صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انتظار طولانی دانشجو معلمان برای دریافت کارت معافیت

  • کد خبر: ۲۹۵۵۱۲
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
دبیرکل انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان گفت: ورودی‌های سال ۹۱ هم اکنون مشمول دریافت کارت پایان خدمت هستند این در حالیست که فارغ‌التحصیلان سال ۹۲ که تعهد خدمتی خود را هم گذرانده‌اند نیز در انتظار صدور کارت پایان خدمت هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق قانون متعهدین خدمت آموزش و پرورش، مثلا اگر فردی ۴ سال دوره کارشناسی را خوانده باشد و ۸ سال هم خدمت کرده باشد، مجموع سابقه وی با ۴ سال تحصیل و تجربه کاری ۱۲ سال است و تعهد خدمتی‌اش به آموزش و پرورش تمام شده چرا که دو برابر زمان تحصیل خود را در آموزش پرورش خدمت کرده که در این حالت باید کارت پایان خدمت به فرد تعلق بگیرد.

طبق بخشنامه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و تفاهم با سازمان نظام وظیفه، مقرر شده بود این افراد بدون گذراندن دوره رزم مقدماتی، کارت پایان خدمت دریافت کنند.

به گفته مصطفی پردلی دبیرکل انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، ورودی‌های سال ۹۱ هم اکنون مشمول دریافت کارت پایان خدمت هستند این در حالیست که فارغ‌التحصیلان سال ۹۲ که تعهد خدمتی خود را هم گذرانده‌اند نیز در انتظار صدور کارت پایان خدمت هستند تا مشکلات این افراد در بحث خروج از کشور، دریافت تسهیلات و ... که درپی نداشتن کارت پایان خدمت ایجاد شده، حل شود.

پردلی با بیان اینکه در نامه‌ای به علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام شده تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان که تعهد خدمت خود را در این دستگاه به اتمام رسانده‌اند (ورودی ۹۱-۹۲) نیازمند صدور کارت پایان خدمت نظام وظیفه برای انجام مراحل اداری و استفاده از آن هستند افزود: با توجه به اتمام تعهد اولیه و با استناد به بخشنامه سال ۹۸، ورودی‌های سال‌های یاد شده دانشگاه فرهنگیان بدون گذراندن دوره رزم اولیه حائز دریافت کارت معافیت پایان خدمت پس از گذراندن دوره تعهد هستند لذا دستورات لازم نسبت به صدور کارت پایان خدمت برای این دانش آموختگان نیاز است.

وی افزود: حال مجموعه انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و شَما (شبکه سازی معلمان ایران) بر اساس مستندات و مدارک و دستور بررسی وزیر آموزش و پرورش در تحقق موضوع، نیازمند ورود جدی امور اداری وزارت آموزش و پرورش به موضوع است تا با یک نشست مشترک با سازمان نظام وظیفه مشکل را حل کند.

این درحالیست که ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وقت وزارت آموزش و پرورش، ۳۱ فروردین ۹۸ متن بخشنامه را در خصوص وضعیت آموزشی دانشجو معلمان به امضا رسانده است که به شرح زیر است:

پیرو بخشنامه ۱۳۹۳/۸/۴ و به موجب ماده (۷) قانون وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹ و تکلیف مقرر در تبصره (۱) ماده (۴) قانون اصلاح موادی از وظیفه عمومی مصوب ۱۳۹۰/۹/۱۶ مجلس شورای اسلامی، فارغ التحصیلان ذکور دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش (فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجائی) قبل از اشتغال به کار در آموزش و پرورش و صدور حکم استخدام رسمی قطعی مکلف به طی دوره آموزش رزم مقدماتی می‌باشند؛ لذا با عنایت به نامه ۱۳۹۷/۱۱/۶ سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص صدور کارت معافیت متعهدین خدمت وزارت متبوع موارد ذیل جهت اطلاع و اقدام لازم اعلام می‌گردد:

شرایط و ضوابط با توجه به مقررات جدید متعهدین خدمت بر اساس وضعیت آموزش نظامی و تاریخ شروع تعهد در ۵ گروه قرار می‌گیرند:

گروه اول: به آن دسته از متعهدین خدمت که تعهد اولیه آنان پایان یافته و دوره آموزش نظامی را طی کرده‌اند کارت پایان خدمت تعلق می‌گیرد.

گروه دوم: به آن دسته از متعهدین خدمت که تعهد اولیه آنان پایان یافته و دوره آموزش نظامی را طی نکرده‌اند، در صورتی که شروع تعهد آنان قبل از تاریخ اصلاح قانون وظیفه عمومی (۱۳۹۰/۸/۲۲) باشد کارت معافیت خدمت اعطا می‌شود.

گروه سوم: به کلیه متعهدین خدمت که تعهد خود را بعد از ۱۳۹۰/۸/۲۲ شروع کرده و جزء دانشجویان ورودی به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی سال ۱۳۹۲ و قبل از آن هستند و دوره آموزش نظامی را طی ننموده اند، با اخذ تعهد به عنوان بدهکار آموزش بعد از طی دوره تعهد اولیه کارت معافیت تعلق می‌گیرد.

گروه چهارم: به کلیه متعهدین خدمت ورودی سال ۱۳۹۳ که در حال ایفای دوره تعهد اولیه خود هستند؛ پس از پایان دوره تعهد اولیه و گذراندن دوره آموزش نظامی کارت پایان خدمت تعلق می‌گیرد.

گروه پنجم: به کلیه متعهدین خدمت ورودی سال ۱۳۹۴ و بعد از آن در صورت گذراندن دوره آموزش نظامی و دوره تعهد اولیه کارت پایان خدمت تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم برای این کار عبارتند از افراد گروه اول با توجه به برنامه طراحی شده در سیستم صدور کارت سازمان وظیفه عمومی ناجا، تصویر آخرین مدرک تحصیلی و همچنین اطلاعات مندرج در فرم شماره (۱) مورد نیاز است.

افراد گروه دوم باید فرم شماره (۲) با امضای معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان را در ۲ نسخه تکمیل و یک نسخه از آن را به همراه مدارک ذکر شده در فرم به دفاتر پلیس ۱۱۰ تحویل داده و نسخه دوم را در اختیار نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان قرار دهند تا به عنوان تاییدیه به معاونت وظفه عمومی استان ارائه شود. (ضروری است ابتدا نمونه امضای نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان طی نامه‌ای به معاونت وظیفه عمومی استان معرفی گردد).

افراد گروه سوم باید فرم شماره (۲) با امضای معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان را در ۲ نسخه تکمیل و یک نسخه از آن را به همراه مدارک ذکر شده در فرم مذکور به دفاتر پلیس +۱۰ تحویل داده و ضمن ارائه تعهد به عنوان بدهکار آموزش فرم شماره ۷ نسخه دوم را در اختیار نماینده اداره کل آموزش و پرورش قرار دهند تا به عنوان تاییدیه به معاونت وظفه عمومی استان ارائه گردد.

افراد در گروه چهارم باید وفق بخشنامه ۱۳۹۷/۵/۱۵ فرم شماره (۶) را جهت تغییر وضعیت از غایب به متعهد خدمت آموزش و پرورش تکمیل کنند و سپس با هماهنگی با اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط جهت گذراندن دوره تکمیلی بسیج و یا اعزام به مراکز آموزش نظامی قبل از پایان دوره تعهد اولیه اقدام کنند.

بعد از گذراندن دوره آموزش نظامی یا دوره تکمیلی بسیج فرم شماره (۲) را با امضای معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی را در ۲ نسخه تکمیل و یک نسخه از آن را به همراه مدارک ذکر شده در فرم به دفاتر پلیس + ۱۰ تحویل داده و نسخه دوم را در اختیار نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان قرار داد تا به عنوان تاییدیه به معاونت وظیفه عمومی استان ارائه شود.

افراد در گروه پنجم باید قبل از شروع به کنار در اداره محل خدمت و در دوران تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی دوره آموزش نظامی و یا دوره تکمیلی بسیج را بگذرانند و بعد از آن فرم شماره (۲) را با امضای معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی را در ۲ نسخه تکمیل و یک نسخه از آن را به همراه مدارک ذکر شده در آن به دفاتر پلیس + ۱۰ تحویل داده و نسخه دوم را در اختیار نماینده اداره کل آموزش و پرورش قرار دهند تا به عنوان تاییدیه به معاونت وظفه عمومی استان ارائه شود.

ضمناً در صورتی که همکاران متعهدین خدمت دوره آموزش نظامی و با دوره‌های معادل با آموزش نظامی مانند دوره تکمیل بسیج را طی کرده باشند مشابه با ورودی‌های ۱۳۹۲ و قبل از آن؛ پس از طی دوره تعهد اولیه خدمت کارت معافیت را دریافت خواهند کرد.

جهت برگزاری دوره آموزش نظامی برای افراد گروه چهارم و پنجم، مراتب پس از هماهنگی لازم با یگان آموزش دهنده متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

ضمناً توصیه می‌شود که همکاران جهت شرکت در دوره تکمیلی بسیج ترغیب شوند. به موجب تبصره (۱) ماده (۷) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۹۰/۸/۲۲ بکارگیری و تبدیل وضعیت استخدامی متعهدین خدمت پس از فراغت از تحصیل مشروط به طی دوره آموزش نظامی است که در دفترچه شماره (۲) انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۳۹۳ به اطلاع متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی رسیده است؛ دانشجویان متعهدین خدمت ورودی سال ۱۳۹۳ که بدون طی دوره آموزش نظامی بکارگیری شده اند؛ مکلفند در تابستان ۱۳۹۸ و قبل از شروع سال تحصیلی در دوره آموزش نظامی و با دوره‌های تکمیلی بسیج شرکت کنند در غیر اینصورت ادامه اشتغال آنها مجاز نیست.

ضروری است که موضوع فوق از طرف اداره کل آموزش و پرورش استان کتباً به افراد ابلاغ و امضاء اخذ شود (فرم شماره ۵).

مطابق با بند فوق الذکر دانشجویان متعهد خدمت ورودی سال ۱۳۹۴ باید قبل از شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ دوره آموزش نظامی و یا دوره‌های تکمیلی بسیج را طی کنند و در صورت عدم طی دوره صدور حکم استخدام قطعی و شروع به کار آنان در مدارس امکان پذیر نیست.

دستور العمل سازمان وظیفه عمومی در خصوص متعهدین خدمت به معاونت وظیفه عمومی استان‌ها و دفاتر پلیس + ۱۰ ابلاغ شده و مراکز مذکور در این خصوص همکاری لازم را خواهند داشت.

در خصوص مشمولین گروه دوم و سوم شاغل در تهران بزرگ با مرکز وظیفه عمومی تهران بزرگ واقع در سالن شماره ۳ سازمان وظیفه عمومی (میدان سپاه) هماهنگی لازم انجام و نسبت به ارسال مدارک اقدام شود.

در خصوص مشمولین گروه دوم و سوم شاغل در شهر‌های دماوند، فیروز کوه و ورامین با معاون وظیفه عمومی شرق استان تهران (ورامین) و برای شهر‌های شهریار، بهارستان، اسلامشهر، ملارد، رباط کریم و شهر قدس پس از هماهنگی با معاون وظیفه عمومی غرب استان تهران (شهریار)، اقدامات لازم صورت گیرد.

هزینه‌های مربوط به صدور کارت مطابق با تعرفه‌های پلیس + ۱۰ پرداخت می‌شود. در اجرای بند اول نامه شماره ۲۳/۰۳/۰۴/۴ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۶ سازمان وظیفه عمومی ناجا - معاونت احضار و اعزام - دایره متعهدین خدمت کلیه متعهدین خدمت آموزش و پرورش جهت ایفای تعهد خدمت، از شمول مشمولانی که ابتدا به ساکن از خدمت معاف می‌شوند خارج بوده و برای دریافت کارت موصوف نباید هزینه معافیت موضوع ردیف ۱۴۰۱۵۵ قانون بودجه را پرداخت کنند؛ لذا شایسته است اطلاع رسانی لازم به ذینفعان انجام شود.

در صورت صدور کارت معافیت نیاز به پرداخت هزینه معافیت نیست و همکارانی تعهد خود را به پایان رسانده‌اند می‌توانند بدون پرداخت هزینه معافیت جهت دریافت کارت معافیت اقدام کنند.

حال باید دید نامه‌ای که دستور وزیر را کسب کرده و طبق بخشنامه لازم الاجرا است به نتیجه خواهد رسید یا معاف شدگان همچنان با مشکل مواجه خواهند بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.