به گزارش شهرآرانیوز؛ قطعی برق حتی با اطلاع قبلی، اختلالهایی را در زندگی روزمره به وجود میآورد. این چالشها فقط گریبان منازل، ادارات و سازمانها را نگرفته، بلکه پیامدهای آن به معابر و تقاطعها نیز سرایت کرده و معطلی و ترافیک سنگین در معابر صدای شهروندان را درآورده است.
شهروندی در این زمینه به صدای مردم گلایه اش را این طور مطرح میکند: همان زمان که تصمیم به قطع برق برای کاهش مصرف سوخت و حذف مازوت از نیروگاهها گرفته شد باید دست اندرکاران این برنامه به همه عواقب آن میاندیشیدند نه اینکه خلق الساعه تصمیمی بگیرند و خواسته و ناخواسته گرفتاری مردم را بیشتر کنند.
او از تجربه ناخوشایندی که در چند روز گذشته پشت سر گذاشته میگوید: در تقاطع جلال آل احمد با خاموشی چراغ راهنمایی و رانندگی چنان ترافیک و اعصاب خردی ایجاد شده بود که تماشایی بود. صدای بوق مکرر رانندهها نیز جو متشنجی ایجاد کرده بود. تقاطع شلوغ احمدآباد هم از این اتفاق بی بهره نماند. آن طور که یکی از شهروندان میگوید: خاموشی دوساعته، آمدوشد شهروندان را در این چهارراه، مختل کرد. او پیشنهادهایی هم دارد: باید سازوکاری ایجاد شود که برق چراغ تقاطعها مستقل شود و از شبکه اصلی تغذیه نکند.
این شهروند میافزاید: حتی اگر مأمور راهنمایی و رانندگی در محل حضور داشته باشد و همان لحظه تصادفی رخ دهد، مأمور نه میتواند تصادف را رها کند، نه گره ترافیکی ایجاد شده بر اثر خاموشی چراغ را سامان دهی کند.
این راننده بیان میکند: چرا پیوستهای درست و لازم برای این موضوع درنظر گرفته نشده است تا رانندهها در هنگام اجرای این طرح، سرگردان نشوند. اینکه پیشنهاد بدهند از حمل و نقل عمومی در این روزها استفاده شود، پاک کردن صورت مسئله است.
سریال ادامه دار قطعی برق چراغهای راهنمایی و رانندگی روز گذشته در چهارراه دانشجو تکرار شد و ترافیک عجیب و غریبی را در بولوار دانشجو رقم زد.
رانندههای کلافه و سرگردان در ترافیک از همه سمت به سمت مقصدشان حرکت میکردند تا راهی برای فرار از بن بست ترافیکی ایجاد شده پیدا کنند.
یکی از رانندگان کلافه و سرگردان میگوید: مأمور راهور تک و تنها با این حجم از شلوغی چه کار میتواند انجام دهد؟ مگر یک نفر مأمور از پس این حجم از اتوبوس و خودرو سبک و سنگین که یک جا مچاله شده اند و راه فراری ندارند، بر میآید؟
سرنشین سواری دیگر مادر پیر و پسر جوانی است که انگار در خودرو محبوس شده اند. پسر برای چند دقیقه شیشه خودرو را پایین میآورد و میگوید: مادرم تنگی نفس شدید دارد و اگر مجبور نبود برای دوا و دکترش بیرون بیاید هرگز پایش را بیرون از خانه نمیگذاشت. چقدر دیگر باید معطل بمانیم که این قطعی برق و ترافیک بی سامان بسامان شود؟ درد دلش تمامی ندارد. او ادامه میدهد: آلودگی این حجم از ترافیک خودرو، آدم سالم را مریض میکند چه برسد به مادر سال خورده ام که بیماری ریوی دارد، مگر میتواند این فضا را تحمل کند.
شما بگویید من میتوانم مادرم را با اتوبوس یا وسایل حمل و نقل عمومی به این طرف و آن طرف ببرم؟ همان طور که میبینید اتوبوسهای شهری نیز این وسط گیر افتاده اند و وضعیت بدتری از ما سواریها دارند. مادر پیر نیز با همان صدای نحیف از پشت ماسک چند لایه اش به گفتن یک جمله بسنده میکند: به خدا حق مردم نیست این طوری در این هوای سرد با نبود برق، زندگی سختشان، سختتر شود.
رئیس مرکز کنترل ترافیک سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد در پاسخ گلایه مندی شهروندان میگوید: خاموشیها برنامه زمان بندی دارد؛ بنابراین در محدوده تقاطعهای سطح شهر مدیریت شده تا شهروندان تردد آسان و بی دغدغهای را پشت سر بگذارند.
سروش شباهنگ در ادامه میافزاید: برق تقاطعهای فرماندهی سطح شهر با شبکه توزیع از یک منبع تغذیه میکند؛ بنابراین از سالهای گذشته در بیش از ۸۰ درصد تقاطعهای سطح شهر سیستم برق اضطراری پیش بینی شده تا در وضعیت خاص این چنینی مدیریت مناسب داشته باشیم.
رئیس مرکز کنترل ترافیک سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد بیان میکند: برنامه قطع برق حتی در تقاطعها را شرکت برق اعلام کرده است، اما برای پیشگیری از هرگونه هرج و مرج ترافیکی، پلیس راهور و مرکز کنترل ترافیک عبور و مرور وسایل نقلیه و تقاطعها را رصد میکنند. از طرف دیگر سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد با افزایش قدرت باتریهای نگه دارنده برق و استفاده از سیستم برق اضطراری عملکرد این تقاطعها را در سطح شهر بررسی و مدیریت میکند.
در ادامه سرهنگ محسن موسی آبادی، رئیس پلیس راهور مشهد به این موضوع اشاره میکند: در مسیرهای پرتردد از ۲۴ ساعت قبل، قطعی برق اعلام میشود.
موسی آبادی با اشاره به اینکه مشهد بیش از ۲۹۰ تقاطع دارای چراغ راهنمایی و رانندگی دارد، میافزاید: از این تعداد ۱۵۰ چراغ در محورهای پرترافیک به برق اضطراری متصل است که ممکن است گاهی به علت استفاده نشدن باتری هایشان، عملکرد درستی نداشته باشند. همچنین در تقاطعهایی که قطعی قبلی برق اعلام شده مأموران راهور برای مدیریت بهتر ترافیک در محل حضور پیدا میکنند.