صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گلایه شهروندان از روند مراجعه چندباره تأیید دارو در مدیریت درمان تأمین اجتماعی | دارو‌های خاص در حصار تأیید الکترونیکی

  • کد خبر: ۲۹۴۳۵۴
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
قرار بود با اجرای فرایند الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشک و تجویز دارو بسیاری از مشکلات کاغذی بیماران مرتفع شود بدین معنا که دیگر بیمار درگیر مشکلات گرفتن و تمدید دفترچه کاغذی، مصائب ثبت دارو و ناخوانایی دستور پزشک در داروخانه نباشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قرار بود با اجرای فرایند الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشک و تجویز دارو بسیاری از مشکلات کاغذی بیماران مرتفع شود بدین معنا که دیگر بیمار درگیر مشکلات گرفتن و تمدید دفترچه کاغذی، مصائب ثبت دارو و ناخوانایی دستور پزشک در داروخانه نباشد. روی دیگر سکه نیز قرار بود با فرایند الکترونیکی شدن نسخه‌ها از سودجویی برخی افراد جلوگیری شود و هر فرد تنها با کد رهگیری پزشک خود به داروخانه مراجعه تا داروی مورد نیاز خود را تهیه کند.

از سوی دیگر مقرر شده بود با اجرای این روش دیگر هیچ کس نتواند دارویی را بیشتر از حد نیاز خود تهیه کند و بر کم‌و‌کیف توزیع نیز نظارت شود. دیگر قابلیت الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی این بود که مصرف هر نوع دارو با مقدار دز تجویز شده پزشک به صورت آنلاین و لحظه‌ای از سوی کاربر تحویل دارو در داروخانه قابل رؤیت و بررسی باشد. 

با طی این فرایند پزشک نیز به پرونده پزشکی هر فرد دسترسی داشته و می‌تواند در صورت کسری، کمبود یا نبود برخی داروها، دارو‌های دیگری را برای مصرف بیمار تجویز کند. همه این اتفاقات در ابتدای اجرای طرح الکترونیکی شدن نسخ بیمار مثبت و مؤثر ارزیابی شد، اما این روز‌ها گویا برخی از همین اتفاقات به ظاهر خوب، در روند اجرا برای تعداد زیادی از بیماران خاص یا بیمارانی که دارو‌های کمیاب مصرف می‌کنند چالش ایجاد کرده است. 

چالش‌هایی از جنس سرگردانی و نگرانی برای تهیه یک دارو. موضوعی که دوباره پای بیمار را به فرایند اداری باز کرده است. همین چالش‌ها سبب شد تا این بار و در بازدید سرزده سراغ مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان برویم. طبقه همکف و ورودی تأمین اجتماعی استان به بررسی مشکلات تأیید دارویی و تأییدیه پزشکی بیماران اختصاص دارد.

میز نمایشی تکریم ارباب رجوع

در طبقه همکف ورودی مدیریت درمان تأمین اجتماعی فضایی مشابه سیستم نوبت‌دهی بانک‌ها طراحی شده است. در چند قدمی از در ورودی سالن انتظار میز و صندلی با پلاکاردی با مضمون «میز تکریم ارباب رجوع» نمایان است. نکته قابل توجه در بازدید سرزده ما میز تکریم ارباب رجوعی است که بیشتر از جنبه کاربردی جنبه نمایشی دارد و خالی از نیروی انسانی است. کمی آن طرف‌تر نیز دستگاه نوبت‌دهی با دو بخش تفکیکی تأیید دارو و تأیید پزشک قرار دارد. تعداد زیادی از شهروندان در صف هستند تا بتوانند نوبت بگیرند و منتظر بمانند.

هفت‌خان تأیید داروی بیماران سرطانی

خانم جوانی که وضعیت سلامتی‌اش روبه‌راه نیست، نفس‌نفس‌زنان نوبتش را می‌گیرد و روی صندلی انتظار می‌نشیند. درباره علت حضورش در اینجا بیان می‌کند: سرطان سینه دارم. پزشک معالجم برای نخستین‌بار نوع تزریقی آمپولی را به مدت دوماه برای ادامه درمانم تجویز کرده است. هر داروخانه‌ای مراجعه کردم دارو را به من تحویل ندادند و گفتند باید تأمین اجتماعی تأیید کند تا بتوانیم دارو را تحویل بدهیم.

وی ادامه می‌دهد: من اصلا اطلاعی از این روند نداشتم. خود دکتر داروساز من را راهنمایی کرد. با این حال‌و‌روزم از جاده سیمان اینجا آمده‌ام. این چه وضعیتی است. بیمار سرطانی را با این شرایط جسمی و برای چهار تا آمپول به این طرف و آن طرف می‌کشانند.

نقص سامانه الکترونیک

شهروند دیگری در انتظار تأییدیه دارو بوده و حالا کارش تمام شده است. او در‌این‌باره بیان می‌کند: از ساعت‌۷ صبح مراجعه کرده‌ام. حدود ۱۰‌نفر جلوتر از من در صف انتظار بودند. مادرم سالمند است و به سختی راه می‌رود، مراجعه کردم تا ببینم چرا هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌کنیم، داروی دیابت مادرم را نمی‌دهند. 

دکتر فنی داروخانه پس از ثبت کد ملی مادرم ادعا کرد سیستم فرایند الکترونیکی نسخ، هنوز نسخه دو ماهه قبلی تجویز دارو را نشان می‌دهد. با این شرایط دکتر گفت که مادرم همچنان دارو دارد. درحالی که مادرم داروهایش را تمام کرده است. دکتر داروخانه من را راهنمایی کرد تا به اینجا بیایم و موضوع را بررسی کنم.
وی ادامه می‌دهد: بار اول مراجعه کردم تا علت را بدانم گفتند باید خود بیمار باشد. خواهش کردم و گفتم نمی‌تواند راه برود، گفتند باید کارت ملی‌اش را بیاورید. امروز دوباره آمده‌ام تا موضوع را بررسی کنم.

این شهروند می‌گوید: بعد از بررسی اپراتور تأیید دارو این‌گونه گفت که استاندارد استفاده از این نوع داروی دیابت روزی دوبار است. سیستم به همین دلیل نشان می‌دهد که مادر شما هنوز دارو دارد. در حالی که مادر من به دلیلی قند بالا باید روزانه سه بار قرص را مصرف کند.
وی می‌افزاید: به من گفتند باید دوباره به پزشک متخصص مراجعه کنید و بگویید در دستور دوم برای دو ماه بعد مصرف روزانه سه قرص را تأیید کند. در حال حاضر هم باید مابه‌التفاوت نیازتان به دارو را آزاد خریداری کنید.

مراجعه مجدد به پزشک متخصص

شهروند دیگری د‌راین‌باره می‌گوید: سندرم روده تحریک‌پذیر دارم. کپسول «مب‌اکتو» را روزانه دوبار مصرف می‌کنم. حدود یک هفته است داروهایم تمام شده مجدد به پزشک مراجعه کردم. وقتی به داروخانه رفتم تا دارو را تهیه کنم به من گفتند سیستم نشان می‌دهد شما تا بیست روز دیگر این دارو را دارید و تا زمانی که این پیغام نمایش داده شود شما نمی‌توانید با بیمه دارویتان را تهیه کنید.

وی ادامه می‌دهد: وقتی به این موضوع اعتراض کردم و گفتم روزانه دوبار این کپسول را مصرف می‌کنم به من گفتند سیستم برای این دارو روزانه مصرف یک کپسول را استاندارد مصرف تلقی می‌کند شما، چون روزانه دوبار مصرف داشتید باید مابقی دارو را آزاد تهیه کنید.
وقتی به اینجا مراجعه کردم گفتند دوباره باید به سراغ پزشک متخصص بروید و بگویید دستور را برای شما مصرف روزانه دو کپسول ثبت کند.

زیرا استاندارد مصرف این دارو با بیمه تأمین اجتماعی برای شما هر روز یک کپسول است. از طرف دیگر پزشک متخصص معالج من به راحتی نوبت نمی‌دهد هر بار باید دو ماه در صف نوبت بمانم. علاوه بر این موضوع چرا باید دوباره هزینه ویزیت سیصدهزار تومانی را متحمل شوم؟

مراجعه شهروندان بخشی از فرایند نظارت ماست

به دنبال پیگیری مطالبات شهروندان، رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی در این باره می‌گوید‌: بیمارانی که در مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی پرونده تشکیل داده‌اند معمولا بعد از تشکیل پرونده برای دریافت انواع داروی مورد نیازشان به مشکل نمی‌خورند. در حقیقت فهرستی از دارو‌های بیماران صعب‌العلاج داریم که در جلسه اول مراجعه بیمار در مدیریت درمان برایش پرونده تشکیل می‌شود. زمانی که پزشک برای این نوع از بیماران نسخه بنویسند فرد می‌تواند دارو را تهیه کنند و مشمول یارانه سازمانی شود.

غلامرضا خزاعی می‌افزاید: این فرد زمانی که پزشک معالج دارویش را عوض کند یا دز دارو را تغییر دهد باید یک بار مراجعه کند تا ما در سامانه خود آن دز مصرفی داروی وی را تغییر دهیم. این تأکید را داریم تا زمانی که فرد دز و اقلام دارویی‌اش همین مقدار باشد مشکلی برای تهیه آن پیش نمی‌آید، اما زمانی که دز یا نوع دارو تغییر کند باید حتما یک بار به مدیریت درمان مراجعه داشته باشد.
وی تأکید می‌کند: به عنوان مثال وقتی پزشک فرد دیابتی تعداد واحد و ویال انسولین را می‌نویسید داخل سیستم مشخص است که مثلا فرد تا چه تاریخی این تعداد انسولین را دارد.

ضرورت تأیید برای دارو‌های گران‌قیمت

خزاعی اظهار می‌کند: فرایندی که شهروندان از آن یاد کرده‌اند عمدتا در مورد بعضی از دارو‌های گران‌قیمت یا دارو‌های خاص و کمیاب است که باید در اولین دوره مصرف حتما فرد به ما مراجعه کند و نسخه در سامانه تأیید بشود. در حالتی دیگر نیز ممکن است فرد دارو را گم کند در این حالت بیمار دوباره باید به پزشک مراجعه کند تا دارو تجویز شود سپس به ما مراجعه کند و دارو را تأیید کند.

وقتی داروی خاص سر از بازار آزاد در می‌آورد

خزاعی ادامه می‌دهد: این مدل مکانیزم نظارتی ماست. مواردی مستند داریم که فرد همین دارو‌های مورد نیازش را از روی نیاز به بازار آزاد فروخته است بنابراین باید سیستم نظارتی ما در بخش دارو کمی سفت و سخت باشد.
وی درباره نیاز به حضور فرد در هنگام مراجعه نیز توضیح می‌دهد: تنها با وجود کارت ملی فرد بیمار این تأییدیه‌ها و بررسی‌های دارویی انجام می‌شود؛ بنابراین نیازی به حضور فرد بیمار نیست، زیرا برخی از بیماران روی تخت بیمارستان هستند و شرایط مراجعه ندارند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.