صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استاندار خراسان رضوی: شورای مشورتی اقتصاد، تجارت و صنعت در استان تشکیل خواهد شد

  • کد خبر: ۲۹۵۴۰۰
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
غلامحسین مظفری گفت: شورای مشورتی حوزه اقتصاد، تجارت و صنعت که کلیات آن در روز یکشنبه آینده بررسی و تصویب خواهد شد، قرار است به‌عنوان یک نهاد واحد همه ظرفیت‌ها را به کار بگیرد، نیاز‌ها را سرجمع کند و با تعامل فرااستانی، سرخط جذب اعتبارات ملی برای خراسان رضوی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی در نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مدیران واحد‌های تولیدی، صاحبان نام‌های تجاری بزرگ استان، اعضای کمیسیون‌های تخصصی و اتحادیه صادرکنندگان و همچنین مسئولان تشکل‌های اقتصادی که عصر امروز (شنبه ۲۸ مهرماه) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز ملی صادرات اظهار کرد: روز ملی صادرات را به همه فعالان اقتصادی و به‌خصوص عزیزانی که در زمره صادرکنندگان نمونه کشوری قرار دارند، تبریک می‌گویم و از خدا می‌خواهم توفیق همه این دوستان در رونق اقتصاد استان مضاعف شوند. این یک حقیقت است که اهداف دولت و ملت پس از سال‌ها برهم منطبق شده و بالاخره همه باور کرده‌اند که در اقتصاد، فرهنگ و سیاست، نه افراطی‌گری در راست ما را به سرانجام رساند و نه تندروی در چپ. زمانه همه ما به این سمت رساند و امروز در کشاکش همه چالش‌ها می‌بینیم که راه دیگری جز وحدت نداریم.

وی افزود: وقت همگرایی، همدلی و وفاق ملی رسیده است تا همه ما با همه توان و تلاش دست در دست هم بدهیم. من به شما بگویم تازه در این شرایط هم کار ما خیلی سخت است، اما حداقل تنها شانس ما برای موفقیت، همین است که وحدت داشته باشیم.

تلاش برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بدون تعارف، حقیقت این است که به‌موازات برخورداری از ظرفیت‌های بزرگ و استعداد‌های کم نظیر اقتصادی گرفتار مشکلات و چالش‌های متعددی هم هستیم. این یک واقعیت است که اقتصاد استان ما امروزه در شرایط نرمال و معقولی نیست البته که چنین شرایطی با توجه به همه فشار‌های خارجی یک امر بسیارطبیعی محسوب می‌شود، زیرا هر ملت دیگری در برابر این حجم از تحریم‌ها قرار می‌گرفت، به‌طور کامل دچار فروپاشی اقتصادی می‌شد.

وی ادامه داد: تلاش بنده به‌عنوان نماینده دولت در استان این است که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنم. نخستین گام هم انتخاب مدیران است و بدون هر نوع تعارفی، مکانیزم دقیقی مشخص و در آن تلاش شده تا شایسته‌ترین مدیران در مرتبط‌ترین مسئولیت‌ها به‌کار گرفته شوند. در این راه از مشورت همه صاحب‌نظران نیز استفاده می‌کنیم و باور ما این است اگر شعار وفاق ملی در بدنه مدیران میانی هم محقق شود، توفیقات فعلی را استمرار خواهد بخشید.

تشکیل شورای مشورتی اقتصاد، تجارت و صنعت

مظفری با تأکید بر اینکه اولین وظیفه دولت، تنظیم مقررات است تا قانون به شکلی قابل‌اجرا دربیاید، تصریح کرد: بحث ارزش افزوده در صادرات، بازگشت ارز، چندنرخی بودن ارز و مسائل مشابه، اینها همه ثابت می‌کند که شاید بسیاری از این آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، لوایح و نقطه‌نظرات سختگیرانه فقط بار مضاعف بر دوش تولیدکننده بوده است. این مسائل چرخ اقتصاد را درگیر می‌کند؛ دقیقاً برخلاف سرعت و سهولتی که کیمیای شرایط فعلی است.

وی تأکید کرد: ما ظرفیت متحد و منسجمی در خراسان رضوی داریم که کم‌نظیر است. تشکل‌های اقتصادی می‌توانند حلقه واصل دولت و بخش خصوصی باشند و شورای مشورتی حوزه اقتصاد، تجارت و صنعت که کلیات آن در روز یکشنبه آینده بررسی و تصویب خواهد شد، قرار است به‌عنوان یک نهاد واحد همه ظرفیت‌ها را به کار بگیرد، نیاز‌ها را سرجمع کند و با تعامل فرااستانی، سرخط جذب اعتبارات ملی برای خراسان رضوی باشد. در این رابطه معاون اول رئیس جمهور به‌طور کامل نظر موافق دارند و به نظر من، این هماهنگی سرآغاز توفیقات بسیار خواهد بود.

حسابرسی مدیران براساس فرآیند‌های اجرایی

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه دستاورد‌های توسعه منطقه آزاد اقتصادی کیش در دوران مسئولیت قبلی وی، الگوی قابل تکراری از تعامل و هم‌اندیشی میان حاکمیت و تشکل‌های اقتصادی است و می‌تواند در مناطق آزاد خراسان رضوی هم تکرار شود، گفت: در ابتدای دوره مسئولیت ما حتی برای حقوق دوماه اول هشت هزار و ۲۰۰ نفر کارکنان منطقه آزاد اقتصادی کیش از بانک استقراض شد، اما در سایه مشورت‌هایی که آن زمان با فعالان اقتصادی سراسر کشور و از جمله همین خراسان رضوی داشتیم، در نهایت بیش از هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حساب‌ها پس‌انداز شد، ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه درگردش برای سرمایه‌گذاری در دست بود و سازمان در اوج توانگری تحویل داده شد.

وی بیان کرد: من در جلسه معارفه هم گفتم، اینجا هم می‌گویم. به زودی فرآیند دقیق حسابرسی از مدیران استان آغاز خواهد شد تا آنها که خادم واقعی بودند و تلاش کردند، به موازات افراد غیر از این حالت شناسایی شوند. نمی‌شود کسی اینجا مدیریت قبول کند و چهارسال بی سروصدا برود و بیاید، بدون هیچ نتیجه‌ای تا دوران مسئولیتش تمام شود.

ضرورت ایجاد کنسرسیوم‌های داخلی و هلدینگ‌های بین‌المللی

مظفری با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری کنسرسیوم‌های منسجم داخلی اظهار کرد: باید در داخل استان یک زنجیره ارزش شکل بگیرد تا حاکمیت از تعیین تکلیف و اعمال نظر در هر مورد اقتصادی نجات پیدا کند. فعالان اقتصادی ضمن اینکه رقابت تجاری دارند، رفاقتی را در حاشیه تعریف کنند، کنسرسیوم‌های مختلف را رقم بزنند و این همدلی را سرمایه پیشرفت کل اقتصاد استان قرار دهند. این یک حقیقت است که بسیاری از مشتریان خارجی ما به جای خرید محصول نهایی به دنبال محصولات نیم‌ساخته هستند و به همین ترتیب، در آینده نزدیک به سمت خرید ماده خام گرایش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: شکل‌گیری هلدینگ‌های بین المللی، یکی از راهکار‌های گره‌گشا در شرایط فعلی است که ما به دنبال آن هستیم. چه اشکال دارد که چند تولیدکننده ما به همراه شرکای خارجی در یک هلدینگ اقتصادی فعالیت کنند تا زنجیره فرآوری ماده خام تا محصول نهایی تولید شود و یک غول اقتصادی بتواند نقش بزرگتری در بازار‌های جهانی داشته باشد؟

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.