الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا شیخی امروز، ۱۸ مهرماه، در هماندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکلگیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» سخنرانی کرد.
وی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعدها محققان به تحقیق و شناخت آنها پرداختهاند.
شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستیشناسانه و معرفتشناسانه تأمل کنیم.
او بیان کرد: هنرهای دورههای مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگیهای خاص خود هستند و نباید بهراحتی از کنار آنها بگذریم.
رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمودهای بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایههای معماری بهسادگی امکانپذیر نیست و نیاز به نگاه دقیقتری دارد.
وی همچنین تأکید کرد که داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی لازم است.
رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دستکم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمینهای مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانهتری داشته باشیم.
در انتها، او با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگیهای آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.