صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شناسایی ۳۰۰ هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد

  • کد خبر: ۲۹۳۶۶۸
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
بر اساس آماری که در خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد در حدود ۳۰۰هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده‌اند که به‌عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از برنامه‌هایی که در دولت چهاردهم موردتأکید ویژه قرار گرفته است، سامان‌دهی اتباع غیرمجاز است. دهم مهرماه بود که وزیر کشور اعلام کرد که موضوع اتباع غیرمجاز، یک برنامه ملی است و فراجا در خط مقدم آن قرار دارد. اسکندر مؤمنی با تأکید بر اینکه کشور بیش از این امکان پذیرش اتباع را ندارد، بیان کرده بود که منابع و یارانه‌های کشور صرف می‌شود و اولویت ما با برنامه مناسب اخراج و طرد اتباع غیرمجاز است.

بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان‌رضوی، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است و بر اساس آماری که در خردادماه امسال اعلام شد نزدیک به ۴۰۰‌هزار تبعه خارجی دارای مدارک شناسایی و اقامت (شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری) به عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند. اما در حدود ۳۰۰هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی نیز در مشهد شناسایی شده‌اند که به‌عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند.

مسئله طرد اتباع غیرمجاز نه‌تنها به دلایل آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر، بلکه علاوه بر آن به‌دلیل تبعات اقتصادی و تحمیل هزینه‌ها به مدیریت شهری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. فرماندار مشهد در‌این‌باره در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: بحث سامان‌د‌هی اتباع در دو بخش مجاز و غیرمجاز انجام می‌شود. حضور اتباع مجاز طبق برنامه، قانون و در ساختار مشخصی است، اما اتباع غیرمجاز حتما باید از کشور طرد شوند.

محسن داوری با بیان اینکه شناسایی و طرد اتباع غیرمجاز با روش‌های هوشمند نیز توسط دستگاه‌های مربوط انجام می‌شود، گفت: در این زمینه مردم نیز می‌توانند اتباع غیرمجاز را معرفی کنند؛ همچنین پاسگاه‌های هر منطقه نیز مکلف به شناسایی این افراد هستند. 

فرماندار مشهد همچنین درباره جمعیت ۴۰ تا ۵۰ هزارنفری ساکنان بی‌هویت در مشهد بیان کرد: این افراد «چلو»‌ها هستند که هویتی ندارند و تمایلی هم به هویت‌دار شدن ندارند. باید سامان‌دهی آنان انجام شود. البته اقداماتی انجام شده است، اما باید جدی‌تری به این مسئله پرداخته شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.