به گزارش شهرآرانیوز؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با بیان اینکه بهبود میزان رضایتمندی شهروندان یکی از مأموریتها و سیاستهای اجرایی تبیینشده مهم در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد است، گفت: امسال اقدامات متعددی درراستای بهبود عملکرد، شفافیت عملکرد، مشارکت مردمی و آگاهیبخشی عمومی، ارتقای فرهنگ شهروندی و افزایش رضایتمندی مردم در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بهعنوان یکی از ارکان اصلی پاسخگویی به شهروندان، صورت گرفته است.
جواد اصغری در گفتوگو با شهرآرا با بیان اینکه همواره بهدنبال ارائه الگوهای شفاف شهرسازی برای پاسخگویی به شهروندان بودهایم، افزود: برای اولین بار ضوابط و مقررات طرحهای تفصیلی حوزههای برنامهریزی هفتگانه و همچنین مناطق و پهنههای بازآفرینی بهصورت کاملا ساده و خلاصه و در قالب تصاویر قابلفهم برای شهروندان، تبدیل به بروشورهای آموزشی شده است که در نقاط مختلف شهر ازجمله دفاتر پیشخوان و بین مناطق توزیع شده است.
همچنین با توجه به تغییراتی که در سالهای آخر در سامانه و فرایندهای پاسخگویی رخ داده است، فرایند صدور پروانه بهصورت گامبهگام تبدیل به دفترچه سادهسازی شده است تا شهروندان هنگام مراجعه به دفاتر یا مناطق بتوانند با مراجعه به این دفترچه از فرایند و گامهایی که باید طی کنند، کاملا آگاه باشند.
وی بیان کرد: درراستای گسترش حوزه اقدامات فرهنگ شهروندی، مخاطبسنجی اولیه صورت گرفته است تا با شیوهها و ابزارهای مناسب با هر گروه مخاطب، محتواهای متناسب تدوین شود. برهمیناساس در یکی از اقدامات، در مساجد محوری مناطق مختلف، جلساتی با حضور همکاران این معاونت و مشاوران طرحها با هدف آموزش ضوابط و مقررات برگزار شده است. همچنین موشن گرافیهایی با موضوعات تعریف طرح، سرانه و تراکم، مقررات و قوانین حریم و طرحهای مطالعاتی با بیانی کاملا ساده برای انتشار عمومی تهیه و بعضا منتشر شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از گروههای مهم مخاطب آموزش شهروندی، کودکان و نوجوانان هستند که برنامهریزی برای آموزش و انتقال مفاهیم اولیه شهرسازی برای این گروه هم انجام شده است.
اصغری با اشاره به این نکته که هر یک از مطالعات، طرحها و ضوابط و مقررات، نیازمند برخورداری از یک پیوست رسانهای همهگیر است، تصریح کرد: بهمنظور بهرهگیری از همه ظرفیتهای ارتبط با شهروندان در گروههای مختلف، نمایشگاهی از طرحها و مطالعات متعددی که در این معاونت تهیه شده است، درمعرض دید عموم قرار گرفت تا شهروندان علاوه بر آگاهی از اموری که در دست انجام است، امکان انتقال بازخورد و دیدگاههای خود را داشته باشند.
این نمایشگاه که با هدف افزایش شفافیت و درراستای بهبود عملکرد تدارک دیده شده بود، بهمدت یک هفته در محل معاونت شهرسازی شهرداری و سپس بهمدت چهار روز در شورای اسلامی شهر مشهد درمعرض دید همگانی قرار گرفت و از هفته پیشرو نیز در دیگرنقاط عمومی شهر در سطح مناطق مختلف درمعرض دید همگان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: گام اول مشارکت مردمی، آگاهیبخشی است؛ بنابراین این اقدامات در کنار ارتقای فرهنگ شهروندی و احقاق حقوق عمومی، تمرین و گام کوچکی برای ایجاد و فراهمآوردن بسترهای مشارکتی بیشتر است.