عزاداری مردم تهران در روز تاسوعای حسینی و حمایت از ولی امر مسلمین جهان (۱۴ تیر ۱۴۰۴) + فیلم نغمه‌ای از عشق و ایثار حضرت ابوالفضل (ع) | عزاداری تاسوعای حسینی در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۴) + فیلم هیئتی ۷۰ ساله به نام دردانه امام رضا (ع)  بررسی جایگاه تاریخی روز تاسوعا در واقعه کربلا در گفت‌و‌گو با پژوهشگر علوم اسلامی جزئیات آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم امام‌رضا(ع) ویدیو | معنای بزرگداشت عزاداری امام حسین (ع) در زمان ما از بیانات رهبر معظم انقلاب | از تبیین تا قیام گسترش طرح «هر شب جمعه مثل اربعین» از مشهد تا اروپا ماجرای عجیب حبیب‌‌بن‌مظاهر و زنده‌شدنش با ندای امام‌حسین(ع) عزاداری زائران عرب‌زبان حرم امام‌رضا(ع) در رثای سید و سالار شهیدان بازدید استاندار خراسان رضوی از هیئات مذهبی و موکب‌های سطح شهر مشهدمقدس + فیلم روضه علی‌اصغر (ع) بخوانید روایت شاعرانه‌ای از وفاداری، در نماهنگ آذری «قمر(ع)» + فیلم بانوی مشهدی خانه‌اش را وقف آرامش طلاب کرد کتاب «حدیث کعبه و کربلا» منتشر شد مراسم معنوی و فرهنگی «بانوان عاشورائی» با حضور بانوان غرب آسیا در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد مداحی محمود کریمی در شب هفتم محرم + فیلم کتاب «رأس‌الحسین» روانه بازار نشر شد | سفرنامه کاروان اسرا از کربلا تا شام شبکه قرآن در روزهای تاسوعا و عاشورا مهمان خانه بینندگان فراخوان شرکت‌های فعال در خدمت به زائران اربعین ۱۴۰۴ منتشر شد اکران چهره‌های پرافتخار وطن، بر بوم خیابان‌های مشهد
سرخط خبرها

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت

  • کد خبر: ۲۹۳۴۶۱
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت درک تاریخی و اجتماعی در شناخت هنر رضوی تأکید کرد و گفت: استفاده از اصطلاحات مرتبط با هنر اسلامی عمدتاً از سوی محققان خارجی انجام می‌شود که مورد نقد است.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا شیخی امروز، ۱۸ مهرماه، در هم‌‌اندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکل‌گیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعد‌ها محققان به تحقیق و شناخت آن‌ها پرداخته‌اند.

شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه تأمل کنیم. 

او بیان کرد: هنر‌های دوره‌های مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمود‌های بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایه‌های معماری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به نگاه دقیق‌تری دارد.

وی همچنین تأکید کرد که داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی لازم است. 

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست‌کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمین‌های مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانه‌تری داشته باشیم.

در انتها، او با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگی‌های آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->