صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کتابخانه ویژه کودکان کار در مرکز روزانه کودکان کار و خیابانی بهزیستی راه‌اندازی شد.
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کتابخانه ویژه کودکان کار بهزیستی با حضور طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، و مهدی حاتمی، مدیرکل حوزه شهردار و امور هماهنگی شهرداری مشهد، افتتاح شد.
 
 

در این مراسم، دکتر غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، با اشاره به وضعیت کودکان کار در این استان گفت: در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ کودک در مرکز حمایتی مرکز روزانه و مرکز سامان‌دهی کودکان خیابانی صدف نگهداری شده‌اند که در مجموع ۳۰ هزار خدمت به این کودکان ارائه شده است و در شرایط معمول هزینه‌های چشمگیری از طریق دولت کمک شده است که بخشی شامل اعتبارات دولتی و بخشی اعتبارات استانداری برای بحث آموزش و بهداشت و درمان و بخشی در شرایط بهداشتی کرونا و برای کنترل کرونا اقدام شد و خوشبختانه ۹ سازمان مردم‌نهاد در قالب ۲۶ تیم به ۴۰۰۰ کودک آموزش ارائه دادند. همچنین مساجد، بسیج و کانون‌های فرهنگی شهرداری نیز خدماتی را به کودکان کار در این ایام ارائه دادند.

حقدادی ادامه داد: همیشه نگران این موضوع بودیم که ضمانت اجرایی درباره کودکان کار وجود ندارد و ساختار‌ها کمک‌کننده نبود و انسجام در سازمان‌های متولی وجود نداشت. در سال‌های گذشته حرکت خوبی از جانب دادگستری و کانون پرورش فکری کودکان با عنوان کنوانسیون حقوق کودک و دفتر بانوان امور استانداری شروع شد و سبب شد تا به موضوع کودکان بیشتر پرداخته شود و خوشبختانه قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان روز گذشته از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد.
 
 

وی تصریح کرد: شناسایی کودکان کار از سوی اورژانس اجتماعی، سامانه ۱۳۷ شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد بود و ما در شناسایی همیشه دچار مشکل بودیم و کودکان کار شناخته نشده زیادی داریم که در کارگاه‌های زیرزمینی و انبار‌ها و کارگاه‌ها فعالیت دارند و اداره کار در این قانون وظیفه‌مند شده است تا دقیق گزارش دهد و مجازات‌هایی که در قانون جدید تعریف شده، سخت‌تر است.

حقدادی تأکید کرد: بیشتر بهره‌کشی کار و کودک‌آزاری‌ها از جانب خانواده‌هاست و در قانون به این موضوع نیز توجه زیادی شده است.

در حاشیه این مراسم، طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، نیز گفت: کودکان کار و خیابانی معلول هستند و ما باید علت‌ها را پیدا کنیم و به آن‌ها بپردازیم. بخش بزرگی از علت‌ها فقر اقتصادی است و کودکان مجبور می‌شوند به‌جای کودکی‌کردن و بهره‌مندی از فرایند کودکی خود در رشد و تقویت آموزشی و فکری، کار کنند.

وی افزود: بسیاری از کودکانی که کار می‌کنند جلو چشم ما نیستند و کار‌های سخت و دشواری را روزانه انجام می‌دهند. بخشی از کار کودکان برمی‌گردد به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی‌ای که در جامعه وجود دارد، مانند طلاق والدین، اعتیاد والدین و گروهی نیز به‌دلیل باور‌های غلط والدین شکل گرفته است که به کار فرهنگی نیاز دارد و تنها ویژه کودکان نیست، بلکه پدران و مادران نیز باید این آموزش‌ها را فرا بگیرند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.