صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مسئله رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم امام رضا(ع)

  • کد خبر: ۳۰۳۴۸
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
رئیس‌جمهور در حالی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی انتقاد کرد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیدگاه دیگری در این خصوص دارد.
امیررضا وثوقی/ شهرآرانیوز - اگر چه رئیس جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، از امتیاز خوب تشکیل «ائتلاف ملی برای زندگی» توسط همه دستگاه‌های کشور برای مقابله با کرونا یاد کرد و از مردم خواست همچنان توصیه‌های بهداشتی را رعایت و از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند، اما این همۀ واقعیت این جلسه نبود؛ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مهم‌ترین بخش سخنان حجت الاسلام حسن روحانی، اشاره به وضعیت حرم‌های مقدس و مکان‌های مذهبی بود. وی با اشاره‌به بازگشایی مکان‌های مقدس و لزوم مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی در این آ‌ن‌ها، تصریح کرد: براساس گزارشی که در جلسه امروز (شنبه) داده شد، وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی از اماکن مقدس از‌جمله حرم عبدالعظیم حسنی و همچنین قم و جمکران بسیار خوب و عالی بوده است، ولی بعضی از اماکن مانند حرم رضوی شرایط مناسبی ندارند و گزارش‌هایی که در این زمینه ارائه شده، امیدوارکننده نیست؛ بنابر‌این از تولیت آستان قدس رضوی، استاندار و دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌خواهیم تلاش کنند با مراعات نکات بهداشتی، استان خراسان‌رضوی وارد پیک (دوره اوج) بیماری نشود. گشایش‌ها مشروط بر این بوده است که همه همکاری کنند، در‌غیر‌این‌صورت و اگر سلامت مردم به خطر بیفتد، ناچار خواهیم بود محدودیت‌ها را مجددا اعمال کنیم.

نگران وضعیت کرونا نیستیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در حاشیه جلسه ویدئو‌کنفرانسی ستاد ملی مقابله‌با کرونا در بیاناتی متفاوت با سخنان رئیس‌جمهور، در گفتگو با صدا و‌سیما گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از وضعیت کنونی کرونا در استان نگرانی ندارد، بلکه نگران شیوع بیشتر این بیماری در آینده هستیم. محمدحسین بحرینی با بیان اینکه موضوع بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مختص حرم متبرک رضوی و صحن‌های آن نیست، گفت: شاید نسبت‌به میانگین مردم جامعه، عملکرد و رفتار زائران حرم امام‌رضا (ع) خوب ارزیابی شود، اما با‌توجه‌به شیوع کرونا در کشور انتظار می‌رود رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراتر از این‌ها باشد.
به گفته بحرینی، مسئولان آستان قدس رضوی با تمام انرژی و امکانات با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کرده‌اند، اما مسئله نگران‌کننده، رعایت‌نکردن این پروتکل‌ها ازسوی مردم است. وی افزود: نمی‌توان در حرم امام رئوف، از قوه قهریه برای اجرای پروتکل‌ها و نکات بهداشتی استفاده کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شهروندان خواست توجه ویژه‌ای به رعایت پروتکل‌های تایید‌شده داشته باشند.

حساسیت به کرونا کم شده است
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان‌قدس‌رضوی هم در گفتگو با شهرآرا با تأیید سخنان رئیس علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرجع تخصصی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم است و واضح و کامل در‌این‌باره اظهار‌نظر کرده است. مهدی رضوی‌کیا افزود: واقعیت این است که حساسیت مردم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا کاهش یافته است. رضوی‌کیا با بیان اینکه کاهش حساسیت، با حرم امام‌رضا (ع) ارتباطی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه موضوع بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در همه شهر و کشور دیده می‌شود.
وی با اشاره‌به اینکه دولت و دستگاه‌های اجرایی باید با برنامه‌ریزی مشخص، حساسیت مردم را درباره موضوع کرونا بیشتر کنند، افزود: در حرم مطهر رضوی، همه پروتکل‌های بهداشتی زیر‌نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد رعایت می‌شود. مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان‌قدس‌رضوی تأکید کرد: طبق نظر‌سنجی‌ها در حال حاضر مردم کمتر احتمال می‌دهند که به کرونا مبتلا شوند؛ بنابر‌این رسانه‌های مختلف باید کمک کنند تا مردم در جامعه به رعایت این پروتکل‌ها ترغیب شوند. به گفته رضوی‌کیا، آستان قدس رضوی با ابزار‌هایی که دراختیار دارد، برای ضدعفونی‌کردن مستمر حرم مطهر رضوی تلاش می‌کند. وی افزود: نمونه آن، تدوین پروتکل برای رعایت فاصله اجتماعی در حرم مطهر، ممنوعیت حضور زائران در بخش‌های سرپوشیده و ضدعفونی‌کردن بخش‌های مختلف حرم است. وی افزود: ما درزمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از میانگین جامعه، وضعیت بهتری داریم و امیدواریم در روز‌های آینده گزارش‌ها اصلاح شود.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.