صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چهارچوب جامع برای نظارت بر کودکستان‌ها طراحی می‌شود

  • کد خبر: ۲۹۴۳۴۹
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: چهارچوب جامعی برای نظارت بر فرصت‌های آموزشی، یادگیری و محتوایی در کودکستان‌ها طراحی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رضوان حکیم‌زاده در خصوص شیوه‌های یادگیری کودکان اظهار کرد: محتوای دوره پیش‌دبستانی، لزوماً کتاب و آموزش نیست، منظور از محتوا در این عرصه، مجموع فرصت‌های تربیتی و یادگیری است. موضوعی که در سند تحول بنیادین با عنوان تنوع بخشیدن به منابع و محیط‌های یادگیری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این حوزه نیازمند نگاه کلان است، برنامه‌ها باید همه ابعاد شناختی، عاطفی، اجتماعی، حرکتی و مهارتی را در بر بگیرد و کودکان در همه زمینه‌ها رشد متوازن داشته باشند. علاوه بر این موارد، تربیت دینی بر اساس مبانی دینی و آموزه‌های قرآن کریم که در برخی از نظام‌های آموزشی تحت عنوان رشد معنوی به آن اشاره می‌شود نیز باید در کانون توجه باشد.

حکیم‌زاده با اشاره به لزوم نظارت هدفمند و گسترده بر عملکرد کودکستان‌ها، تصریح کرد: به طور قطع نیاز است بر مبنای اساسنامه و طبق تکلیفی که بر عهده سازمان گذاشته شده، چارچوب جامعی برای نظارت بر فرصت‌های آموزشی و یادگیری و محتوایی که در کودکستان‌ها ارائه می‌شود، طراحی شود؛ البته در زمان حاضر نیز بر اساس تأکیدات اساسنامه، این موارد توسط سازمان نظارت می‌شود.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه توجه به فناوری و اقتضائات روز لازمه طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در حوزه اوان کودکی است، عنوان کرد: در شرایط امروز اکتفا کردن کودکستان‌ها به فعالیت‌هایی با مداد و کاغذ یک اشتباه است.

وی ادامه داد: ورود فناوری‌های جدید با سرعت بسیار زیاد و ورود به عصر متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی، حتماً حکمرانی در عرصه اوان کودکی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نیاز است فعالیت‌های تربیتی و آموزشی بر اساس اقتضائات این عصر به روزرسانی شود. علاوه بر این، باید از تجربیات گذشته و همچنین توان علمی که در کشور وجود دارد نیز بهره برد تا در نهایت آنچه اساسنامه بر عهده سازمان گذاشته، محقق شود.

حکیم‌زاده بیان کرد: در شرایط کنونی، حوزه تعلیم و تربیت در اوان کودکی نیازمند توجه ویژه به پروژه‌های تربیتی و یادگیری فعالیت‌محور است. برای نیل به این هدف باید خود والدین و مربیان نیز با آموزش‌های لازم توانمندتر شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در گذشته تلاش‌‎های ارزشمندی برای نظارت بر عملکرد کودکستان‌ها انجام شده است. فقدان یک چهارچوب مشخص زمینه‌ساز برخورد سلیقه‌ای بوده که در چنین شرایطی ممکن است سلیقه غالب شود و در نهایت یک فرایند کلی و یکپارچه طراحی و اجرا نشود. از طرف دیگر، سازوکار نظارت میدانی و بالینی نیز باید به طور دقیق طراحی شود.

وی اضافه کرد: به‌کارگیری تجربیات افراد مجرب که تجربه سال‌ها فعالیت میدانی در این عرصه را دارند، یکی دیگر از برنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت در دوره جدید بوده و این مهم به طور قطع در بهبود فضا و محیط حاکم بر کودکستان‌‎ها حتی در کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی و غیردولتی بسیار اثرگذار است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.