همسر محمدعلی کلی به کابل رفت تمایل طالبان برای میزبانی از جام جهانی فوتبال | نمی‌توانیم، اما برنامه داریم کاظمی قمی: خراسان رضوی یکی از ممتازترین استان‌ها در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه است استاندار خراسان رضوی: افغانستان یکی از شرکای اصلی تجارت با خراسان است + فیلم نشست بررسی تحصیل کودکان مهاجر در ایران برگزار شد | کودک شهروند جهان است گزارشی از ادامه مشکلات فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی که بی‏‌هویت مانده‌‏اند عثمان توشف ازبکستانی هدایت تیم ملی فوتبال افغانستان را برعهده گرفت + فیلم سخنگوی وزارت خارجه: مراودات ایران با افغانستان برای تثبیت امنیت و ثبات در این کشور است مدیرکل ارشاد: دست‌هایی در تلاش برای به انزوا بردن زبان فارسی در افغانستان هستند نمایشگاه مشهد، فرصتی برای شناخت ظرفیت‌های اقتصادی ایران و افغانستان واردات ۲ میلیارد دلاری افغانستان از ایران در کمتر از یکسال پزشک زن افغانستانی که از کابل گریخته بود، عضو شورای پزشکی انگلیس شد فرماندار تایباد: افزایش تعامل ایران و افغانستان باعث توسعه استان خواهد شد شعر شاعر افغانستانی در فراق یحیی سنوار | میان معرکه او روسپید می‌میرد یاراحمدی: در صورت عدم مسئولیت‌پذیری جامعه بین‌المللی ایران در سیاست‌های مهاجرتی خود تجدیدنظر خواهد کرد دولت در نامه‌ای به مجلس لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت را پس گرفت سازمان ملل: ایران و پاکستان بیش از ۸ میلیون مهاجر افغان را در خود جای داده‌اند رئیس سازمان بازرسی: در رابطه با اتباع هم نباید افراط و هم نباید سهل‌انگاری کنیم در شش ماهه اول ۲۰۲۴ یک میلیون تبعه افغانستانی وارد ایران شده‌اند
سرخط خبرها

مدیرکل ارشاد: دست‌هایی در تلاش برای به انزوا بردن زبان فارسی در افغانستان هستند

  • کد خبر: ۲۹۵۶۵۸
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
مدیرکل ارشاد: دست‌هایی در تلاش برای به انزوا بردن زبان فارسی در افغانستان هستند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت پاسداشت زبان فارسی در دوره کنونی گفت: دست‌هایی در تلاش هستند که زبان فارسی در افغانستان به انزوا برود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد حسین‌زاده در نشستی با اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مشهد و رؤسای اتحادیه‌های صنفی این شهر که در محل اتاق اصناف برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه زبان فارسی گفت: زبان فارسی یگانه گوهری است که باید از آن محافظت کرد؛ اما بر این زبان، تاریخ عظیمی گذر کرده است.

وی بیان کرد: زبان فارسی در ایران، افغانستان و تاجیکستان رواج داشته است. در ایران، هجوم بیگانگان بر این خاک بار‌ها این زبان را دستخوش حوادث بسیاری کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تغییرات زبانی کشور‌های فارسی زبان افزود: تاجیکستان، کشوری که سال‌های دور از این قسمتی از ایران بزرگ به شمار می‌رفت، امروز به خط روسی می‌نویسد. در افغانستان که مردم آن فارسی‌زبان هستند و به خط فارسی نیز می‌نویسند، دست‌هایی در تلاش‌اند تا زبان فارسی را به انزوا بکشانند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۲۰۰ سال قبل، زبان فارسی نخستین زبان رسمی و زبان فرهنگی و علمی هند قدیم بود که پاکستان امروز نیز قسمتی از غرب آن به شمار می‌آید؛ اما پس از استعمار انگلیس، این کشور به اجبار زبان انگلیسی را جایگزین زبان فارسی کرد؛ اما ایران با همه تهاجم‌های سیاسی و فرهنگی در تاریخش، توانسته است این زبان را زنده نگه دارد.

حسین‌زاده گفت: با توجه به اهمیتی که زبان فارسی در فرهنگ کهن ایران دارد، اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر منع به‌کارگیری اسامی بیگانه موردتأکید است تا جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی گفتاری و نوشتاری کشور تثبیت شود.

وی اظهار کرد: در این زمان، وجود کلمات و اصطلاحات بیگانه بر سردر اماکن عمومی و فروشگاه‌های مشهد مقدس به عنوان کلانشهر خراسان بزرگ و مهد فرهنگ و هنر ایران و زادگاه فردوسی بزرگ، نه شایسته جایگاه این سامان و نه در شأن ادبی آن است.

حسین‌زاده گفت: شاهنامه فردوسی پر از اسامی زیباست و اساتید دانشکده ادبیات مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند که در انتخاب اسامی زیبا برای سردر اصناف و نام‌گذاری شرکت‌های بزرگ، به صاحبان آن‌ها مشورت دهند. همراهی شما را برای پاسداری از زبان فارسی نیازمندیم.

این درحالی است که در طول سه سالی که از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد، آن‌ها با تغییر تابلوی دانشگاه‌ها از فارسی به پشتو و اقدامات این‌چنینی دیگر سیاست‌های فارسی‌ستیزی خود را علنی کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->