صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پاکستان عمده واردکننده زغال‌سنگ تولیدی کشور | شرایط برای حضور مستقیم معدن کار در بازار جهانی فراهم شود

  • کد خبر: ۲۹۳۷۱۳
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
یک فعال معدنی از مناسب‌نبودن شرایط صادرات زغال‌سنگ برای معدن‌کاران می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز، گمرک ایران جزئیات آمار صادرات و واردات کک و زغال‌سنگ در ۵ سال اخیر و شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ توسط این سازمان را اعلام کرد. طبق این گزارش، در این مدت، ۱۲ میلیون دلار کک و زغال‌سنگ صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷.۷ درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، واردات این محصول در شش‌ماهه نخست امسال، با کاهش ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۵۵ میلیون دلار رسیده است.

از سال ۱۳۹۹ تاکنون، پاکستان عمده‌ترین کشور مقصد صادرات کک و زغال‌سنگ ایران بوده به طوری که سهم آن در سال ۱۴۰۲ به ۷۰ درصد از کل ارزش صادرات این محصول رسیده است.



یک فعال حوزه معدن در گفت گو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره صادرات این محصول با تمام مشکلات در حوزه تولید که دارد گفته است: در خیلی از معادن ما به دلیل مشکلات تولید، محصول در زمان درست در بازار جهانی عرضه نمی‌شود یا از معدن‌کار خرید نمی‌شود و یا اگر خریدی انجام می‌شود، عمدتا با قیمت جهانی به فروش نمی‌رسد؛ این موضوعات باعث می‌شود اقتصاد آن معدن با مشکل همراه باشد.

مصطفی مالداری در ادامه گفت: در خیلی موارد محصولات تولیدی ما به قیمت ۵۰ و یا ۳۰ درصد قیمت جهانی به فروش می‌رسد؛ برای مثال در همین زغال سنگ معدن‌کار‌های ما زغالشان را به قیمت حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هرتن به کارخانه‌های فولادی می‌فروشند و از طرفی کارخانه‌ها همین سنگ را از کشور‌های دیگر با قیمت ۱۶ میلیون تومان با ارز نیمایی می‌خرند، اگر ارز نیمایی را هم برداریم چیزی حدود ۲۳ میلیون تومان می‌شود. این تفاوت قیمت همه مسائل پنهان در حوزه بخش تولید معدن را روشن می‌کند. این یعنی عملا حمایتی برای تولیدکننده‌های داخلی نیست.

وی افزود: از دولتی‌ها انتظار می‌رود که هیچ کاری برای بازار و اقتصاد معدن انجام ندهند، یعنی قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشند و اجازه دهند معدن‌کار ما در بازار جهانی محصول خودش را به قیمت جهانی بدهند. عملا تنها درخواست جامعه معدنی این است که دولت اجازه دهد معدن‌کار بدون نیاز به حمایت، محصول را به قیمت روز در بازار جهانی عرضه کند و اگر خود دولت‌ها هم خریدار هستند بعُد حمایتی داشته باشد. اگر محصولی مثل زغال سنگ با قیمت روز از کشور‌های دیگر وارد می‌شوند همان محصول از تولیدکننده داخلی هم با همین نرخ خریداری شود نه اینکه ۴ برابر تفاوت قیمتی داشته باشد.

بر اساس گزارش گمرک ، در سال ۱۳۹۸ میزان صادرات کک و زغال‌سنگ بالغ بر ۱۶.۴ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۱۳۹۹ با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال ماقبل به ۸.۷ میلیون دلار رسید.

همچنین در این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادرات این محصولات با افزایش روبرو بوده است، آمده است: میزان صادرات کک و زغال‌سنگ در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴.۷ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۲ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۹ درصد و ۳۹۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، صادرات کک و زغال‌سنگ در سال ۱۴۰۲ با ۶۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۶.۴ میلیون دلار رسید.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.