صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برداشت بیش از ۵ هزار تن پسته از باغات شهرستان نیشابور

  • کد خبر: ۲۹۴۷۹۹
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از برداشت محصول پسته از سطح ۴ هزار و ۲۱۰ هکتار از باغات شهرستان نیشابور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی مبارکی با اشاره به آغاز برداشت پسته از باغات پسته شهرستان نیشابور گفت: از نظر ارزش اقتصادی، پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی را در بین تولیدات باغی و سایر محصولات کشاورزی دارد.

وی با اعلام این خبر که برداشت پسته از مرداد ماه در ارقام زود رس مانند بادامی سفید آغاز شده است و تا اواخر مهرماه درشهرستان ادامه دارد افزود: سطح باغات پسته درشهرستان  نیشابور ۵۰۱ هکتارغیربارده و ۳ هزار و ۷۰۹ هکتاربارده است، که تولیدی بالغ بر ۵ هزار و ۹۰ تن پسته از سطح باغات این شهرستان پیش بینی می‌شود.

مبارکی ابراز کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نیشابور برای تولید پسته و به علت کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افت کیفی آن در سال‌های اخیر، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی آورده‌اند.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده در شهرستان شامل کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، اکبری و بادامی سفید است و متوسط عملکرد پسته خشک درشهرستان را یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم درهکتار اعلام نمود و یادآورشد که افت عملکرد باغات، ناشی از تاثیر تگرک بهاره می‌باشد.

مبارکی درآمد حاصل از این مقدار تولید برای باغداران را بالغ بر ۹ هزارو ۲۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از راه‌های کاهش خسارت بیماری قارچی آفلاتوکسین برداشت به موقع و انتقال سریع محصول جهت پوست کنی به ترمینال‌های ضبط پسته می‌باشد.

گفتنی است تعداد ۴ واحد صنعتی ترمینال ضبط پسته درشهرستان وجود دارد که ضمن اشتغال زایی، تامین کننده فرآوری پسته تولیدی شهرستان می‌باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.