صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهر فرودگاهی مشهد بایگانی می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۹۴۸۶۱
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
در اولین بازدید استاندار جدید خراسان رضوی از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، فقط بر طرح‌های توسعه‌ای تأکید شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ افزایش سالانه پرواز‌ها به مشهد، مشکلات توسعه فرودگاه فعلی و معضلاتی که به‌دلیل عبور هواپیما از آسمان شهر ایجاد شده است، از جمله دلایلی است که باعث شده از مدت‌ها پیش، برای اجرا و ساخت شهر فرودگاهی در نقطه‌ای دورتر از شهر، مطالباتی مطرح شود. بیش از یک‌دهه است که با استناد به همین دلایل، پرونده ساخت شهر فرودگاهی مشهد باز شده، ولی هر بار به علت‌های مختلفی به سرانجام نرسیده است.

ساخت این شهر فرودگاهی که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان محسوب می‌شود، از حدود سه سال پیش یک‌بار دیگر جدی شد و این‌بار حتی کار به جانمایی فرودگاه جدید هم رسید، درحالی که همه منتظر اعلام‌نظر نهایی پایتخت و نهاد‌های تصمیم‌گیر درباره این پروژه بودند. اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم اجرایی‌شدن طرح توسعه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، این شائبه را تقویت می‌کند که احتمالا پروژه شهر فرودگاهی مشهد مسکوت بماند و به‌جای آن طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه در دستورکار قرار بگیرد.

هزینه گزاف انتقال، دلیل اصلی مخالفت

این ایده که فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد از دل شهر خارج و در قالب یک شهر فرودگاهی به جایی بیرون از شهر منتقل شود، اولین‌بار سال ۱۳۹۱ مطرح شد و مطالعاتی هم درباره آن انجام گرفت و تنها چیزی که از آن طرح بیرون آمد، این بود که احتمالا فرودگاه جدید شهر، جایی در حوالی سی تا چهل‌کیلومتری مشهد خواهد بود. کلیات و جزئیات این ایده، همان سال برای تصمیم‌گیری نهایی به تهران ارسال شد و بررسی نهایی انتقال فرودگاه مشهد در پایتخت تقریبا دو سال طول کشید و سال ۱۳۹۳ به‌طور رسمی با این‌کار مخالفت شد و دلیل مخالفت هم هزینه زیاد این پروژه بود.

حدود ۶ سال قبل، زمین هزار هکتاری و حرکت از نو

سال ۱۳۹۸ و درست یک‌سال بعد از اینکه علیرضا رزم‌حسینی، سکان اداره استان را به دست گرفت، ماجرای انتقال فرودگاه مشهد و ساخت شهر فرودگاهی را دوباره مطرح کرد و دهم اردیبهشت‌ماه همان سال جلسه امکان‌سنجی جابه‌جایی فرودگاه مشهد در استانداری برگزار شد؛ جلسه‌ای که خروجی آن شناسایی چندین زمین دولتی با مساحت هزار هکتار و بیشتر، در خارج از مشهد برای ساخت فرودگاه جدید بود و شهرداری مشهد براساس مصوبات آن جلسه، مسئول انجام مطالعات اقتصادی میزان درآمد حاصل از تغییر کاربری زمین‌های فرودگاه شد. 

یک‌بار دیگر همه مطالعات و خروجی‌های جلسات مختلف انتقال فرودگاه مشهد به تهران ارسال شد تا دولتی‌ها تصمیم نهایی را برای این ماجرا بگیرند. در حالی که رزم‌حسینی چندین‌بار مدعی شد که وزارت راه با کلیات این انتقال موافق است، اما شرکت فرودگاه‌های کشور قانع نشد این طرح را اجرا کند و باز هم با این انتقال مخالفت شد.

سال ۱۴۰۰؛ گفتگو با شرکت‌های خارجی برای ساخت

اوضاع و احوال آلودگی هوای مشهد در سال ۱۴۰۰ نامناسب بود و از ابتدای پاییز، داشتن یک روز سالم برای مشهدی‌ها تقریبا آرزو شده بود؛ در همین روز‌ها بود که سیدعبدا... ارجائی، شهردار پیشین مشهد، پرونده بایگانی‌شده و خاک خورده ساخت شهر فرودگاهی مشهد را دوباره باز کرد و این ایده مسکوت‌مانده را باز هم مطرح کرد. ارجائی با این استدلال که هر هواپیما به اندازه ۴۰۰ خودرو فرسوده در مشهد آلودگی تولید می‌کند، خواستار ساخت شهر فرودگاهی شد.

این درخواست که چندین و چندبار دیگر به اشکال مختلف از زبان مدیران شهری مطرح شد، یک‌سال بعد به‌طور جدی در استانداری بررسی شد و جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، از آغاز مطالعات برای ساخت شهر فرودگاهی مشهد خبر داد و سال ۱۴۰۲ هم اعلام کرد که با چند کشور خارجی برای ساخت این فرودگاه جدید مذاکره و گفتگو‌هایی هم داشته باشند.

سال ۱۴۰۲؛ مطالعات در فاز پایانی

پروژه‌های شهر فرودگاهی مشهد برخلاف گذشته این‌بار با چراغ سبز ضمنی دولت روبه‌رو شد و هیچ مخالفتی با اجرای آن از سوی تهران مطرح نشد. برای همین هم فرایند مطالعات فرودگاه جدید با سرعت بیشتری نسبت به قبل پیگیری شد تا آنجا که مردادماه ۱۴۰۲، محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی، اعلام کرد که کار مشاوره و جانمایی شهر فرودگاهی تکمیل شده است و منتظر پاسخ محیط‌زیست هستیم. یک‌ماه بعد هم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت که مطالعات شهر فرودگاهی در مرحله پایانی قرار دارد و منتظر مطالعات تکمیلی پارامتر باند و جهت باد هستند.

اما خردادماه امسال، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی جزئیات جدیدتری از ماجرای ساخت شهر فرودگاهی مشهد ارائه کرد و تقریبا کار را در مشهد تمام‌شده دانست. خدایی دراین‌باره گفت: جانمایی شهر فرودگاهی تمام شده است. در آن نقطه ایستگاه هواشناسی نداشتیم که باید نصب می‌شد و این‌کار انجام و داده‌ها استخراج شد و به شرکت فرودگاه‌های کشور منعکس شده است و منتظر هستیم تا مجوز آن قطعی شود.

پایان رؤیای انتقال

با اظهارنظر‌هایی که مسئولان شهری و استانی در سه سال گذشته درباره شهر فرودگاهی مشهد داشتند، فلسفه ایجاد فرودگاه جدید پیشرفت‌هایی داشت، تا آنجا که کار به جانمایی فرودگاه جدید رسیده بود و به نظر می‌رسید که پرونده این پروژه بسته شده است و باید شاهد کلنگ‌زنی و افتتاحش در سال‌های آینده باشیم؛ اما صحبت‌هایی که وزیر راه در حاشیه بازدید از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مطرح کرد، موضوع لغوشدن ساخت پروژه شهر فرودگاهی را مثل یک‌دهه گذشته تقویت کرد.

فرزانه صادق مالواجرد، ۱۴ شهریورماه به مشهد آمد و بعد از بازدید از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، اعلام کرد که در گذشته مباحثی درباره احداث فرودگاه جدید در نقطه‌ای خارج از مشهد و توسعه‌نیافتن فرودگاه کنونی مطرح می‌شد، اما با بازدید امروز مشخص شد که باید طرح‌های توسعه فرودگاه کنونی ادامه پیدا کند.

این اظهارنظر کوتاه وزیر جدید راه‌و شهرسازی نشان می‌داد که به احتمال زیاد باید منتظر بایگانی‌شدن ساخت فرودگاه جدید یا همان شهر فرودگاهی مشهد باشیم؛ موضوعی که هر چند با تکذیب جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، همراه شد و خدایی در گفت‌وگویی که چند هفته بعد از این بازدید با یکی از رسانه‌های استان داشت، ساخت شهر فرودگاهی را پروژه‌ای مجزا از طرح توسعه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد دانست و از طی‌کردن فرایند‌های اجرای پروژه شهر فرودگاهی براساس روال‌های پیش‌بینی‌شده خبر داد.

پیگیری برای جذب اعتبارات ملی

اما روز گذشته غلامحسین مظفری، استاندار جدید خراسان رضوی، از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد و طرح توسعه آن بازدید کرد و بعد از گذشت حدود یک‌ماه بدون اینکه اشاره‌ای به ماجرای شهر فرودگاهی مشهد کند، همان صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی را مطرح و تکرار کرده و درحاشیه این بازدید بر اهمیت تکمیل طرح توسعه فرودگاه «شهید هاشمی‌نژاد» مشهد و پیگیری برای جذب اعتبارات ملی آن اعلام آمادگی کرده است.

این اظهارنظر‌ها و تأکید بر تسریع و انجام طرح توسعه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، آن هم با فاصله حدود یک‌ماه از سوی دو مقام مسئول، این ظن را تقویت می‌کند که احتمالا یک‌بار دیگر باید آماده مسکوت‌ماندن و از دسترس خارج‌شدن پروژه شهر فرودگاهی مشهد باشیم؛ مگر اینکه در ماه‌های آینده اتفاق دیگری بیفتد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.