انتقال ۸ نفر از حجاج بستری در بیمارستان‌های مکه و مدینه به ایران (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فوت ۱۸ زائر ایرانی حج ۱۴۰۴ در سرزمین وحی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) زائران خراسانی بیت‌الله الحرام با ۳۷ پرواز به مشهد بازمی‌گردند  امت اسلامی به وحدت، همگرایی و صلابت دینی در برابر کفر جهانی نیاز دارد خاکِ آستان رضا (ع) گشتن | گذری بر تاریخ دفن اموات در حرم‌مطهر‌رضوی که قدمتی هزار‌ساله دارد سرلشکر سلامی: مقاومت مردم در دفاع مقدس ریشه پیدا کرد موج‌ها می‌سوختند از اشتیاق پا شدن استقبال مشهد از عید غدیر با برپایی ۲ هزار موکب و گستراندن بزرگ‌ترین سفره اطعام در خیابان امام رضا(ع) پرچم غدیر در بیش از ۷۰۰ نقطه جهان برافراشته می‌شود | بیش از ۳ هزار مترمربع فرش جدید، زینت‌بخش حرم مطهر علوی شد یک نشدن تاریخی و دردناک غدیر، راه روشن تاریخ | درباره اهمیت حفظ عید غدیرخم به عنوان یک حادثه تاریخی هادی امت علمدار تبیین | مروری بر اقدامات و دستاورد‌های امام‌هادی (ع) در دوران امامت ایشان نخستین گروه حجاج مشهدی و خراسانی وارد فرودگاه مشهد شدند + فیلم (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) استقرار ۳ تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر پایتخت مراسم بازآفرینی موزه قرآن حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد معرفی کتاب «اسناد مشروح مذاکرات مقامات ایران و عراق پیرامون اسرا و مفقودین (۱۳۶۹_۱۳۸۱)» بزرگترین سفره اطعام علوی کشور امسال در مشهد گسترده می‌شود کارکرد اجتماعی و سیاسی دعا در سیره امام هادی (ع) چهار نفر از حجاج خراسان رضوی بر اثر ایست قلبی جان باختند
سرخط خبرها

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت

  • کد خبر: ۲۹۳۴۶۱
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت درک تاریخی و اجتماعی در شناخت هنر رضوی تأکید کرد و گفت: استفاده از اصطلاحات مرتبط با هنر اسلامی عمدتاً از سوی محققان خارجی انجام می‌شود که مورد نقد است.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا شیخی امروز، ۱۸ مهرماه، در هم‌‌اندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکل‌گیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعد‌ها محققان به تحقیق و شناخت آن‌ها پرداخته‌اند.

شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه تأمل کنیم. 

او بیان کرد: هنر‌های دوره‌های مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمود‌های بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایه‌های معماری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به نگاه دقیق‌تری دارد.

وی همچنین تأکید کرد که داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی لازم است. 

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست‌کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمین‌های مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانه‌تری داشته باشیم.

در انتها، او با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگی‌های آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->