صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انجام عمل جراحی پیشرفته بیمار مبتلا به تومور کلیه نعل‌اسبی در بیمارستان رضوی

  • کد خبر: ۲۹۳۳۹۶
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
در پرتو عنایت حضرت رضا (ع) و به همت تیم پزشکی بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی، بیمار مبتلا به تومور کلیه نعل‌اسبی، با انجام عمل موفق جراحی پیشرفته لاپاراسکوپی در این بیمارستان، از مرگ نجات یافت.

 به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد اصل زارع، متخصص جراحی‌های کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) بیمارستان رضوی که انجام این عمل را برعهده داشت، اظهار کرد: بیمار، مردی ۶۵ساله است که با مشاهده خون در ادرار به پزشک مراجعه کرده بود، در بررسی‌های انجام شده بر روی این بیمار، مشخص شد که وی دچار اختلال مادرزادی کلیه‌های نعل‌اسبی است. 

وی در این باره توضیح داد: به‌صورت معمول دو کلیه فرد باید در دو واحد مجزا و در دو طرف ستون فقرات وی قرار گرفته باشد، اما در این اختلال مادرزادی، دو واحد از قسمت‌های پایین کلیه به یکدیگر چسبیده و شکل نعل اسب را می‌گیرند.

دکتر اصل زارع ادامه داد: در این بیمار، واحد کلیه در سمت چپ، درگیر یک تومور کلیه شده بود که پس از تکمیل بررسی‌ها و انجام آمادگی‌های عمل، وی کاندید جراحی به روش لاپاراسکوپی شد.

وی گفت: در این روش، بدون انجام عمل جراحی باز، کلیه سمت چپ بیمار را که دچار توده شده بود، از کلیه سمت راست وی جدا کردیم. سپس این نیمه کلیه نعل‌اسبی را به طور کامل از بدن بیمار خارج و برای انجام آزمایش‌های پاتولوژی به آزمایشگاه ارسال کردیم تا تومور آسیب‌شناسی شده و نوع آن مشخص شود. 

ویژگی‌های عمل جراحی

دکتر اصل زارع بیان کرد: انجام عمل جراحی این بیمار نیز به دلیل اتصال دو کلیه در خط وسط، با چالش‌هایی همراه بود. به عبارتی، ازیک‌طرف باید کلیه معیوب و تومور‌ها را از بدن بیمار خارج می‌کردیم و از طرف دیگر، باید واحد کلیه سمت راست وی را در حین انجام عمل، سالم حفظ می‌کردیم، ازاین‌رو، انجام این عمل از جمله عمل‌های پیشرفته لاپاراسکوپی در رشته اورولوژی به شمار می‌آید.

وی گفت: تومور‌های کلیه در هر کلیه‌ای می‌تواند بروز کند، اما دراین‌بین، کلیه‌های نعل‌اسبی به‌عنوان یک اختلال به نسبت کمیاب، مستعد ابتلا به آن است و انجام عمل جراحی برداشتن این تومور‌ها را نیز پیچیده می‌کند. متخصص جراحی اورولوژی بیمارستان رضوی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که نتیجه عمل این بیمار بیمارستان رضایت‌بخش بوده و در شرایط پایدار قرار دارد. 

گفتنی است، بیمارستان رضوی به‌عنوان بیمارستانی با درجه عالی در کشور دارای اتاق‌های عمل مجهز به دستگاه‌ها و امکانات پیشرفته دنیا و همچنین نیرو‌های متخصص و توانمند است که این امر شرایط انجام اعمال سنگین، پیچیده و نادر را در این بیمارستان وابسته به مجموعه آستان قدس رضوی، فراهم کرده است.

منبع: آستان‌نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.