» در حوالی مشهد که دوستش مقابل چشمش به قتل رسید فرصت جدید برای ۳۰۰ دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی برای فصل پاییز ۱۴۰۳ | پاییز مشهد، غبار بیشتر، بارش کمتر آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شماره ۲ کرمان مهار شد + فیلم | آتش گرفتن ظروف یک بار مصرف علت دود زیاد به مناسبت هفته فراجا، ستاد‌های ترخیص خودرو تا ساعت ۱۷ فعال خواهند بود پاک‌سازی داروخانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی از اقلام قاچاق و غیرمجاز هزینه‌های سنگین درمان ناباروری، سد راه زوجین نابارور افزایش ۲۰ درصدی کشف جرم های سایبری در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ ناهماهنگی در توزیع، علت تاخیر در تحویل کتاب‌های دانش‌آموزان مشهدی است چگونه خودمان را برای مقابله با ویروس‌ها آماده کنیم؟ آخرین وضعیت پرداخت طلب داروخانه‌ها از طرح دارویار از ابتدای سال جاری تاکنون (۱۵ مهر ۱۴۰۳) تدابیر حفظ سلامتی در فصل پاییز ۱۵ کشته و زخمی در نتیجه واژگونی اتوبوس در جاده شوش به اهواز (۱۵ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هزینه‌های سنگین درمان ناباروری، سد راه زوجین نابارور

  • کد خبر: ۲۹۲۷۳۰
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
هزینه‌های سنگین درمان ناباروری، سد راه زوجین نابارور
حدود ۲۰ درصد زوجین کشور قادر به فرزندآوری نیستند و از همین رو باید به سراغ درمان‌های ناباروری بروند که البته هزینه خیلی زیادی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق آمار‌های موجود، شیوع ناباروری در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌شود. بنابراین، از هر پنج زوج که در سنین باروری قرار دارند، یک زوج به نوعی با مشکل ناباروری مواجه است.

با در نظر داشتن سیاست‌های جمعیتی کشور و تأکید رهبری بر ترویج فرزندآوری و جلوگیری از وقوع بحران سالمندی جمعیت در دهه‌های آتی، اهمیت توجه به زوج‌های نابارور دو چندان می‌شود، زیرا ما با سرمایه بالقوه جمعیتی مواجه ایم که با حمایت‌های درمانی می‌تواند بالفعل شود.

شاید مهم‌ترین مشکل زوجین نابارور برای فرزندآوری و صاحب بچه شدن، مشکلات مالی در مسیر هزینه‌های سنگین درمان ناباروری باشد؛ به طوری که اکثریت جمعیت ۲۰ درصدی زوجین نابارور، از طبقه کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند که اگر تحت حمایت‌های بیمه‌ای نباشند؛ هرگز قادر نخواهند بود سراغ درمان ناباروری بروند.

چرا زوجین نابارور سراغ درمان نمی‌روند

از سال ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از زوجین نابارور و تشویق به فرزندآوری، بودجه‌ای را برای این موضوع در اختیار بیمه سلامت قرار داده است که هزینه‌های درمان ناباروری را پوشش دهد.

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با عنوان این مطلب که تاکنون بیش از ۹۵ هزار بیمه شده نشان دار شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و آشنایی بیشتر مردم با این خدمات بیمه‌ای می‌تواند تعداد افراد نابارور شناسایی شده و هزینه کرد این حوزه را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت به عنوان تأمین و محافظت کننده مالی نقش مهمی در باروری و گسترش زایمان طبیعی در کشور داشته است، افزود: تغییرات مثبت در پوشش تعرفه‌ها و انعقاد قرارداد با مراکز و مؤسسات درمان ناباروری نشان می‌دهد که مواد قانونی جوانی جمعیت مرتبط با حمایت‌های بیمه‌ای به نحو مقتضی عمل شده است و امیدواریم اعتبارات بیشتر شود تا بتوانیم رشد مناسبی داشته باشیم.

ناصحی ادامه داد: ۹۰ درصد هزینه خدمات مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی و ۷۰ درصد هزینه‌های بخش خصوصی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد و امیدواریم که سایر مراکز بخش خصوصی هم بیایند طرف قرارداد قرار بگیرند و خدمات رسانی به مردم افزایش پیدا کند.

وی افزود: مادران باردار از ابتدای وضع حمل تا پایان دوران شیردهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و کودکانشان تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه هستند.

علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در کشورمان با دو هدف اصلی زوجین نابارور را درمان می‌کنیم.

وی افزود: هدف نخست، ایجاد یک زندگی شاداب برای زوجین نابارور است و در وهله دوم، کمک به افزایش جمعیت کشور است.

صادقی تبار، درباره لزوم حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری، گفت: ایران از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری هم‌طراز کشور‌های پیشرفته جهان است و ما در زمینه دانش و فناوری درمان ناباروری از قطب‌های منطقه‌ایم. اما متأسفانه خدمات اصلی درمان ناباروری زیر پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارد و با توجه به وارداتی بودن تجهیزات و مواد مورد استفاده در روش‌های کمک‌باروری، هزینه درمان ناباروری برای بسیاری از زوج‌های نابارور سنگین و کمرشکن است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در مسیر درمان ناباروری وجود دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های زوجین نابارور در مسیر درمان، مشکلاتی است که از ناحیه هزینه‌ها و حمایت‌های بیمه‌ای وجود دارد.

صادقی تبار ادامه داد: زوجین نابارور در مسیر درمان، آن طور که باید حمایت نمی‌شوند و در نتیجه شاهد رها کردن روند درمان از سوی زوجین هستیم. در حالی که همه آنها دوست دارند که صاحب بچه شوند و طعم شیرین پدر و مادر شدن را بچشند.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا تاکید کرد: شرایط برای زوجین نابارور به گونه‌ای است که تعداد سیکل‌های درمان ناباروری در کشور، حداکثر به ۱۵۰ هزار سیکل می‌رسد. در حالی که قریب به ۳.۵ تا ۴ میلیون زوج نابارور داریم.

صادقی تبار افزود: ما طرحی را پیشنهاد دادیم به دولت که یک صندوق مستقل برای تأمین هزینه‌های درمان ناباروری تشکیل شود و این طرح به مدت یکسال به صورت پایلوت اجرا شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: سهم درمان ناباروری در این صندوق واریز و به صورت مستقیم به مراکز درمان ناباروری پرداخت شود و بیمه‌ها از این مسیر خارج شوند.

صادقی تبار ادامه داد: مشکلاتی که زوجین نابارور در مسیر درمان دارند، از طریق این صندوق می‌تواند حل شود.

وی افزود: تمامی هزینه‌های درمان ناباروری قابل بررسی و رصد است و هر آنچه را زوجین نابارور هزینه می‌کنند، دولت به حساب همان مرکز درمان ناباروری واریز کند.

صادقی تبار گفت: اگر در مدت یکسال این طرح جواب داد، دولت می‌تواند آن را به شکل سراسری در کشور اجرایی کند. به نظر می‌رسد که مشکل زوجین نابارور، طولانی شدن روند درمان از مسیر بیمه‌ها باشد که با این طرح، می‌توان امیدوار بود تعداد بیشتری از زوجین نابارور برای درمان اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->