به گزارش شهرآرانیوز؛ تقریبا از زمانی که جان و سلامتی چند پاکبانِ درحال نظافت بزرگراههای شهر بهدلیل بیاحتیاطی رانندگان و سرعت بالای آنها گرفته شد، تغییر شیوه و مدل نظافت بزرگراهها و تأمین ایمنی پاکبانها برای مدیریت شهری به یک دغدغه جدی تبدیل و طرحهای زیادی هم در این یکیدو سال اخیر برای این ماجرا تهیه و اجرایی شد.
تغییر گاردیلهای بزرگراهها در منطقه ۴ و ۵ -که بیشترین حادثه را داشتند- افزایش تجهیزات ایمنی پاکبانها، اضافه شدن یک خودرو اسکورت در زمان تنظیف بزرگراهها و... فقط چند نمونه از این طرحها بود که امروز اجرایی شده و فعلا بهقولمعروف جواب داده است؛ اما درحالیکه شورای شهر دستور خرید خودرو ویژه نظافت بزرگراهها را برای کاهش و حتی صفر شدن حضور پاکبانها در این معابر داده است و معاونت خدمات شهری هم در کشوقوس خرید این خودروهاست، شهرداری منطقه ۴ در یک اقدام خلاقانه و با ۱۶۰میلیون تومان اعتبار، جاروی نظافت بزرگراه طراحی کردهاند که برخلاف جاروهای مکانیزه، توانایی نظافت کانیووهای موجود در بزرگراهها را دارد و با تعداد نیرو و پاکبان بسیار کمتر در هر نوبت میتواند ۳ هزار متر از معابر بزرگراهی را نظافت کند.
از سال۱۳۹۶ تا امروز و براساس آمارها بیش از بیست نفر از پاکبانان در حین کار و معمولا نظافت بزرگراهها، جان خودشان را از دست دادهاند و با وجود اینکه آمار این حوادث در دو سال گذشته تقریبا کاهشی بوده است، هنوز هم بخشی از معابر بزرگراهی با نیروی انسانی نظافت میشود و خطر بیخِ گوش پاکبانهاست. شهردار منطقه ۴ در گفتوگو با شهرآرا به همین موضوع اشاره کرد و گفت که دلیل اصلی ساخت این جارو در وهله اول تأمین ایمنی پاکبانها بوده است.
محسن نعیمیمقدم توضیح داد: در پنج سال گذشته چهارده نفر از پاکبانان خدوم مشهد مقدس در بزرگراههای شهر، هنگام انجام کار نظافت، جان خود را از دست دادند و تعدادی دیگر هم درحالیکه با حفظ مسائل ایمنی مشغول انجام وظایف خودشان بودند، در تصادفهایی که رخ داد، دچار صدمات جدی و گاهی جبرانناپذیر شدند. بهدلیل همین اتفاقات و مسائل و البته افزایش ایمنی پاکبانها سراغ یک ایده خلاقانه برای نظافت بزرگراهها رفتیم.
ساخت یک جاروبرقی برای نظافت بزرگراهها و نقاطی که جاروهای مکانیزه چندمیلیاردی توانایی تنظیف آن را ندارند، ایدهای بود که با حداقل هزینه در شهرداری منطقه ۴ تعریف و اجرایی شد. محسن نعیمیمقدم درباره جزئیات این ایده و طرح خلاقانه توضیح داد: ماشینآلات و جاروهای موجود امکان تنظیف مکانیزه کانیووهای حاشیه بزرگراهها و بولوارهای اصلی را ندارند و برای همین چارهای جز استفاده از عوامل کارگری برای نظافت آنها نداریم.
اداره خدمات شهری منطقه در کنار رعایت همه اصول ایمنی و تأمین تجهیزات ایمنی حفاظت فردی مثل فلاشر، چراغ هدلایت، گاری انفرادی چراغدار، کلاه ایمنی و پرچم مناسب و ازهمهمهمتر آموزش همه پاکبانان مشغول در بزرگراهها و حضور شبانهروزی کارشناس ایمنی، طرح خلاقانه ماشین جاروی بزرگراه را برای افزایش ایمنی و پیشگیری از حوادث ناگوار برای پاکبانان ارائه و اجرایی کرد. در این طرح از دو جاروبرقی که هرکدام سه موتور ۱۲۰۰واتی دارند، یک دستگاه مولدبرق که در پشت خودرو نصب میشود و یک شلنگ ششمتری برای نظافت بزرگراهها استفاده میشود.
وی با اشاره به مزایای اجرایی شدن این طرح خلاقانه در شهرداری منطقه ۴ ادامه داد: با استفاده از این روش نیمهمکانیزه برای نظافت بزرگراهها، در گام اول ایمنی پاکبانهای مستقر در بزرگراهها افزایش پیدا کرده است و اکنون از نیروی بسیار کمتری در نظافت بزرگراهها استفاده میشود؛ در کنار این موضوع با این روش تقریبا به سمت نظافت مکانیزه معابر بزرگراهی رفتیم و آن را عملیاتی کردیم و از همهمهمتر اینکه با اجرای این طرح، هزینههای ما کاهش پیدا کرده است.
اما نعیمیمقدم در ادامه و در پاسخ به این سؤال که اجرایی شدن این طرح چقدر برای شهرداری منطقه ۴ هزینه داشته است، گفت: برای اجرایی کردن این طرح فقط ۱۶۰میلیون تومان هزینه کردیم و حالا با این میزان هزینهکرد از ۲۷هزار مترمربع معابر بزرگراهی در محدوده منطقه ۴، در هر نوبت ۳هزار مترمربع و در هفته تقریبا ۶هزار مترمربع با این روش نظافت میشود.