صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درخشش معماران مشهدی در «رویداد ملی خانه»

  • کد خبر: ۲۹۴۷۹۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
معماران مشهدی در «رویداد ملی خانه» که ۲۰ سال سابقه قدمت دارد، برگزیده شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، رویداد‌های ملی معماری در ایران به‌عنوان فرصت‌هایی برای معرفی و ترویج فرهنگ معماری، تبادل نظر میان معماران و فعالان این حوزه، و ارتقای سطح دانش و مهارت‌ها در این زمینه شناخته می‌شوند.

رویداد ملی خانه سابقه‌ای بیست‌ساله دارد که امسال، موزه هنر‌های معاصر میزبان آن بود. در این رویداد با موضوع خانه، ۱۶۰ اثر از سراسر کشور برای جایزه ملی خانه نامزد شدند که همه آثار شامل طرح‌های اجرایی در بخش‌های آپارتمانی و ویلایی بود. معرفی الگو‌های برتر در طراحی خانه‌های ایرانی‌اسلامی، خلاقیت و ارائه راهکار‌های نوین برای حل معضل مسکن از اهداف برگزاری این رویداد بود.

پانزده داور، مشاور و دبیر نظارتی در سه روز متوالی به بررسی آثاری پرداختند که بیشترین توجه را به توسعه مرز‌های فکری معماری، بوم کشور و نیاز‌های ساکنان کرده بودند. از ۲۸ اثر برگزیده اولین بار دو طرح منتخب در بخش شهری و بافت تاریخی در این رویداد ملی داشتیم. به‌طور کلی، رویداد‌های ملی معماری در ایران نقش مهمی در ارتقای سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای معماران ایفا می‌کنند و به ترویج فرهنگ معماری کمک می‌کنند.

آرش اسفهبدی و حسین ابراهیم‌زاده، معماران مشهدی هستند که در بیستمین دوره «رویداد ملی خانه» ، به ترتیب عنوان دوم و سوم را دریافت کردند. در ادامه، گفت‌وگوی ما با حسین‌ ابراهیم‌زاده را می‌خوانید.

اثر برگزیده حسین ابراهیم‌زاده، معمار مشهدی در «رویداد ملی خانه» 

حسین ابراهیم‌زاده با اشاره به اهمیت وجود رویداد‌ها و جوایز معماری توضیح می‌دهد: جوایز معماری داخلی و بین‌المللی، فعالیت‌های مکرر ما در این حوزه را ارزشمند تلقی می‌کنند. در این عرصه، ما به دنبال گسترش مرز‌های معماری و کیفیت‌بخشی فضا‌های مسکونی، اداری، تجاری و رسته‌های مختلف فضا‌های معمارانه که در تعامل و خدمت با شهر قرار گرفته‌اند و کیفیت را ارتقا می‌دهند، هستیم.

او درباره ویژگی‌های بنا‌ها و جوایز کسب‌شده، بیان می‌کند: جوایز رویکرد‌های مختلفی دارند. جایزه «معمار» که معتبرترین جایزه است و ۲۰ سال قدمت برگزاری دارد، نمونه بهتری برای بررسی است. سال ۱۳۹۹، جایزه معمار را مجموعه ما برنده شد و در سال ۱۴۰۳، مجموعه آقای خدایی برنده این جایزه شدند. بررسی این پروژه‌ها نشان می‌دهد، مرز‌های معماری گسترش یافته‌ و از روال رایج ساختمان‌سازی فاصله گرفته‌اند و به آفرینش تجربه‌ای جدید روی آوردند. به عبارت دیگر، این‌چنین پروژه‌ها از رفتار پرتکرار شهری فاصله گرفته‌اند و بر روی آن‌ها بازنگری انجام شده است. به نظر من، مدت زیادی است که این‌گونه ارتباط‌ها مرده به حساب می‌آیند.

این معمار مشهدی با اشاره به ویژگی‌های بنای منتخبی خود در رویداد ملی خانه می‌گوید: بنایی که امسال جایزه خانه را دریافت کرده، ساختمان مسکونی تک‌واحدی در بولوار چمن است. معمار این بنا به مؤلفه‌های درون‌فضایی توجه کرده و ارتباطی درونی با منظر شهری آشفته آن محله، ایجاد کرده است.

ابراهیم‌زاده درباره ویژگی‌های معماری دهه ۵۰ در ایران تأکید می‌کند: در طراحی این خانه، رویکرد‌های معماری دهه ۵۰ ایران مورد بررسی قرار گرفته است و از نظر ساختاری، سعی شده به احیای ساختار‌های موفق پرداخته شود. من معتقد هستم درخشان‌ترین دوره مسکونی و آپارتمانی مربوط به دهه ۵۰ است. در طی سال‌های فعالیتم در این عرصه، به دنبال کشف دلایل این موفقیت و احیای الگو‌های متناظر موردتأیید زمان حال هستم. رویداد‌های ملی معماری در ایران به‌عنوان فرصت‌هایی برای معرفی و ترویج فرهنگ معماری، تبادل نظر میان معماران و فعالان این حوزه، و ارتقای سطح دانش و مهارت‌ها در این زمینه شناخته می‌شوند.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.