صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کدام شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت قرمز از نظر نرخ جمعیت قرار دارند؟

  • کد خبر: ۲۹۴۶۵۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
 مسئول کارگروه‌های مردمی ستاد جمعیت خراسان رضوی گفت: پنج شهرستان قوچان، کلات، نیشابور، سبزوار و زاوه این استان از نظر نرخ جمعیت در وضعیت قرمز قرار دارند و رشد جمعیت در این شهرها در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زهرا سوارکار در کارگروه جمعیت و صیانت از خانواده گناباد با اشاره به اینکه برخی مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و کمبود زیرساخت‌های لازم در کاهش زاد و ولد و رشد منفی جمعیت موثر است، اظهار کرد: باید با اهتمام بیشتر مدیران و دست‌اندرکاران ذیربط و فرهنگ‌سازی لازم شاهد رشد جمعیت در استان خراسان رضوی باشیم.

وی بیان کرد: به دلیل نبود امکانات و زیرساخت لازم و از جمله عدم استقرار پزشک مستقر در شهرستان کلات، مادران باردار مجبور بودند که برای زایمان به مشهد عزیمت کنند که تعدادی از این افراد طی سال‌های گذشته در مسیر مشهد جان خود را از دست دادند، اگر زیرساخت‌های لازم در این شهرستان فراهم می‌بود این معضل کاهش پیدا می‌کرد.

مسئول کارگروه‌های مردمی ستاد جمعیت استان خراسان رضوی افزود: بنابر تحقیقات انجام شده افزایش سطح تحصیلات و درآمد با کاهش نرخ رشد جمعیت خانواده‌ها ارتباط مستقیم دارد و تک‌فرزندی و یا دوفرزندی در خانوار‌هایی که از این دو مقوله برخوردار هستند، بیشتر است، اما تعداد فرزندان در خانواده‌های دارای سطح درآمدی پایین و ساکن در حاشیه شهر‌هایی مانند مشهد بیشتر است.

سوارکار ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی تاثیر چندانی در تک‌فرزندی و یا دوفرزندی و یا پایین بودن تعداد فرزندان خانواده‌ها ندارد و باید با فرهنگ‌سازی اهمیت موضوع رشد جمعیت برای والدین و خانواده‌ها را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه ابلاغ قانون جوانی جمعیت و صیانت از خانواده از اقدامات مهم دولت سیزدهم است، عنوان کرد: با وجود گذشت سه سال از ابلاغ این قانون، هنوز برخی از مدیران درک درستی از این قانون ندارند و برای اجرای آن اهتمام لازم نشان نمی‌دهند.

مسئول کارگروه‌های مردمی ستاد جمعیت استان خراسان رضوی گفت: این معضل موجب ناهماهنگی‌هایی بین ادارات و نبود انگیزه کافی در بین مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه برای اجرای قانون جوانی جمعیت و صیانت از خانواده و دلسردی در خانواده‌ها برای افزایش فرزندآوری می‌شود، اما اگر انگیزه کافی میان مسئولان ذیربط وجود داشته باشد و مشکلات موجود رفع شود، انگیزه عمومی جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

سوارکار با اشاره به اینکه هم اکنون دو استان گیلان و همدان از نظر آمار بالای تک‌فرزندی و رشد منفی جمعیت و افزایش سالمندی در وضعیت نامطلوب و استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارای میانگین خوبی از نظر نرخ رشد جمعیت هستند، تصریح کرد: اگر معضل نرخ رشد منفی جمعیت در استان خراسان رضوی به همین منوال ادامه یابد در آینده نزدیک جزو استان‌های با رشد نامطلوب جمعیت قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: دشمنان و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در ۴۰ سال گذشته با جنگ جمعیتی و یا با ترفند‌ها و تبلیغات منفی مختلف سعی کردند که کشور ما را به سمت نرخ رشد منفی جمعیت سوق دهند و بعد از انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بار‌ها از کاهش جمعیت به عنوان یک تهدید مهم یاد کردند و اهتمام بیشتر وزارتخانه‌های مختلف و از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش جوانی جمعیت را خواستار شدند.

مسئول کارگروه‌های مردمی ستاد جمعیت استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیاست نادرست "فرزند کمتر، زندگی بهتر" در اوایل دهه ۱۳۷۰ کشور ایران را به سمت انزوا پیش برد و هنوز هم تبعات منفی این فرهنگ نادرست در جامعه ما حاکم است.

سوارکار با بیان اینکه افزایش سقط جنین از مشکلات مهم کشور طی سال‌های گذشته است، عنوان کرد: بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هر ۲۴ ساعت ۲ هزار سقط جنین در کشور اتفاق می‌افتد. همه افراد اعم از خانواده‌ها و والدین که به فرزندآوری و رشد جمعیت توجه دارند و یا مسئولانی که بستر این مهم را هموار می‌کنند به نوعی کار جهادی انجام می‌دهند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.