صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ایران در نشست تغییر اقلیم جهانی به میزبانی باکو حضور می‌یابد

  • کد خبر: ۲۹۳۸۹۴
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
ایران قصد دارد در نشست کاپ ۲۹ که با موضوع تغییر اقلیم با محوریت کاهش آلایندگی‌ها ۱۱ تا ۲۲ اکتبر در باکو برگزار می‌شود، با قدرت شرکت کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کاپ ۲۹ با موضوع تغییر اقلیم و با محوریت کاهش آلایندگی‌ها ۱۱ تا ۲۲ اکتبر در باکو برگزار می‌شود، ایران قصد دارد با قدرت در این نشست شرکت کند، از آنجا که رفع آلودگی‌های محیط‌زیستی نیاز به تامین مالی دارد از این رو برخورداری از منابع بین‌المللی باید در اولویت قرار گیرد بنابراین حضور مقامات عالی کشور و بازو‌های مالی می‌تواند زمینه را برای این هدف هموار کند.

البته کشور‌های توسعه یافته متعهد شدند که تا سال ۲۰۲۵ صد میلیارد دلار مشارکت مالی در این زمینه داشته باشند که با توجه به شرایط تحریمی کشور ما باید تلاش کنیم تا از این اعتبار بهره‌مند شویم، می‌دانیم که محیط زیست مرز جغرافیایی نمی‌شناسد وقتی گرد و غبار مثلا در کشور عراق به هوا بلند می‌شود کشور ما را هم درگیر می‌کند بنابراین تحریم و این گونه مسائل معنایی ندارد از این رو کارشناسان معتقدند که حضور رئیس جمهور در چنین نشستی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد و راه‌های استفاده از تسهیلات را از طریق صندوق‌ها هموار کند.

در ایران هم صندوق ملی محیط زیست به عنوان بازوی مالی سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند که مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست دراین باره  گفت: رویداد کاپ ۲۹ با موضوع تغییر اقلیم و محوریت کاهش آلایندگی‌های آب، خاک و هوا هر سال برگزار می‌شود، امسال هم رویداد کاپ ۲۹ از ۱۱ اکتبر تا ۲۲ اکتبر (۲۰ مهر تا اول آبان) در باکو آذربایجان برگزار می‌شود.

علی عبدی زاده افزود: از آنجایی که موضوع کاپ ۲۹ تغییر اقلیم با تاکید و محوریت کاهش آلایندگی‌هاست، می‌توانیم از این ظرفیت برای تامین مالی صندوق ملی محیط زیست استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: رفع آلودگی‌های محیط زیستی نیاز به تامین مالی دارد، اما متاسفانه در رویداد‌هایی شبیه کاپ ۲۹ که در دنیا برگزار می‌شود، پروژه‌محور شرکت می‌کنیم و موضوعات ملی در نظر گرفته نمی‌شود تا بتوانیم از تسهیلات بین‌المللی استفاده بهینه کنیم.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست تاکید کرد: آنچه ضرورت دارد این است که در این رویداد‌ها با یک طرح بهینه و پروپوزال قوی با یک موضوع ملی یا مشترک با همسایگان ظاهر شویم، این نیازمند آن است که از مدت‌ها پیش روی موضوع برنامه‌ریزی کنیم که اکنون این زمینه فراهم شده و می‌توانیم با بحث ملی و برنامه‌ریزی قوی از این رویداد به صورت بهینه استفاده کنیم تا بتوانیم تامین مالی خوبی را صورت داده و از کمک‌های بین‌المللی در راستای رفع آلایندگی بهره ببریم.

عبدی زاده اظهار داشت: اثرات تغییر اقلیم در دنیا یک آسیب جدی است و کار‌های علمی و هزینه‌های کلانی در سراسر دنیا برای آن انجام می‌شود، کاپ ۲۹ هم به دنبال همین موضوع است و در راستای همین اهداف حرکت می‌کند.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهاد تنظیم‌گر و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی می‌تواند به عنوان حلقه واسط نقش آفرینی مثبتی داشته باشد، همچنین وزارت امور خارجه به عنوان متولی دیپلماسی کشور می‌تواند با رایزنی و بسترسازی موانع را رفع کرده و در تامین مالی به صندوق ملی محیط زیست کمک کند.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست به عنوان نهاد واسطه پولی و مالی می‌تواند نقش آفرینی داشته باشد افزود: صندوق ملی محیط زیست در نظر دارد با یک طرح سازنده وارد رویداد کاپ ۲۹ شود که البته زمینه این حضور، بایستی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه فراهم شود، طی جلساتی با واحد معاونت فنی و اقتصادی صندوق ملی محیط زیست، اساتید اقتصادی با گرایش محیط زیست دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری تامین مالی اتاق بازرگانی ایران، برای حضوری پررنگ اعلام آمادگی کردند، ما هم این آمادگی را داریم تا از نظراتشان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هنوز جمع‌بندی نهایی شکل نگرفته، اما به نظرم بتوانیم با رسیدن به یک طرح مشخص برنامه خوبی آماده کنیم، البته باید تاکید شود که کرسی‌ها محدود است و اگر حضور مستقیم ما به عنوان سخنران و ارائه‌دهنده ممکن نشود، حداقل می‌توانیم پیشنهاددهنده باشیم. عملکرد جزیره‌ای، مسئله‌ای را حل نمی‌کند اینجا قدرت مدیریت مهم است که بر روی این موضوع متمرکز شود تا تمامی این ظرفیت‌ها را بتوان کنار یکدیگر قرار داد، این همان دیپلماسی است که باید قوی عمل کنیم.

عبدی زاده اظهار داشت: آسیب‌های محیط زیستی در سال‌های اخیر باعث ناترازی در حوزه انرژی و کاهش تولید شده است. کاهش تولید، ناشی از ناترازی‌ها از طریق عوامل محیط زیستی، تقریبا ۲۰ درصد از حجم تولید کل کشور بوده، این عدد بزرگی است و به اقتصاد کشور ما آسیب می‌زند که نشان می‌دهد در این حوزه خوب عمل نکردیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.