صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فاضل نظری: مردم و فرهنگ افغانستان باید دقیق‌تر برای ایرانیان تعریف شوند

  • کد خبر: ۲۹۴۱۲۵
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
غزلسرای نام آشنای ایرانی با بیان اینکه مردم و فرهنگ افغانستان نیازمند تعریف دقیق‌تری برای ایرانیان است گفت: مرزی که در روزگار آخر زمان شکل می‌گیرد، حتما یک مرز انسانی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فاضل نظری، شاعر نام آشنای ایرانی که در نشست شعرخوانی شاعران ایران و افغانستان که به مناسبت روز حافظ در «عمارت بلخ» در تهران سخن می‌گفت با تأکید بر لزوم تعریف دقیق‌تر مردم و فرهنگ افغانستان برای ایرانیان، تاکید کرد: این کشور (افغانستان) نیازمند توجه بیشتری از سوی همسایگانش است و باید روایت‌های درستی از مردم افغانستان در ایران ارائه شود.

او با اشاره به خاطره سفری که به افغانستان داشته اظهارداشت: وقتی به افغانستان رفتم، یک ساعت نگذشت که احساس کردم در سرزمین و وطن خودم هستم و هیچ دلهره‌ای نداشتم. این تجربه آنقدر دلخواه بود که با مردم به راحتی ارتباط برقرار می‌کردم و لذت می‌بردم.

نظری ادامه داد: وقتی در جلسات شعر می‌نشستم، احساس می‌کردم که در کنار خانواده خود هستم. در تاجیکستان یکبار یک شاعری به من گفت که شاهنامه وطن است و به این معنا همه ما هم وطن هستیم.

او با اشاره به اینکه زبان فارسی دومین زبان جهان تشیع است، افزود: یعنی اگر کسانی می‌خواهند به دین و دین داری بکوشند هم باید به این زبان اهتمام کنند. این زبان، زبان فکر کردن ما است.

فاضل نظری با بیان اینکه مرزهای امروزی را کسی دیگر کشیده و اگر کمی این طرف یا آن طرف‌تر کشیده بود امروز داستان طور دیگری بود گفت: من به این مرزبندی‌ها باور ندارم. مرزی که در روزگار آخر زمان شکل می‌گیرد، در آن این خط‌ها نیست و حتما یک مرز انسانی است.

این شاعر ایرانی در رابطه با وضعیت امروز مهاجران افغانستانی در ایران خاطرنشان کرد: باید از اول تمهیدی می‌شد. وقتی اینطور نشده، رفتارهای این چنینی پیش می‌آید.

فاضل نظری تصریح کرد که بهترین دوستان من از افغانستان هستند، امیدوارم یک اتفاق خوش برای گستره زبان فارسی بیفتد. باید روایت‌های درست و معرفی بهتری از مردم افغانستان در ایران صورت بگیرد. 

منبع: ایراف

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.