صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دیدار مردمی در برخی ادارات مشهد انجام نمی‌شود | مدیرانی که برای ولی نعمتان خود وقت ندارند!

  • کد خبر: ۳۰۰۷۳۱
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
درحالی که برخی مدیران به دیدار مردمی پایبند هستند، در چندین اداره از برگزاری دیدار مردمی خبری نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «لزوم تعیین زمان ملاقات مردمی اعضای هیئت دولت و استانداران در بستر سامد» عنوان بخش نامه‌ای که آبان سال ۱۳۹۸ با امضای معاون اول وقت ریاست جمهوری به تمامی استانداران ابلاغ شد.

بر اساس این بخش نامه، به بالاترین مقام اجرایی استان‌ها تأکید ویژه شد که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به اعضای دولت مبنی بر ارتباط نزدیک با مردم برای آگاهی از مشکلات آن‌ها و اهتمام در رفع مشکلات مذکور و نیز در راستای اجرای تکالیف دستگاه‌های دولتی براساس نظام نامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد)، اعضای هیئت دولت و استانداران باید حداقل یک روز در ماه را برای ملاقات مردمی تعیین کنند و گزارش اقدامات انجام شده برای حل و فصل مشکلات مردم را هر سه ماه یک بار به دفتر معاون اول رئیس جمهور و مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری ارائه کنند.

این تأکید به بررسی مشکلات مردم در قالب تکلیف به استانداران در حقیقت بستر این موضوع را فراهم کرد تا مؤسسات و ادارات دولتی در هر استان بنا به این تکلیف در کنار سامانه سامد روز‌های ملاقات عمومی را به دیدار مدیران و شهروندان اختصاص دهند. دیداری بی پرده و چهره به چهره که البته جدای از تعریف بخش‎نامه و تکلیف قانونی، در ماهیت تکریم ارباب رجوع و پاسخ گویی به مردم کاملا ذات اجرایی داشته و لازم الاجرا تعریف می‌شود.

در همین راستا چند سالی است که موضوع دوشنبه‌های ملاقات مردمی به صورت هر هفته در قالب برنامه میز ارتباطات مردمی در برخی ادارات استان و مشهد کلید خورده است. نمونه بارز آن هم دیدار مردمی دوشنبه‌های شهرداران مناطق در دفتر شهردار یا دوشنبه‌های ملاقات مردمی فرماندار مشهد با شهروندان است. همین موضوع سبب شد تا این بار «صدای مردم شهرآرا»، صدای مردمی باشد که مدت هاست در انتظار روز‌های ملاقات مردمی پشت در‌های بسته اتاق مدیران ادارات نشسته اند.

۹:۳۰ راسته بولوار خیام

راسته بولوار خیام همان راسته بولواری است که بخش غالب ادارات کل را در خود جای داده است و در این راستا تعداد درخور توجهی از ادارات کل استان در این بولوار مستقر هستند و همین ویژگی مهم‌ترین شاخص برای انتخاب مقصد اولیه ماست. اداره کل راه وشهرسازی استان اولین گزینه رصد انتخاب می‌شود. 

در ورودی این اداره کل متصدی ورود و خروج نشسته است. از متصدی درباره روز‌های ملاقات مردمی مدیرکل سؤال می‌پرسیم. یک جواب کوتاه دوکلمه‌ای می‌دهد: «اطلاعی ندارم.» با این جواب ما را به دفتر مدیرکل راهنمایی می‌کند. دفتر مدیر هم ما را برای گرفتن نوبت به اداره ارزیابی عملکرد راهنمایی می‌کند.

 متصدی مربوط در این واحد در پاسخ به این سؤال گزارشگر ما که آیا امروز (دوشنبه) دیدار مردمی مدیر کل با شهروندان برقرار است؟ چنین پاسخ می‌دهد: امروز که مدیر کل تشریف ندارند، اما شما ابتدا باید مشکل را طرح موضوع کنید اگر در حد کلان بود به دفتر مدیر ارجاع می‌شوید و زمان ملاقات را هم ما به شما اطلاع می‌دهیم.

صف انتظار برای گفتگو با مدیر کل

اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مقصد بعدی ما در این بازدید میدانی است. اداره‌ای که تردد بیش از حد شهروندان و شلوغی آن گواه بر درخواست‌های مکرر شهروندان است. قسمت اطلاعات ورودی این اداره کل هم از وجود روز‌های ملاقات مردمی مطلع نیست! به سمت دفتر مدیرکل هدایت می‌شویم. 

وقتی از مسئول دفتر مدیر کل درباره روز‌های ملاقات مردمی دوشنبه‌ها سؤال می‌پرسیم پاسخی که‌ می‌شنویم چنین است؛ شما ابتدا باید درخواست خود را در فرم مربوط درج کنید. در مرحله دوم ما درخواست شما را بررسی می‌کنیم و به واحد‌های مربوط برای استعلام ارجاع می‌دهیم.  بعد از گرفتن استعلامات مربوط، موضوع به مدیر ارجاع داده می‌شود. برای این کار هم زمان لازم است این گونه نیست که شما همین دوشنبه به ما مراجعه کنید و همین امروز هم بتوانید مدیر را ببینید.

دیدار با مدیر ارشد با ضابطه

مسئول دفتر آقای مدیر در مرکز بهداشت شماره ۳ در خیابان مهندس مشهد، اما تعبیری دیگر از نحوه ملاقات شهروند با مدیر ارائه می‌دهد. او در پاسخ به چرایی سؤال گزارشگر ما مبنی بر اینکه یک شهروند چگونه می‌تواند با عالی‌ترین مقام مرکز بهداشت شماره ۳ گفتگو کند، می‌گوید: مشکلات شهروندان اینجا طرح موضوع می‌شود و هر شهروند به کارشناس مربوط ارجاع داده می‌شود. سماجت گزارشگر ما مبنی بر دیدار با مدیر مرکز بی نتیجه می‌ماند و هرقدر پافشاری برای دیدار مردمی بیشتر می‌شود مسئول دفتر آقای مدیر بیشتر تأکید دارد که همه مشکلات باید از سوی مدیران میانی طرح موضوع و مرتفع شود.

روز خاصی برای دیدار با مردم نداریم

مقصد بعدی ما برای رصد روز‌های ملاقات مردمی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی است. جایی که بیشتر مهندسان ناظر برای مشکلات انواع پروژه‌های ساخت وساز در آن تردد دارند. متصدی اطلاعات ورودی این ساختمان هم از روز‌های دیدار مردمی بی اطلاع است. با این حال و به دلیل تأکید گزارشگر او نیز ما را همانند ادارات قبلی به دفتر مدیر هدایت می‌کند.

مسئول دفتر رئیس نظام مهندسی استان نیز در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانیم با ریاست سازمان ملاقات داشته باشیم می‌گوید: روز خاصی برای دیدار با مردم نداریم. اگر مشکل خاصی دارید طرح موضوع کنید. ما شماره و راه تماس با شما را یادداشت می‌کنیم زمانی که همه درخواست‌ها به حد نصاب برسد مدیر ارشد این موضوعات را بررسی کرده و بر اساس تأیید ایشان به شما برای دیدار زمان می‌دهیم.

ممانعت از دیدار با مدیرکل

اداره کل گاز استان مقصد دیگری است که برای بررسی روز‌های ملاقات مدیر کل با مردم انتخاب می‌کنیم. مسئول ثبت نام برای دیدار با مدیر شرکت گاز نیز ابتدا موضوع و طرح مشکل از شهروند را اولویت اول برای ثبت نام با مدیر بیان می‌کند.

این مقام مسئول می‌گوید: مدیر کل به ما دستور داده اند مواردی از مشکلات که در سطح میانی هستند باید در همان سطح میانی بر طرف شوند شما برای مشکلاتی نظیر انشعابات باید با مدیران میانی صحبت کنید. در عین حال اگر تخلف بزرگی صورت گرفته یا مشکل حادی وجود دارد باز هم باید با ما طرح موضوع شود اگر تشخیص داده شود که مطابق با سیاست‌های دیدار چهره به چهره هست شما در نوبت دیدار قرار خواهید گرفت.

روز‌های ملاقات مردمی فرمانداری

بر خلاف بی خبری دستگاه‌ها و کارکنان ادارات از روز‌های ملاقات مردمی مدیران ارشد دستگاه‌ها با مردم، روز‌های دیدار مردمی در محل فرمانداری مشهد همیشه مملو از حضور شهروندان است. چه آن‌هایی که مسیر درخواست خود را طی کرده اند و به یک بن بست کوچک رسیده اند و چه آن‌هایی که مشکل بزرگ و لاینحلی در دستانشان است. همه و همه در صندلی‌های مختص شهروندان روبه روی فرماندار مشهد می‌نشینند و درخواست‌های ریز و درشت خود را مطرح می‌کنند.

استانداردِ استاندارد

اداره کل استاندارد خراسان رضوی هم در بازدید میدانی این هفته ما سربلند از آزمون بیرون آمد. مسئول دفتر مدیر کل در پاسخ به درخواست ما مبنی بر دیدار با مدیر کل بلافاصله فرم درخواست را مقابل چشمانمان قرار می‌دهد و‌ می‌گوید: فرم را پر کنید تا ۱۰ دقیقه بعد می‌توانید وارد دفتر مدیر شوید و موضوع خود را مطرح کنید. اداره کل آموزش و پرورش استان هم دستگاه دیگری بود که دفتر مدیرکلش روز‌های دوشنبه به دیدار با مردم اختصاص دارد. البته سازوکار وقت گرفتن و طرح موضوع از قبل هم در این اداره کل مرسوم بوده است.

خواب زمستانی ادارات

جدا از موضوع تکلیف برای برگزاری جلسات دیدار مردمی مدیران ارشد استان با مردم، در ذات پاسخ گویی به مردم مواردی نظیر تکریم ارباب رجوع و دیدار چهره به چهره مردم با مدیران نهفته است.

بی اطلاعی بیشتر کارکنان ادارات از روز‌های دیدار مردمی معضل دیگری است که بر نفس نهضت پاسخ گویی به مردم خدشه وارد می‌کند. از سوی دیگر نبود اطلاع رسانی درست و بموقع، عدم نصب بنر اطلاع رسانی روز‌های ملاقات با مدیر در ادارات و نیز فرایند عریض و طویل ثبت نام و طرح موضوع برای دیدار با مدیر از دیگر معضلاتی است که بر نهضت پاسخ گویی نمایندگان دولت در ادارات با مردم خدشه وارد می‌کند.

این گزارش برای بررسی دیدار مردمی ادارات دیگر ادامه دارد...

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.