صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره پویش «ایران همدل» و حمایت مردم ایران از لبنان و فلسطین | ما ملت هم‌بستگی و همدلی هستیم

  • کد خبر: ۲۹۶۳۷۲
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
این روز‌ها مردم شریف ایران در لبیک به ندای فطرت و مطالبه رهبر معظم انقلاب و در قالب پویش «ایران همدل»، زیباترین تصاویر را در حمایت از مردم لبنان خلق می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این روز‌ها که مردم شریف ایران در لبیک به ندای فطرت و مطالبه رهبر معظم انقلاب و در قالب پویش «ایران همدل»، زیباترین تصاویر را در حمایت از مردم لبنان خلق می‌کنند و از طلا و پول و داشته‌های خود برای تقویت جبهه مقاومت می‌گذرند، مثل همیشه دشمن پرچم شبهه را برافراشته است و با دست گذاشتن روی ضرب‌المثل بی‌پایه و اساس «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»، به زعم خود می‌خواهد از نورانیت این راه کم کند، اما مثل همیشه اشتباه کرده است. در بررسی مفهوم کمک‌رسانی و یاری مظلومان و دفاع از کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز، عضو خبرگان رهبری، گفتگو کرده‌ایم.

حمایت مظلومان؛ شاه‌بیت سیره معصومان (ع)

وقتی در آموزه‌های دین مقدس اسلام و آنچه از اهل‌بیت (ع) و پیامبر (ص) به دستمان رسیده است سیر می‌کنیم، درمی‌یابیم که هم سیره عملی و هم سخنان و موضع‌گیری‌های آنها به‌گونه‌ای است که همیشه همراه با عدالت و مدافع عدالت و مخالف سرسخت ظلم و ستم بوده‌اند. یازده امام شیعیان به شهادت رسیدند و این درحالی بود که برخی گمان می‌کردند آن امام در مدینه زندگی آرامی دارد و مبارزه خاصی با طاغوت زمانه خود ندارد.

وقتی در زندگی آنان تأمل بیشتری می‌کنیم، متوجه می‌شویم آنها سرسختانه مدافع عدالت بودند و در برابر ظلم و ستم می‌ایستادند. ما نیز که شیعه و پیرو آنها هستیم، باید همیشه یار و یاور مظلوم باشیم و دربرابر حق و باطل، بی‌تفاوت نباشیم. برخی‌ها، بی‌طرفی را با بی‌تفاوتی خلط می‌کنند، درحالی‌که شاید بتوان دربرابر برخی موضع‌گیری‌ها بی‌طرف بود، اما دربرابر حق و باطل، نمی‌توانیم بی‌طرف باشیم و حق را ر‌ها کنیم. این با مکتب و آموزه‌های دینی ما نمی‌خواند.

ایران همدل؛ ترجمان آموزه‌های مکتبی

این روز‌ها در قالب پویش «ایران همدل» و در لبیک به مطالبه رهبر معظم انقلاب شاهد هستیم که بانوان طلا‌های خود را اهدا می‌کنند یا مسجدی‌ها و هیئتی‌ها حجم کثیری از کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، این جزو آموزه‌ها و سفارش‌های دینی ماست. این مسئله هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت جمعی، گروهی و اجتماعی مطرح است که مؤمنان با یکدیگر هم‌بستگی، هماهنگی و همراهی دارند که اگر مشکل یا مصیبتی بر بخشی از آنها وارد شد، گویی بر تمام آنها وارد شده است و اگر شادی‌ای پیش آمد، انگار این شادی برای تمام آنها پیش آمده است. علاقه‌مندان به شرکت در طرح ایران همدل ۴ می‌توانند با مراجعه به سایت مقام معظم رهبری اقدام کنند.

همیاری‌های مؤمنانه

این موضوع در تمام آموزه‌های متعدد اسلامی آمده است. در ایام کرونا نیز شاهد بودیم که این هم‌بستگی‌ها کشور ما را از کشور‌های دیگر متمایز کرد. در بسیاری از کشور‌ها شدت کرونا سبب معضلاتی نظیر حمله به فروشگاه‌ها و غارت و... شد، اما برخلاف آن در کشور ما شاهد همیاری‌های مؤمنانه بودیم. اکنون نیز هویت اسلامی و انسانی ما اقتضا می‌کند که از بازماندگان افرادی که در لبنان، غزه و... مظلومانه شهید می‌شوند، حمایت کنیم.

بسیاری از کودکان نه‌تن‌ها پدر و مادر بلکه تمام فامیل خود را در این جنگ از دست داده‌اند. آنها نه شناسنامه دارند، نه هویتشان معلوم است، نه سرپناهی برای زندگی و نه غذایی برای خوردن دارند. اینکه ما بگوییم آنها به ما ربطی ندارند، با انسانیت و آموزه‌های دینی‌مان سازگار نیست، لذا می‌بینیم مردم به‌ویژه بانوان با تمام توان به میدان آمده‌اند و از پس‌انداز و داشته‌هایی که شاید خود نیازمند آنها هستند، برای حمایت از مردم مظلوم لبنان می‌گذرند.

راوی اول باشیم

در مقابل، دشمن نیز در تلاش است این همکاری‌ها را کمرنگ و نابود کند. ما نباید از این تلاش آنها هراسی داشته باشیم، اما باید در باب روایتگری، روایت اول را داشته باشیم. ما باید کار‌های مثبت صورت‌گرفته در جامعه را گزارش کرده، تبلیغ و مکررا آنها را تکرار کنیم. جامعه ما امروز به تعبیر رهبر معظم انقلاب، درگیر جنگ اراده‌هاست. شیطان و جبهه شیطان در یک طرف و خدای متعال و رهبر معظم انقلاب هم در یک طرف در حال فعالیت هستند.

همه مسلمانان با هم برابرند

اگر در شرایط مساوی و یکسان، هموطنان، نزدیکان یا اقوام ما نیازمند باشند، آنها برای حمایت و کمک مالی تقدم دارند، اما در حال حاضر ما کلان جامعه اسلامی را نگاه می‌کنیم. باید به این مسئله توجه شود که کشور ما پرچم اسلام‌خواهی، آزادی‌خواهی و حق‌طلبی را برافراشته است. اگر در گوشه‌وکنار کشور ما افراد ضعیف و ناتوانی وجود داشته باشند، وظیفه گروهی و اجتماعی ماست که به آنها رسیدگی کنیم که این کار را کمیته امداد و سازمان بهزیستی انجام می‌دهند.

حمایت از کشور، واجب است

این ضرب‌المثل زمانی صدق می‌کند که بحث گروهی مطرح باشد، نه بحث حکومت، اما الان بحث حاکمیت، جامعه اسلامی، امت اسلامی و دشمنان اسلام مطرح است. به اعتقاد من در چنین فضایی، این ضرب‌المثل هیچ کاربردی ندارد. افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند، می‌توانند حداقل یکی‌دو مورد از تفریحات خود را کم و به جایش به لبنان و فلسطین کمک کنند.

آیا اگر خدای‌ناکرده روزی این مسئله برای ما هم پیش بیاید، ما توقع کمک از دیگر کشور‌ها را نداریم؟ بنابراین همان‌طور که ما از دیگران توقع داریم، دیگران نیز از ما توقع دارند و این یک امر انسانی و اخلاقی است. افرادی که این‌گونه ضرب‌المثل‌ها را به کار می‌برند و به آن دامن می‌زنند، در زمین دشمن بازی می‌کنند.

لزوم دفاع از خود و حفظ عزت

به تصریح قرآن کریم، خداوند می‌خواهد مسلمانان باعزت زندگی کنند و سربلند باشند، بنابراین اگر خدای‌ناکرده ما در این زمینه‌ها کوتاه بیاییم، راه نفوذ و سلطه دشمن را بر خود باز کرده‌ایم و عزت ما عملا مخدوش می‌شود، لذا در این زمینه هم ما باید تلاش کنیم. در قضیه داعش نیز اگر ما در کشور‌های دیگر با آنها مبارزه نمی‌کردیم، آنها جنگ و درگیری را به مرز‌های کشور می‌کشاندند.

اگر ما مقابل اسرائیلی که بار‌ها خوی جنایتکار بودن خود را نشان داده است، ایستادگی نکنیم و به کسانی که با آنها در حال جنگ هستند کمک نکنیم، ممکن است فردا به‌سراغ ما هم بیاید. ما نباید خیال کنیم که اسرائیل تنها به همسایه‌های خود کار دارد کما اینکه خودش نیز بیان کرد که می‌خواهد طرح از «نیل تا فرات» را اجرا کند، بنابراین از این نظر نیز ما باید حتما غیرت به خرج دهیم و از عزیزانی که مظلوم واقع شده‌اند، دفاع کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.