مینا گنجعلی خانی | شهرآرانیوز، سوغات یکی از مرسومترین رفتارهای مشترک در میان گردشگران دنیاست که از اهمیت به سزایی برخوردار است و باید در خصوص ضعفهایی که در این زمینه وجود دارد راهکارهای موثر از سوی دستگاههای اجرایی ارائه و سوغات مشهد ساماندهی شود.
امید خدادادی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص حلقههای مفقوده عرضه سوغات در مشهد اظهار کرد: کالاهایی که به عنوان سوغات در مشهد خریداری و مورد استفاده گردشگران و زائران قرار میگیرد شامل زعفران، زرشک، کشمش، آجیل، نبات، مُهر و تسبیح، فیروزه، سنگهای قیمتی، عطر، پوشاک، صنایعدستی و ... است.
وی با اشاره به اینکه سوغات، حدود ۲۰ درصد از خرید هر گردشگر را به خود اختصاص میدهد، افزود: در زمینه سوغات عواملی وجود دارد که باعث میشود ما در حوزه برندینگ سوغات خاصی برای مشهد نداشته باشیم. ما در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان بسیار تلاش کردیم که این ضعف را جبران کنیم و تا حد زیادی انجام شد، اما کافی نیست؛ بنابراین این عوامل منجربه این میشود که تنوع و کیفیت مناسب را در برخی از محصولات که از آنها به عنوان سوغات یاد میکنیم، نداشته باشیم.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: عدم بازاریابی و تبلیغات موثر برای سوغات، عدم آموزش و مهارت کافی فروشندگان و تولید کنندگان حوزه سوغات، مشکلات زنجیره تامین و توزیع سوغات، نبود حمایتهای قانونی و مالی از هنرمندان صنایعدستی و صنعتگران، نبود مرکز تخصصی و یا بازارچه سوغات برای مشهد از جمله چالشهایی است که در این حوزه وجود دارد.
وی با بیان اینکه فروش صنایعدستی با قیمتی که برای آنها در نظر گرفته میشود کار راحتی نیست و گردشگران به ویژه داخلی ترجیح میدهند که از مواد خوراکی به عنوان سوغات خریداری کنند و این امر باعث میشود تا ما در حوزه صنایعدستی بیش از دیگر محصولات ضعف داشته باشیم. ادامه داد: مورد دیگری که منجربه مشکلاتی در زمینه سوغات به خصوص صنایعدستی شده این است که کالاهایی به صورت قاچاق یا قانونی از چین وارد میشود و این خود به حوزه صنایعدستی در بازار مشهد نیز لطمه میزند.
خدادادی اضافه کرد: اگر مکانی به عنوان بازارچه سوغات مشخص شود که تمامی محصولات در آن محل تجمیع شود؛ میتوان از طریق هتلها و آژانسها تورهایی را به وجود آورد تا گردشگران و زائران در آن محل حضور پیدا کنند و خرید خود را انجام دهند؛ بنابراین تمامی این چالشها و عوامل دست به دست هم میدهند تا مشهد نتواند آنطور که باید و شاید در این زمینه درآمدی کسب کند.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه تمامی عواملی که مطرح شد؛ هر کدام دارای متولیانی است که باید پای کار باشند تا این چالشها برطرف شود، تصریح کرد: ما باید بازاریابی را به درستی فعال کنیم و اگر در هر حوزهای تولیدات ملی را به نهایت خود برسانیم، اما نتوانیم آن را به فروش برسانیم فایدهای ندارد و هدف اصلی باید در راستای ایجاد بازار مناسب برای فروش کالا نیز باشد.