صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران: بازآفرینی تاریخ هنر برای نظریه‌پردازی نوین ضروری است

  • کد خبر: ۲۹۳۴۳۵
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران گفت: تاریخ نیازمند بازآفرینی‌هایی است که از زندگی واقعی نشأت می‌گیرد.

الهام اسماعیلی | شهرآرا نیوز، دکتر حسن بلخاری امروز ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در هم اندیشی ملی بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی با موضوع تاملی در معنا و مکتب با تاکید بر تکوین مکتب هنر رضوی اظهار داشت: برای تدوین تاریخ هنر، باید به‌گونه‌ای عمل کرد که از دل آن نظریه‌ای نو ظهور کند. تاریخ، نیازی به بقایای قدیمی ندارد، بلکه به بازآفرینی‌هایی نیازمند است که از زندگی واقعی نشات بگیرد.

وی با ذکر مثال‌هایی از آثار و نظریات خود بیان کرد: مشکل اصلی در تاریخ‌نگاری، تنها تئوریزه کردن و به عمل رساندن نظریات است.

 این پژوهشگر و استاد دانشگاه اذعان کرد: تاریخ باید به گونه‌ای بازطراحی شود که از آن نظریات جدیدی حاصل شود. 

به اعتقاد وی، در نظر امام جعفر صادق (ع)، اگر انسان تنها یک بار ایده‌ها را بپذیرد، هرگز به شناخت کامل نخواهد رسید. 

وی بر اهمیت همبستگی میان نظریه و عمل تأکید کرد و اظهار داشت: در محیط زندگی جدید، ما به افلاطونی جدیدی نیاز داریم که با ایده‌های ما تطابق بیشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای بهره‌گیری از تاریخ و نظریات، باید استراتژی مناسبی برای آینده تنظیم شود تا از هدررفت احتمالی منابع و تلاش‌ها جلوگیری شود.

بلخاری در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: دنیای معاصر و تولد پیامبران بیشتر به‌صورت افسانه‌ای و اساطیری روایت می‌شود. در زندگی پیامبر اسلام (ص) هیچ رازی وجود ندارد و تمدن فاقد راز و هنر نمی‌تواند به اوج برسد.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران همچنین از نیاز به تفکر چندصدایی در بررسی این موضوعات سخن گفت و بیان کرد که در این مسیر افرادی همواره موفق نبوده‌اند، اما بررسی دیدگاه‌هایشان ضروری است.

وی تاکید کرد: اختلاف در دیدگاه‌ها و نظرات نباید باعث تفرقه شود و این تفاوت‌ها باید به رسمیت شناخته شود. 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه بیان داشت: این یک نکته بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت و برای دستیابی به وحدت واقعی نیازمند به درک و پذیرش این چندگانگی‌ها هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.