صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قیمت کاذب برنج خارجی در بازار مشهد | آیا ممنوعیت واردات، ذائقه‌ها را به سمت برنج ایرانی سوق می‌دهد؟

  • کد خبر: ۲۹۳۷۰۵
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
با ممنوعیت واردات برنج، برنج خارجی این‌روز‌ها با افزایش قیمت در بازار مشهد همراه بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، با آغاز ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور با هدف حمایت از برنج ایرانی، برنج خارجی طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بوده است. برنج پاکستانی که عمده برنج وارداتی را تشکیل می‌دهد، افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی را داشته است. این درحالی است که به گفته فروشندگان، قیمت کنونی، قیمت کاذبی است.

یک فروشنده در شهرک غرب مشهد درخصوص میانگین قیمت‌های برنج داخلی و خارجی به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: با ممنوعیت واردات برنج به کشور در دو هفته گذشته، برنج‌های وارداتی با افزایش قیمت همراه بوده است؛ اگرچه این قیمت‌ها کاذب است، اما به‌طورمعمول تقاضا برای برنج خارجی به‌دلیل ارزان‌بودن آن نسبت به برنج داخلی، بیشتر است.

بر این اساس، هر کیسه ده‌کیلویی برنج پاکستانی درجه‌یک که ۲۰ روز پیش ۶۵۰ هزار تومان بود، اکنون به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است؛ برای مثال، کیسه‌ ده‌کیلویی برنج پاکستانی برند «کیهان سبز» به قیمت ۷۶۵ هزار تومان رسیده است. «غزال صورتی» با قیمت ۷۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود. برنج «فردین» اکنون به نرخ ۷۳۸ هزار تومان در هر ۱۰ کیلو رسیده است؛ درحالی‌که همین برنج در دو هفته گذشته ۶۶۰ هزار تومان بود که البته زمینه عرضه برنج خارجی هم با توجه به ممنوعیت واردات کم شده است و به گفته فروشندگان تا زمان ممنوعیت واردات، افزایش قیمت برای برنج‌های موجود در بازار ادامه خواهد داشت.

برنج ایرانی در ثبات نسبی قیمت

در بررسی قیمتی، برنج‌های داخلی و شمالی نسبت به برنج خارجی افزایش قیمت کمتری اتفاق افتاده است؛ به‌طوری‌که برنج درجه‌یک طارم محلی جباری به کیلویی ۱۰۵ هزار تومان رسیده است که قیمت قبلی آن حدود ۹۸ هزار تومان بود. برنج دهستان از ۹۲ هزار تومان به ۱۰۲ هزار تومان رسیده است. طارم هاشمی اکنون در بازار با قیمت کیلویی ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته یک فروشنده خواروبار در مشهد، هرچند با ممنوعیت واردات سعی شده ذائقه مردم به برنج ایرانی برگردد، اما به‌دلیل اینکه برنج داخلی، برنج نسبتا گرانی است و تفاوت‌قیمت ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزارتومانی در هر کیسه دارد، قیمت برنج داخلی خیلی دستخوش تغییر نشده است.

برنج سرلاشه ایرانی هم به‌دلیل اینکه کیلویی ۶۳ الی ۶۷ هزار تومان در بازار است و قیمت مناسب‌تری نسبت به برنج‌های دیگر دارد و کیفیت آن هم نسبت به برنج پاکستانی بیشتر مورد قبول است، تقاضا دارد؛ اما به‌دلیل اینکه عرضه آن ازسوی برنج‌کاران کم است و شمالی‌ها برای مصرف خودشان استفاده می‌کنند، خیلی نمی‌تواند بازار را پوشش دهد.

آیا ممنوعیت واردات برنج، ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد؟

یک برنج‌فروش در مشهد در پاسخ به اینکه آیا با ممنوعیت واردات می‌توان ذائقه‌ها را به سمت مصرف برنج ایرانی سوق داد، می‌گوید: برنج پاکستانی به‌طورمعمول مثل برنج‌های پرمصرف فجر، طارم و شیرودی است. برای مثال برنج شیرودی حول‌وحوش کیلویی ۸۰ هزار تومان و فجر ۸۵ هزار تومان قیمت دارد؛ این‌ها برنج‌های پرمحصول است که عطرشان کم و مثل برنج‌های پاکستانی است.
وقتی که جلوی واردات برنج پاکستانی گرفته می‌شود، مردم به‌دنبال برنج سرلاشه و برنج‌های پرمحصول می‌روند که قیمت مناسب‌تری دارند.

این فروشنده در ادامه می‌گوید: برنج فجر تا همین ۱۵ الی ۲۰ روز گذشته حدود ۷۴ هزارتومان در هر کیلو قیمت داشت و اکنون به قیمت ۸۵ هزار تومان رسیده است که این نشان می‌دهد با ممنوعیت واردات، تقاضا برای برنج پرمحصول که قیمت مناسب‌تری دارد، بیشتر شده است؛ اما برنج‌های باکیفیت مثل طارم‌هاشمی که حدود ۱۰۰ هزارتومان به بالا قیمت داشتند، آن‌چنان افزایش قیمتی نداشته‌اند.

وی درباره کسادی بازار در زمان ممنوعیت واردات گفت: فروشندگان کلی و جزئی درصد سود مشخصی دارند. مسلما با افزایش قیمت برنج تقاضا هم به نسبت کاهش می‌یابد و فروشنده برای حفظ مشتری از حاشیه سود خود کم می‌کند تا بتواند فروش خود را حفظ کند و در این مواقع به‌طور‌کلی مشتری از خرید کیسه‌ای برنج به خرید کیلویی روی می‌آورد و بازار راکد‌تر می‌شود.

در ادامه این گزارش گفت‌وگویی درباره روند بازرسی در این بازار داشتیم. مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی درباره نظارت‌ها بر این بازار تصریح کرد: با عنایت به افزایش تقاضا در ماه‌های گذشته (محرم و صفر) که بالاترین پیک تقاضای برنج وارداتی در کشور است و تقارن آن با فصل برداشت برنج از سطح شالیزارها و ممنوعیت واردات تا آبان‌ماه، باوجود ثابت‌ماندن نرخ ارز ترجیحی و همچنین قیمت جهانی برنج وارداتی نسبت به سال گذشته موجب شد تا قیمت این کالا افزایش یابد و با کاهش عرضه در بازار مواجه شویم. تا چند روز آینده قیمت برنج خارجی کاهشی و کمبود آن نیز برطرف خواهد شد.

به گفته محسن صیادی، تشدید تمهیدات نظارتی بر عمده‌فروشان و خرده‌‏فروشان کالاهای اساسی در دستور‌کار تیم‌های بازرسی این مدیریت قرار گرفته است؛ ضمن اینکه از ابتدای امسال، تعداد ۲۶۲۰ بازرسی از واحدهای صنفی خواروبار صورت گرفته، تعداد ۶۶۳ پرونده تخلف به ارزش ریالی بیش از ۲۱ میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.