صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

احداث بزرگترین باغراه مشهد به طول ۸ کیلومتر در محور شاهنامه 

  • کد خبر: ۲۹۵۳۸۳
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
به گفته شهردار منطقه ۱۲، با هدف پررنگ کردن جنبه حماسی شاهنامه برای شهروندان و زائران، اولین و بزرگترین باغراه مشهد به طول ۸ کیلومتر در ۷ فاز انجام خواهد شد، فاز اول به طول ۲ و نیم کیلومتر در محور شاهنامه در حال انجام است. 

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی خداشناس در نشست با خبرنگاران که عصر شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد، با مروری بر طرحهای تفصیلی منطقه ۱۲ عنوان کرد: طرح تفصیلی شمال غرب، طرح بازنگری قلعه وکیل آباد و طرح راهبردی توس سه طرح این منطقه هستند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در  ۱۵ ماه اخیر پیگیری کردیم تعیین تکلیف عرصه هایی بود که قریب به دو دهه به آنها توجهی نمیشد و پاسخی داده نمی‌شد، با پیگیریهایی که از معاونت شهرسازی شهرداری و استانداری انجام شد توانستیم این عرصه ها را به قالب پاسخگویی برسانیم، یکی از این عرصه ها، باغ عامل زاده است که ۲۳ سال هیچ پاسخی داده نمی‌شد چون طرح تفصیلی نداشت و در آذر سال قبل طرح در قالب بلند مرتبه سازی ۱۵ طبقه به نتیجه رسید.

شهردار منطقه ۱۲ عنوان کرد: یکی دیگر از عرصه های مهم منطقه ۱۲ پلاک ۱۷۶ بود که مشکلاتش از دهه ۸۰ شروع شده بود سعی کردیم پلاک را به عرصه ای برسانیم که قابلیت پاسخگویی داشته باشد، طی یک ماه گذشته طرح بازنگری را پیگیری کردیم تا بتوانیم در این عرصه بالای ۱۷ طبقه را پاسخگو باشیم.

قلعه وکیل آباد سومین موضوعی بود که شهردار منطقه ۱۲ به آن اشاره کرد و گفت: قلعه وکیل آباد عرصه ای بود که پنج طرح را به خود دیده بود اما بلاتکلیف بود این طرح در ابتدای مهر امسال با نگاه تحقق پذیری با تراکم ۲ تا ۶ طبقه بازنگری شد.

ترغیب مالکان صنایع محور غرب به جابجایی

وی در خصوص صنایع محور غرب نیز خاطرنشان کرد: صنایع محور غرب به عنوان ساختار ناسازگار شهری باید به پس کرانه های حریم شهر هدایت شوند، برای تحقق این موضوع باید به نحوی رضایت مالکان جلب میشد بنابراین در گام اول کاربری های تجاری مسکونی برای آن عرصه ها تعریف شد تا ترغیب به جابجایی شوند و در حال حاضر چند تن از مالکان با این مشوق در حال جابجایی هستند.

خداشناس بیان کرد: در حوزه اجرا نیز طی یک سال گذشته اعتبارات منطقه ۱۲ از ۱۸۰ به ۸۰۰ میلیارد و به ۳ هزار میلیارد در عرصه شهری افزایش پیدا کرده است که نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به این منطقه است

وی از رشد ۲ برابری نهضت آسفالت در شاهنامه با مساحت ۱۵۰هزار متر مربع معادل دو برابر ده سال اخیر خبر داد و اضافه کرد: نهضت پیاده روسازی در منطقه ۱۲ ، توجه ویژه به ورزش و پیاده مداری باعث شد در دو محور صادقیه و انتهای محور وکیل آباد بالغ بر ۳۷ هزار متر مربع طی سال گذشته  پیاده رو سازی صورت بگیرد.پنج محور دیگر نیز در سال جاری آغاز خواهد شد.

توجه ویژه شهرداری منطقه ۱۲ به بحث ورزش

شهردار منطقه ۱۲ افزود:بزرگترین و مدرن ترین کمپ ورزشی شهدای شهرداری مشهد با مساحت بالغ بر ۶ هزار متر مربع در منطقه ۱۲ قرار دارد که فاز اول آن به صورت روباز در حال اجراست تا الان بالغ بر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش می‌شود در انتهای مدیریت دوره ششم به بهره برداری برسد. همزمان فاز ۲ نیز در حال انجام است.

خداشناس افزود: علاوه بر این در محدوده شاهنامه هم مجموعه ورزشی شهدای چهار برج در پایان همین در قالب پنج زمین ورزشی روباز تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.

به گفته شهردار منطقه ۱۲، با هدف پررنگ کردن جنبه حماسی شاهنامه برای شهروندان و زائران، اولین و بزرگترین باغراه مشهد به طول ۸ کیلومتر در ۷ فاز انجام خواهد شد ، فاز اول به طول ۲ و نیم کیلومتر در محور شاهنامه در حال انجام است. 

خداشناس در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: تعاونی فرهنگیان در دو بخش است، در حریمی قرار دارد که جهاد کشاورزی ساخت و ساز را ممنوع کرده است و ساخت و سازها فاقد مجوز هر دستگاهی است و قابلیت پاسخگویی ندارد. فعلا رویکردی برای مجوز دادن وجود ندارد مکاتبات متعددی از دستگاه های مربوطه مثل میراث داریم.

خط محدوده منفصله توس اصلاح می‌شود

وی با بیان اینکه از محدوده شاهنامه ۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خارج شد، گفت: فعلا که رویکرد مدیریت عالی بر بازنگری سطح محدوده است و تغییر آن در دستور کار قرار دارد و خط محدوده اصلاح می‌شود تا به لحاظ نظارت تحقق پذیر شود. 

شهردار منطقه ۱۲ ادامه داد: برای بحث پروژه های مشارکتی در منطقه ۱۲ در پنج عرصه باغ عامل زاده، اراضی پلاک ۱۷۶، چهل بازه، باغ مینیاتوری و در عرصه شاهنامه در حال رایزنی با سرمایه گذاران هستیم. 

خداشناس با اشاره به اینکه نسبت هزینه ها از درآمدها بیشتر است، اذعان کرد: از طرح راهبردی هیچ درآمدی نداریم و امسال بالغ بر ۴۰۰ میلیارد برای توسعه متوازن شهر در شاهنامه هزینه میکنیم.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه ۱۲ یک محدوده ۸۰۰ هکتاری بلاتکلیف با طرقبه شاندیز داریم که در کارگروه امور زیربنایی در حال بررسی است.

لازم به ذکر است که منطقه ۱۲ شهرداری مشهد، از شمال به کال صفی آباد از شرق به بزرگراه پیامبر اعظم، از جنوب به بزرگراه هاشمی رفسنجانی و از غرب به بلوار نمایشگاه و وکیل آباد متصل است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت مشهد را در خود جای داده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.